PAM100 Úvod do andragogického výzkumu

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
4/4/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Nekardová (přednášející)
Mgr. Jakub Vlček (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz dává přehled o problematice andragogického výzkumu. Umožňuje porozumět procesu empirického vědeckého přístupu k realitě. Ukazuje rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem v jejich rozmanitých variantách a poskytuje porozumění přednostem a slabinám různých metodologických postupů ve výzkum, jejich validitě a reliabilitě. Studenti jsou po absolvování kurzu schopni kriticky posoudit vhodnost zvoleného výzkumného designu a zhodnotit relevanci výzkumu.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování kurzu schopni
- popsat jednotlivé výzkumé designy;
- plánovat proces empirického andragogického výzkumu;
- kriticky posoudit vhodnost zvoleného výzkumného designu;
- zhodnotit relevanci výzkumu.
Osnova
  • Současné trendy andragogického výzkumu ve světě a v ČR.
  • Model empirické vědy. Fáze empirického výzkumu.
  • Hypotézy, verifikace a falzifikace. Principy statistického testování hypotéz. Operacionalizace konstruktů. Měření, validita, reliabilita.
  • Výzkumné designy v pedagogice: reprezentativní výzkum, experiment, případová studie, akční výzkum, testování.
  • Teoretické metody výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Vydání 1. Praha: Grada, 2014, 152 stran. ISBN 9788024752327. URL info
  • RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? Masarykova univerzita. Brno, 2009. info
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých : vybrané kapitoly. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, 169 stran. ISBN 9788073086947. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
    neurčeno
  • Relevantní české a zahraniční časopisy publikující empirické výzkumy vzdělávání dospělých podle vlastního výběru.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, individuální seminární práce.
Metody hodnocení
Individuální seminární práce.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf
Doporučení pro studenty: Tento předmět je určen primárně (ale ne výhradně) studentům, kteří neabsolvovali metodologickou přípravu v rámci bakalářského studia buď v programech nabízených ÚPV FF MU, nebo v jiném odpovídajícím studiu (srovnatelný standard mívají studia sociologie či psychologie). Hlavní náplní kurzu je individuální studium vybraných výzkumných zpráv. Výuka proběhne v těchto termínech: 23.9. (16:00-18:00), 21.10. (14:00-16:00), 4.11. (16:00-18:00), 2.12. (16:00-18:00) a 16.12. (14:00-16:00).
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=424
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PAM100