PSBA016 Metodologie psychologie II

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mgr. Barbara Lášticová, PhD. (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý pátek 8:00–11:40 Virtuální místnost, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
PSBA009 Metodologie psychologie I
PSBA009 Metodologie psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na Metodologii I. V tomto semestru je cílem porozumět epistemologickým východiskům a principům kvalitativního přístupu v metodologii a získat autentickou zkušenost s tímto typem výzkumu. Studenti v týmech připraví a zrealizují výzkumný projekt s použitím kvalitativních rozhovorů, a osvojí si základní principy přípravy kvalitativního výzkumného projektu, vedení rozhovoru a různých analytických postupů, zejména tematické analýzy. Výstupem týmové práce bude zpráva z výzkumu syntetizující zjištění z jednotlivých rozhovorů realizovaných členy a členkami týmu.
Výstupy z učení
Student/ka bude schopen/a po absolvování předmětu: - rozumět kořenům a epistemologickým východiskům kvalitativního přístupu v metodologii;
- detekovat a shrnout důležité rysy hlavních analytických přístupů v kvalitativním přístupu k metodologii;
- identifikovat situace, ve kterých je příhodný právě kvalitativní přístup v metodologii a rozhodnout, který typ metod použít;
- rozlišit a posoudit specifika různých druhů pozorování a rozhovoru v závislosti na výchozím metodologickém přístupu a jejich vhodnost pro určité typy výzkumných otázek;
- pojmenovat a zvážit limity a rizika kvalitativního přístupu, resp. metod pro řešení různých druhů výzkumných otázek;
- naplánovat, realizovat, zaznamenat a transkribovat polostrukturovaný rozhovor a analyzovat ho dle vybraného kvalitativního přístupu;
- uplatnit postupy a techniky zvoleného kvalitativního přístupu v metodologii na zadaný výzkumný problém.
Osnova
  • Přednášky (á 2 hod) + Semináře (á 2 hod): Blok 1 (8.00-11.40) Prednáška: Úvod do kvalitatívneho výskumu 1. Čo je kvalitatívny výskum? 2. Historicko-filozofické korene, vývin a súčasná podoba kvalitatívneho prístupu v psychológii 3. Rozdiely medzi kvantitatívnym a kvalitatívnym prístupom (chápanie, zber, analýza dát) 4. Rola a pozícia výskumníka (kritická paradigma, akčný výskum) Seminár: 1. Štruktúra kurzu a požiadavky na absolvovanie predmetu 2. Rozdelenie do pracovných skupín 3. Príklady formulácie problémov a cieľov v kvalitatívnych výskumoch Domáca úloha: 1. Prečítať texty: Masaryk et al,: Československá psychologie, 2017 o histórii kvalitatívneho prístupu u nás Článok Solidarity with Ukrainian refugees in Slovakia (problém, ciele, otázky) 2. Sformulovať výskumný problém (zúžiť tému) a zdôvodniť, prečo je potrebné ho preskúmať + 1-3 ciele, 3-5 výskumných otázok Téma výskumu: Budúcnosť z pohľadu študentov a študentiek psychológie na FF MUNI, poslať vyučujúcej do 9. 10. do polnoci. Blok 2 (8.00-11.40) Prednáška: Ako naplánovať kvalitný kvalitatívny výskum 1. Etika v kvalitatívnom výskume 2. Validita a reliabilita v kvalitatívnom výskume 3. Typy výskumných plánov 4. Postup pri príprave projektu (problém, ciele, otázky, výber vzorky, postupnosť krokov) Seminár: 1. Rozprava k prečítaným textom 2. Upresnenie výskumného problému, správna formulácia cieľov a výskumných otázok Domáca úloha: 1. Prečítať texty Učebnica Masaryk – kapitola o interview Trtílek et al. & Solidarita: Príklad využitia a tematickej analýzy interview vo výskume 2. Sformulovať finálny výskumný problém, ciele otázky, navrhnúť 1. draft scenára rozhovoru (hlavné okruhy – cca 3 otázky na každý okruh), odoslať vyučujúcej do 18.10. polnoci na feedback Blok 3 (8.00-11.40) Prednáška: Metódy získavania kvalitatívnych dát 1. Pozorovanie, textové dokumenty, interview a jeho typy, fokusové skupiny) 2. Zásady vedenia výskumného interview (typy interview, najčastejšie chyby pri formulovaní otázok) 3. Metódy spracovania kvalitatívnych dát (fixácia kvalitativních dat, spracovanie kvalitatívnych dát a ich príprava na analýzu, zásady transkripcie rozhovoru) Seminár: 1. Rozprava k textom 2. Formulácia finálneho scenára do interview Domáca úloha 1. Prečítať text • Braun & Clarke, 2006 o tematickej analýze – základný text každého kvalitatívneho výskumníka/výskumníčky • Čermák et al. In Řiháček, Čermák, Hytych, 2013 o naratívnej analýze 2. Finalizácia scenára, realizácia a prepis 1 pološtruktúrovaného interview/člen skupiny – vložiť do skupinového priečinku na google drive do 6.11. do polnoci Blok 4 (8.00-11.40) Prednáška: