FF:PSBB029 Práce s dětmi s p.aut.spektra - Informace o předmětu
PSBB029 Práce s dětmi s poruchou autistického spektra
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Františka Dvořáková (cvičící)
Bc. Adéla Ročková (cvičící)
Mgr. Lenka Žáková (cvičící) - Garance
- PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:00–15:40 C42, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/10, pouze zareg.: 4/10 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou dětí s poruchou autistického spektra, s jejich specifickými potřebami a s dopady stanovení této diagnózy na celý rodinný systém.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět specifickým potřebám dětí s PAS a jejich rodin;
- aplikovat teoretické poznatky do péče o děti s PAS a aktivně se do ní zapojit;
- vytvořit vhodný plán aktivit pro rodiny s dětmi s PAS. - Osnova
- 1. seznámení se s pravidly výuky a požadavky na úspěšné absolvování předmětu
- 2. poskytnutí základních teoretických informací z oblasti poruch autistického spektra (PAS) - vymezení pojmu, terminologie, etiologie, rozdělení, projevy…
- 3. kazuistický seminář – setkání s rodiči dětí s PAS
- 4. aktivní účast na programech realizovaných pro děti s PAS (canisterapie, muzikoterapie…)
- 5. spolupráce na přípravě a organizaci aktivit a akcí pro rodiny s dětmi s PAS (pokud budou v daném období probíhat)
- 6. exkurze na specializovaná pracoviště
- Literatura
- povinná literatura
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
- neurčeno
- GRANDIN, Temple. The Way I See It. 1. vyd. Praha: Miklós Csémy, 2015, 452 s. ISBN 978-80-906078-0-4. info
- GRANDIN, Temple a Richard PANEK. Mozek autisty : myšlení napříč spektrem. Translated by Šárka D. Tripesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2014, 269 stran. ISBN 9788020431158. info
- ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 405 stran. ISBN 9788073674755. info
- VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Translated by Iva Strnadová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 130 s. ISBN 8024716003. info
- ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra : (metodický materiál). Vyd. 2., přeprac. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006, 71 s. ISBN 8086856178. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinové práce, diskuze, exkurze, práce s odbornou literaturou, aktivní účast na realizovaných programech
- Metody hodnocení
- Požadavky ukončení: 1. aktivní účast na výuce - min. 80% 2. aktivní zapojení do aktivit pro rodiny s dětmi s PAS 3. skupinový projekt – sestavení komplexního plánu programu pro rodiny s dětmi s PAS 4. zpracování individuální seminární práce na zadané téma
- Informace učitele
- Předmět je určen především těm z vás, kteří mají zájem o problematiku autismu, a kterým je blízká práce s dětmi. Pokud si chcete rozšířit znalosti a zkušenosti v této oblasti, a jste ochotni věnovat tomu část svého volného času (včetně některých víkendů), bude pro Vás tento předmět jistě velkým přínosem. Odměnou vám bude také možnost setkat se s autistickými dětmi, jejich rodiči a nahlédnout do jejich reálného života.
Předmět je koncipován jako převážně praktický a je realizován ve spolupráci s Nadačním fondem KOMETA a Spolkem MODRÁ POMÁHÁ, které se zaměřují na podporu rodin s dětmi s poruchou autistického spektra (PAS). Některá setkání budou probíhat v prostorách Nadačního fondu a Spolku v DRFG Areně (ul. Křídlovická 34). Prosím, počítejte s nutností časové rezervy na přesun - cca 15-20 minut.
Výuka bude složena ze dvou částí - jednou z nich budou dvouhodinové semináře, které budou probíhat formou přednáškových bloků, diskuzí, kazuistik, společných zamyšlení nad některými otázkami apod. Druhá část je pak ryze praktická - seznámíte se s konkrétními způsoby práce s dětmi s PAS, navštívíte vybraná pracoviště, která se věnují práci s dětmi s PAS, zúčastníte se pořádaných aktivit a akcí. Tyto programy budou často probíhat mimo pravidelný rozvrh, někdy i o víkendech. Očekává se vaše aktivní zapojení do všech aktivit, čímž můžete intenzitu získaných zkušeností jedině zvýšit :)
Pokud se na základě výše uvedeného rozhodnete předmět absolvovat, tak se na spolupráci s vámi rozhodně těšíme!
Vzhledem ke specifické koncepci předmětu jsme se rozhodli přijímat do něj studenty výhradně na základě podané žádosti o výjimku se zápisem. V té prosíme především o potvrzení toho, že jste se s informacemi ohledně výuky předmětu seznámili a souhlasíte s nimi. Jakékoliv další informace svědčící o vašem zájmu o předmět jsou vítány :)
Za realizační tým Zuzana Slováčková - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/PSBB029/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSBB029