ISKB51 Rozvoj kompetencí učícího knihovníka

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
Mgr. Tomáš Marek (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Holoubková (cvičící)
Mgr. Eva Jandová (cvičící)
Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová (cvičící)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet dovednosti a kompetence budoucích knihovníků a studentů se zájmem o neformální vzdělávání v oblasti participace na vzdělávacích aktivitách různých typů (městských, akademických, muzejních apod.). Studenti se v rámci kurzu naučí pod záštitou vyučujících a knihovníků z praxe-mentorů organizovat, připravovat a prakticky realizovat vzdělávací aktivity v kontextu paměťových institucí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat vzdělávací potřeby cílové skupiny
- navrhnout odpovídající vzdělávací aktivitu
- stanovit relevantní vzdělávací cíle
- organizovat a realizovat vzdělávací aktivity v praxi
- zajišťovat marketing aktivit ve spolupráci s institucí
- evaluovat průběh a dopady vzdělávací aktivity
Osnova
  • Pro semestr podzim 2022 jsou plánovány aktivity studentů v Ústřední knihovně Filozofické fakulty MU, v Knihovně na Křižovatce a v knihovně v sídle Mahenova památníku v Brně. Rámcová témata, která jsou studentům nabídnuta pro semestrální činnost v malých týmech (případně individuálně):
  • 1. Mentorský program tandemové výuky ve vzdělávacích aktivitách Ústřední knihovny Filozofické fakulty MU - stínování učícího knihovníka - náslechy ve výuce učícího knihovníka - tandemová výuka - spolupráce s učícím knihovníkem na výukových aktivitách v rámci informačního vzdělávání knihovny pro studenti a také v rámci výuky informačních dovedností na katedrách FF MU - samostatné vedení dílčích části tandemové výuky pod supervizí mentora-učícího knihovníka - evaluace aktivit v rámci mentorského programu
  • 2. Oblast eviromentálních edukačních programů v Památníku JM a na Křižovatce - zjišťování poptávky veřejnosti; příprava environmentálních programů, ekologických aktivit pro žáky ZŠ; - zjišťování grantových pobídek; - návrh revitalizace zahrady Mahenova památníku pro potřeby knihovny
  • 3. Jiří Mahen - osobnost, odkaz - Památník Jiřího Mahena - návrh únikové hry z Mahenova památníku pro žáky ZŠ a SŠ; - návrh, zpracování a případná realizace vzdělávací aktivity/ programu Po stopách Jiřího Mahena; - návrh a případně zpracování propagačního videa/filmu o Mahenovi
  • 4. Bookstart - knihovny JM a Křižovatka - možnost organizace bookstartových aktivit studenty KISKu; - zjišťování zájmu uživatelů; - příprava a organizace programů pro maminky, malé děti apod.
  • 5. Čtenářské kluby - knihovny v Památníku Jiřího Mahena - příprava a realizace volnočasové aktivity pro děti z místní ZŠ; - využití metodiky Nové školy o.p.s.
  • 6. Kluby seniorů - knihovny JM a na Křižovatce - zjišťování poptávky, propagace, příprava pilotních programů
  • 7. Tematické mapy - knihovny JM a na Křižovatce - tvorba pro různé cílové skupiny; - zpracování například formou mind map
  • 8. Práce s fondem Mahenova památníku - knihovna: Památník Jiřího Mahena - řazení knih pro malé děti (návrh metodiky, realizace)
Výukové metody
Předmět probíhá ve všech variantách praktickou formou.
a) aktivity v Ústřední knihovně FF MU Cílem této spolupráce je seznámit studenty prakticky pomocí průběžných úkolů a v narůstajícím zapojení s prací UK v akademické knihovně. Učící knihovníci mají v tandemové výuce roli mentorů.
Na/před začátkem semestru si student vybere knihovnici/knihovníka, s ní(m)ž bude po celý semestr úzce spolupracovat a která/ý mu bude mentorkou/mentorem. K ustanovení konkrétních dvojic mentor/studující dojde po představení budoucích aktivit a společné domluvě obou stran. V ideálním případě už koncem srpna nebo v nebo v září, tedy před začátkem semestru. V takovém případě bude mít zapojený student přístup k plánování a koncepčním poradám učících knihovníků. Dojde-li k zapojení až se začátkem semestru, zapojený student se přizpůsobí existujícímu plánu.
Podmínkou úspěšné spolupráce je seznámení studentů s výukovými aktivitami ÚK. Některé informace jsou dostupné veřejně (http://knihovna.phil.muni.cz/nase-sluzby/kurzy-a-prednasky/), další materiály jsou interní povahy, ale je možné je studentům nasdílet. (Mapa vzdělávání v ÚK, prezentace, organizační dokumenty, výsledky dotazníků.)
Na základě seznámení se stávajícím stavem student provede rešerši novinek v oblasti informačního vzdělávání/vzdělávání v akademických knihovnách. Navrhuje aktualizaci (tematickou, metodickou, technologickou).
Tandem mentor/student společně pracuje v průběhu semestru na dvou výukových jednotkách. Náslechy student absolvuje alespoň dva, jeden se svým mentorem a další na jiné lekci dle vlastního výběru. Plánovaná je i výuka na dálku (webináře, online workshopy).
Student naváže vlastní aktivitou na další lekci dle domluvy s mentorem (např. facilitátor úvodního brainstormingu, technická podpora při vyhledávání apod.). Vyvrcholením předmětu bude převzetí části prezentace a výuky v poslední lekci včetně vlastní přípravy podkladů apod., opět dle domluvy s mentorem.
Nedílnou součástí celého procesu bude zpětná vazba proudící oběma směry.
Mahenův památník a jeho knihovna V menších týmech studenti ve spolupráci s knihovnicemi Mahenova památníku v Brně připravují a realizují vzdělávací aktivity pro čtenáře a návštěvníky instituce. Studenti svůj projekt konzultují s KISK vyučujícími předmětu. V úvodu a závěru semestru proběhne společná organizační a informativní hodina.
Knihovna Na Křižovatce Studenti designují a realizují aktivity samostatně, facilitace probíhá ze strany vyučujících KISKu. V úvodu a závěru semestru se konají povinné společné schůzky - informační a evaluačně prezentační. Je akcentován individuální přístup.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu pro jednotlivé studenty:
- příprava nebo realizace zvolené aktivity dle konkrétního zadání
- aktivní komunikace a spolupráce s mentorem
- rozumné nakládání s časovou dotací předmětu na základě výše uvedené komunikace
- plnění průběžných úkolů zadávaných mentorem/vyučujícím
- vedení reflektivního deníku/portfolia
- reflexe práce studentů s KISK vyučujícím a učícím knihovníkem Všichni účastníci předmětu v ÚK FF MU se zúčastní úvodní a také závěrečné reflektivní schůzky.
- pozitivní evaluace aktivity ze strany instituce, pro kterou aktivita vznikla
Informace učitele
Předmět je svým projektovým pojetím i aplikačním zaměřením určen také pro studenty kombinované formy studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.