FF:UEV_04 Didaktika EV I. - Informace o předmětu
UEV_04 Didaktika estetické výchovy I.
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Kateřina Radoš Minaříková (přednášející)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 N42, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-EVU_) (4)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Seznámení s obsahy, cíli a metodami estetické výchovy. Aplikace poznatků v modelové lekci estetické výchovy i v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
1.) orientovat se v různých pojetích a východiscích estetické výchovy
2.) poučeně přemýšlet a diskutovat o cílech, obsazích, metodách, formách a hodnocení na poli estetické výchovy
3.) zaujmout poučený postoj k aktuálním otázkám estetické výchovy a výuce estetické výchovy v praxi
4.) informovat o formách realizace estetické výchovy v české republice (RVP, ZUŠ, volnočasová zařízení, DVPP, galerijní a muzejní aktivity...)
5.) rozlišovat mezi estetickovýchovnými aktivitami a jiným výchovným (popřípadě terapeutickým) působením
6.) aplikovat teoretické poznatky a informace získané v rámci výuky v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích - Osnova
- Pojem estetické výchovy: možná pojetí a vývoj v čase
- Jednotlivá pojetí kurikula, odlišné přístupy k výuce ESV
- Práce s pedagogickými cíli v estetické výchově
- Výukové metody v estetické výchově
- Rozvoj tvořivosti a tvůrčí činnost v estetické výchově
- Otázka hodnocení v estetické výchově
- Formy estetické výchovy (RVP, ZUŠ, volnočasová zařízení, galerijní a muzejní aktivity...)
- Aktuální tendence v estetické výchově (multikulturalita, ICT, gender, vizuální gramotnost, etc.)
- Tvorba obsahů estetické výchovy: teoretická východiska a problémy praxe
- Literatura
- BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 192 s. ISBN 978-80-210-5616-9. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
- HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty MU. ISBN 978-80-210-4371-8. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
- ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1997, 87 s. ISBN 8085808498. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, v případě restriktivních opatření a distanční výuky bude ukončení formou eseje plus komixu na vybrané téma, podrobnosti budou zveřejněny ve studijních materiálech
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/UEV_04