Metódy analýzy kvalitatívnych dát (1) 1. Kódovanie a kategorizovanie kvalitatívnych dát, • naratívny prístup • tematická analýza • obsahová analýza (kvantitatívna) • interpretatívna fenomenologická analýza 2. automatizované spracovanie kvalitatívnych dát Seminár: 1. Rozprava k prečítaným textom 2. Nácvik tematického kódovania a spájania kódov do kategórií Domáca úloha 1. Prečítate si text Koutná Kostínková & Čermák In Řiháček, Čermák, Hytych, 2013 o použití IPA prístupu vo výskume O Metodě zakotvené teorie od Tomáše Řiháčka a Romana Hytycha v knižke Řiháček, T. Čermák, I., Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Masarykova univerzita: Brno 2. Každý nakóduje svoje interview, urobí jeho tematickú štruktúru Tematickú štruktúru odovzdáte vyučujúcej do 4.12. 2024 do polnoci do zdieľaného priečinka. Blok 5 (8.00-11.40) Prednáška: Metódy analýzy kvalitatívnych dát (2) 1. teoretické kódovanie - empiricky ukotvená teória 2. analýza diskurzu Seminár: - kódovanie dát z vášho výskumu (tematická štruktúra) – spätná väzba Domáca úloha 1. Prečítate si text Zábrodská & Petrjánošová o diskurzívnej analýze v knižke Řiháček, T. Čermák, I., Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Masarykova univerzita: Brno 2. Pripraviť PPT prezentáciu výsledkov výskumu za celý tím (problém, ciele, otázky, metóda, výsledky – tematická štruktúra + citáty, záver) Blok 6 20. 12. 2024 (8.00-11.40) Prednáška: Interpretácia a prezentácia kvalitatívnych dát 1. Interpretácia 2. Formulovanie záverov 3. Prezentácia (písanie o kvalitatívnom výskume) 4. Kritériá hodnotenia kvalitatívnej výskumnej správy Seminár: 1. Prezentácia tímových projektov v PP, zdieľanie skúseností, diskusia 2. Spätná väzba a odporúčania pre písanie seminárnych prác
Literatura
    povinná literatura
  • ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2. info
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
  • BRAUN, Virginia a Victoria CLARKE. Using thematic analysis in psychology. QUALITATIVE RESEARCH IN PSYCHOLOGY. ENGLAND: ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2006, roč. 3, č. 2, s. 77–101. ISSN 1478-0887. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa. info
  • Masaryk, R. (2022). Ten druhý výskum: úvod do kvalitatívnych metód v psychológii. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
    doporučená literatura
  • Masaryk, R., Lášticová, B., Bačová, V., Bianchi, G., Čermák, I., Miovský, M., & Plichtová, J. (2017). Etablovanie z nás nesníma zodpovednosť: prísľuby a súčasnosť kvalitatívneho výskumu v Čechách a na Slovensku. Československá psychologie, 59, 401-414.
  • TRTÍLEK, Jan, Natálie NAVRÁTILOVÁ, Nikol FOJTŮ a Barbara LÁŠTICOVÁ. „Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19. Diskuze v psychologii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra psychologie, 2021, roč. 3, č. 2, s. 73-85. ISSN 2694-8338. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5507/dvp.2022.003. URL info
  • Novák Bobuľová, A., Poslon, X. D., & Lášticová, B. (2023). Solidarity with Ukrainian refugees in Slovakia: what motivates those who help? Človek a spoločnosť, 26(2),1-22, https://doi.org/10.31577/cas.2023.02.619 .
  • BRAUN, Virginia a Victoria CLARKE. Successful qualitative research : a practical guide for beginners. 1st pub. London: SAGE Publications, 2013, xii, 382. ISBN 9781847875822. info
Výukové metody
Přednášky a semináře. Studenti připraví a odprezentují svůj výzkumný projekt.
Metody hodnocení
Test, hodnocení výzkumného projektu.
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě, pokud je předmět absolvovaný v~zahraničí ekvivalentem kvalitativní metodologie. Studenti na zahraničním pobytu se také mohou zúčastnit výuky online, nebo si s~vyučující domluvit individuální studijní plán a formu absolvováni předmětu.
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AIlz-xr8aXubhNfgvihJBGjtwQTyy-HLJiQ8qts1oBs81%40thread.tacv2/conversations?groupId=87ced842-8c2f-4599-98d8-c32bfbd7cf0e&tenantId=11904f23-f0db-4cdc-96f7-390bd55fcee8
Link na předmet v MS Teams.
Studijní opora
https://teams.microsoft.com/dl/launcher/launcher.html?url=%2F_%23%2Fl%2Fteam%2F19%3AIlz-xr8aXubhNfgvihJBGjtwQTyy-HLJiQ8qts1oBs81%40thread.tacv2%2Fconversations%3FgroupId%3D87ced842-8c2f-4599-98d8-c32bfbd7cf0e%26tenantId%3D11904f23-f0db-4cdc-96f7-390bd55fcee8&type=team&deeplinkId=b40c3e0e-11a3-40cc-a204-49c9aaaa84d2&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=true
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSBA016