FF:DSMB31 Living like a Roman - Informace o předmětu
DSMB31 Living like a Roman: Family and Everyday Life in Ancient Rome
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- Dr. Silvia Tantimonaco (přednášející), Mgr. et Mgr. Markéta Melounová, Ph.D. (zástupce)
Mgr. et Mgr. Markéta Melounová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Markéta Melounová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 12:00–13:40 Virtuální místnost, kromě Po 18. 11. až Pá 22. 11. ; a Pá 29. 11. 14:00–17:40 A21
- Předpoklady
- Basic knowledge in Roman History is recommended.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny starověku (program FF, B-DST_) (3)
- Dějiny starověku (program FF, D-DST_) (2)
- Dějiny starověku (program FF, N-DST_) (3)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, B-LJ_) (3)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, N-LJ_) (3)
- Cíle předmětu
- The course aims to provide a deeper understanding of Roman society by focusing on its private and everyday sphere. Each class will deal with elements such as family and personal relations, traditions, lifestyles, and mentalities of the time. The course focuses specifically on the most disadvantaged social groups which are usually less represented in ancient historiographical accounts, such as children, women, gladiators, soldiers, slaves, and freedmen. In this framework, inscriptions (particularly epitaphs) and other remains from the material culture will be used as a primary source of information, providing the occasion for digressions on specific aspects of life in ancient Rome. Serving as an example of ‘history from below’, this course is intended to complement the Roman History course.
- Výstupy z učení
- After completing the course, students will be able to:
– analyze and contextualize ancient inscriptional sources in a critical way,
– identify and describe important features of the Roman society
– compare the differences and similitudes between ancient Roman and modern society. - Osnova
- 20 September: Introduction on the course topics and schedule; sources, and first insight into the Roman society
- 27 September: Roman children
- 4 October: Roman children
- 11 October: Roman women
- 18 October: Roman women
- 1 November: Roman soldiers
- 8 November: Roman soldiers
- 15 November: Games and gladiators
- 29 November: Epigraphic storytelling
- 6 December: Slaves and freedmen
- 13 December: The disabled in the ancient world
- 20 December: Animals & pets in the Roman world
- Literatura
- povinná literatura
- The Oxford handbook of Roman epigraphy. Edited by Christer Bruun - J. C. Edmondson. Oxford: Oxford University Press, 2015, xxxiv, 888. ISBN 9780190860301. info
- COOLEY, Alison E. The Cambridge manual of Latin epigraphy. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2012, xxii, 531. ISBN 9780521840262. info
- doporučená literatura
- ALFÖLDY, Géza. Römische Sozialgeschichte. 4., völlig überarbeitete u. Stuttgart: Franz Steiner, 2011, 399 stran. ISBN 9783515098410. info
- CARUSO, Carlotta. 101 storie svelate : le iscrizioni del Museo nazionale Romano raccontano Roma. Prima edizione. Villafranca di Verona: Dielle Editore, 2022, 225 stran. ISBN 9788899398552. info
- CASSON, Lionel. Everyday Life in Ancient Rome. Revised and Expanded Edition. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1999.
- Výukové metody
- The course will be held online in MS Teams.
Latin texts will all be provided in English translation. - Metody hodnocení
- Class attendance (80 % = 10 lessons).
Final online multiple-choice test, based on material discussed in classes. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- There will be no recordings of the classes, unless absolutely necessary.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/DSMB31