FF:SUS_183 Plakát a reklamní grafika - Informace o předmětu
SUS_183 Falešné uskutečňování umění: plakát a reklamní grafika do poloviny 20. století
Filozofická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Dagmar Koudelková (přednášející)
Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D. (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce) - Garance
- Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (5)
- Hudební věda (program FF, N-HS) (2)
- Hudební věda (program FF, N-OT) (4)
- Management v kultuře (program FF, N-HS)
- Management v kultuře (program FF, N-OT) (4)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (5)
- Srovnávací a uměnovědná studia (program FF, N-HS)
- Srovnávací a uměnovědná studia (program FF, N-OT) (3)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (5)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (3)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (3)
- Cíle předmětu
- Záměrem předmětu je představit studentům proměny plakátu a grafického designu (s důrazem na reklamní úlohu) od konce 19. století do období druhé světové války. Přednáška se zaměří na proměny stylů v závislosti na povaze úlohy reklamní grafiky a také na nejčastější vzorce a motivy, které obrazové médium v rámci persvaziví komunikace používá.
- Výstupy z učení
- Student bude seznámen s klíčovými tématy fenoménu reklamy v daném období, bude schopen reflektovat kontext, v němž reklamní materiál vznikal.
- Osnova
- 1. Úvod – mýdlové bubliny a 7 způsobů, jak vyjádřit výkřičník
- 2. Před 1890
- 3. Po 1890
- 4. Po 1890 u nás v Rakousku
- 5. Nový německý plakát
- 6. Stramm und blau: praxe
- 7. Dvacátá léta 1918-1926 hledání stylů a meto
- 8. Fotomontovaný svět: mezinárodní styl v reklamě 1929-1938
- 9. Cassandre a spol-varianty modernismu v reklamní tvorbě 1926-1938
- 10. Vizuální gramatika persuase ve 30. letech
- 11. Reklama a propaganda: akcelerace
- Literatura
- doporučená literatura
- HOLLIS, Richard. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato, 2014.
- KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha: VŠUP, 2006.
- KNOBLOCH, Iva a Radim VONDRÁČEK (eds.). Design v českých zemích 1900–2000. Praha: Academia 2016.
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze
- Metody hodnocení
- Seminární práce na zadané téma
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/SUS_183