RLMgA502 Research management in the Study of religions

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. (plus 4 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Glomb, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Hampejs, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nenadalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 J.509, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
TYP_STUDIA(MND)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty religionistiky (a rovněž případné zájemce z řad studentů příbuzných oborů) s dobrými praxemi v managementu výzkumu na úrovni magisterského studia. Vzhledem k časové náročnosti výzkumu magisterských studentů výrazně spjatého s psaním diplomové práce se kurz zaměřuje na předávání know-how v oblastech plánování bádání, technologických nástrojů a ověřených postupů pro efektivní práci v celé délce výzkumného procesu od doporučených způsobů konceptualizace výzkumných otázek, sběru literatury a dat, zvažování etických aspektů práce, po náležitosti spjaté s publikováním vědeckého textu a jeho rolí ve studiu a kariéře studenta. Klíčovým aspektem kurzu je přenositelnost získaných schopností v oblasti managementu výzkumu do navazujících projektů studenta v akademické sféře i mimo ni.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti schopni:
  • efektivně naplánovat vlastní výzkum a mít nad ním systematickou kontrolu;
  • znát klíčové náležitosti spjaté se sběrem, uchováváním a publikací výzkumných dat;
  • se orientovat v náležitostech rozpoznání etických aspektů bádání a jejich ošetření v souladu s pravidly Etické komise pro výzkum;
  • pracovat s technologickými nástroji zefektivňujícími práci s bibliografií či s děláním poznámek;
  • kvalitní sebeprezentace pro účely studijního a kariérního postupu.
  • Osnova
    • Úvodní informativní setkání
    • Výzkumný proces v čase a jeho plánování
    • Formulace výzkumu a jeho komunikace různým publikům
    • Efektivita v práci s rešerší a informačními zdroji (Zotero sběr, Elicit)
    • Management etiky výzkumu
    • Nakládání s daty
    • Nároky na kvalitu výsledku bádání
    • Efektivita psaní ve výzkumu
    • Efektivita práce s bibliografií
    • Publikační náležitosti výstupů
    • Sebeprezentace v nejen akademickém světě
    • Management výzkumu - rozprava a reflexe nad plněnými úkoly
    Literatura
      doporučená literatura
    • Michener, William K. 2015. “Ten Simple Rules for Creating a Good Data Management Plan.” PLOS Computational Biology 11 (10): e1004525. https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1004525.
    • Wilkinson, Mark D., Michel Dumontier, IJsbrand Jan Aalbersberg, Gabrielle Appleton, Myles Axton, Arie Baak, Niklas Blomberg, et al. 2016. “The FAIR Guiding Principles for Scientific Data Management and Stewardship.” Scientific Data 3 (1): 160018. https:/
    • Blaxter, Loraine, Christina Hughes, and Malcolm Tight. 2011. How to Research. 4th ed., Reprinted. Maidenhead: Open University Press.
    • Strinzel, Michaela, Josh Brown, Wolfgang Kaltenbrunner, Sarah de Rijcke, and Michael Hill. 2021. “Ten Ways to Improve Academic CVs for Fairer Research Assessment.” Humanities and Social Sciences Communications 8 (1): 1–4. https://doi.org/10.1057/s41599-0
    Výukové metody
    Seminární diskuse; přednáška; zpracovávání úkolů vázaných na témata osnovy kurzu; zpracování plánu následujícího semestru (ukončení zkouškou).
    Metody hodnocení
    Celkové hodnocení zahrnuje:
    K závěrečné zkoušce vypracovává student na základě know-how získaného v rámci kurzu jako podklad návrh studijního plánu na následující semestr, nad kterým probíhá ústní rozprava (40%).
    Vstupní předpoklady ústní zkoušky: odevzdání mikroúkolů (40%); aktivní účast v seminárních rozpravách (20%)
    Vyučovací jazyk
    Angličtina
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLMgA502