FF:HV_23a Hudební analýza I - Informace o předmětu
HV_23a Hudební analýza I
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MgA. Vojtěch Dlask, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 N43, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- HV_01a Úvod do hudební vědy && HV_02a Proseminář hudební vědy I. && HV_02b Proseminář II. && HV_04 Hudební nauka && HV_05a Harmonie I. && HV_08 Intonace && HV_09 Sluchová analýza
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (3)
- Hudební věda (program FF, B-VH_) (3)
- Hudební věda (program FF, M-HS)
- Hudební věda (program FF, M-OT)
- Cíle předmětu
- Metody a různé koncepční přístupy k hudební analýze.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kursu bude student schopen: 1) rozeznat a vysvětlit základní hudebně-analytické přístupy 2) definovat jednotlivé hudební epochy z hlediska struktury kompozičního jazyka v rámci jednotlivých forem 3) analyzovat instrumentální hudbu
- Osnova
- Seminář je strukturován do dvanácti výstupů s akcentem na instrumentální hudbu v průřezu přibližně let 1500 až do současnosti. V každé z lekcí jsou kromě skladeb té které doby vsouvány i kompozice analogické k technologii dané skladby napříč historií - aby studenti měli možnost pochopit plynulost uměleckého vývoje napříč dějinami hudby. Akcent je kladený na komplexní rozbor kompozice včetně mezidruhového kontextu (návaznosti v literatuře a výtvarném umění). Studenti přichází do styku s partiturou díla a zvukovým záznamem a vedle harmonické a formální analýzy mají možnost diskutovat o sémantických aspektech kompozic, jejich historicko/biografickém kontextu a dále také o tektonice, o přináležitosti k tomu kterému uměleckému proudu a k dalším konstrukčním prvkům partitur (faktura, duktus, melodika, rytmika, zápis atp.). Osnova: 1 bicinia, Frescobaldi - toccata 2 D. Scarlatti, F. Jiránek - sonáta, koncert 3 J.S. Bach, Händel - fugy 4 Sweelinck, Vivaldi - variace 5 C. Ph. E. Bach - fantasia 6 Haydn, Beethoven - smyčcová kvarteta 7 Rejcha - dechové kvinteto, klasicistní sonáta 8 romantismus / novoromantismus - posuny ve formě a stylu 9 Mahler, Suk 10 Ravel, Debussy, Skrjabin, Enescu 11 Prokofjev, Ives, Varése 12 Messiaen, Crumb. Schnittke
- Literatura
- povinná literatura
- Pound Ezra. ABC četby. Brno: Atlantis, 2004, s. 15–37.
- Šerý Ladislav. První knížka… Praha: Dharma gaia, 1997.
- Faltus Leoš. Hudební sémiotika pro skladatele. Brno: JAMU, 1993, s. 1–34.
- Parsch, Arnošt –Piňos, Alois – Šťastný, Jaroslav. Transference hudebních elementů v kompozicích současných skladatelů. Brno: JAMU, 2003, s. 77–97.
- TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2. opr. a rozšířené vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011, 297 s. ISBN 9788073311995. info
- BLANCHOT, Maurice. Lautréamont a Sade. Translated by Marie Dospíšilová. Vyd. 1. Praha: Garamond, 2008, 297 s. ISBN 9788074070242. info
- BLANCHOT, Maurice. Literární prostor. Translated by Marie Kohoutová - Michal Pacvoň. V Praze: Herrmann & synové, 1999, 382 s. info
- ŠTĚDROŇ, Miloš. Základy mikrotektoniky : 9 analýz. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1991, 102 s. ISBN 8021002379. info
- KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice : stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Editio Supraphon, 1989. ISBN 8070581506. info
- HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1985, 323 s. URL info
- Výukové metody
- Semináře, průběžné domácí úkoly, skupinové úkoly
- Metody hodnocení
- hodnocení je uděleno na základě ústního pohovoru
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Hůla, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu I. Praha: SNKL, 958, s. 45–80. Faltus Leoš. Hudební sémiotika pro skladatele. Brno: JAMU, 1993, s. 1–34. Kohoutek, Ctirad. Hudební kompozice: stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Supraphon 1989, s. 261–291. Parsch, Arnošt –Piňos, Alois – Šťastný, Jaroslav. Transference hudebních elementů v kompozicích současných skladatelů. Brno: JAMU, 2003, s. 77–97. Tichý, Vladimír Harmonicky myslet a slyšet. Praha: AMU 2011. Blanchot, Maurice. Lautréamont a Sade. Praha: Garamont, 2008, s. 8-15. Blanchot, Maurice. Literární prostor. Praha: Herrmann & synové, 1999. Šerý Ladislav. První knížka… Praha: Dharma gaia, 1997. Pound Ezra. ABC četby. Brno: Atlantis, 2004, s. 15–37.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/HV_23a