RLBcB549 Náboženství jako systém sociální regulace: Evoluční perspektiva

Filozofická fakulta
podzim 2025

Předmět se v období podzim 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Radim Chvaja, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Horský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Koppová (přednášející)
Mgr. Dan Řezníček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
RLBcA001 Úvod do religionistiky || RLA01 Úvod do religionistiky || RLBcKA001 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky
Kurz je primárně určen studentům bakalářského studia religionistiky, jsou však vítáni i studenti dalších oborů z FF, FSS, ale i PřF. Jelikož se akademická diskuse o tématu kurzu odehrává téměř výhradně v anglosaském jazykovém prostředí, je znalost angličtiny nezbytným předpokladem úspěšného ukončení předmětu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Problém kooperace (obzvláště mezi příbuzensky nespřízněnými jedinci) byl časopisem Science zařazen na seznam 25 nejdůležitějších otázek, jimž čelí současná věda. Cílem předmětu je zpřístupnit studentům nejnovější poznatky o jednom z možných řešení tohoto problému – sociálně-regulativní funkci náboženství. Kurz využívá především perspektivu kulturní evoluce a tematicky se zaměřuje na dvě základní a vzájemně provázané funkce náboženství: (1) umožňování kooperace skrze vyčleňování nekooperativních jedinců a (2) lepší fungování kooperace skrze zvyšování skupinové soudržnosti. Posluchači se prostřednictvím přednášek a seminářů zorientují v probírané látce, osvojí si základní terminologii empirické a experimentální metody v evolučním studiu náboženství a seznámí se s některými klíčovými texty kognitivní a evoluční religionistiky a spřízněných oborů. Zároveň také získají praktické akademické dovednosti, jako je základní vědecká gramotnost či tvorba konferenčního posteru a jeho prezentace v rámci poster session.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v současném bádání o sociálně-regulativní funkci náboženství v interdisciplinární a evolučně ukotvené perspektivě;
- adekvátně používat základní termíny, které se objevují v oblasti studia náboženství, která své výzkumné linie vede převážně testováním hypotéz;
- interpretovat základní tabulky a grafy, které se objevují v literatuře evolučních přístupů k náboženství;
- samostatně vytvořit posterovou prezentaci se všemi jejími specifiky a veřejně ji prezentovat.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina, seznámení s požadavky a sylabem kurzu
  • 2. Evoluční přístup ke studiu člověka
  • 3. Kooperace jako problém
  • 4. Náboženství, morálka a evoluce
  • 5. Náboženství a vyčleňování nekooperativních jedinců I.: Nákladná signalizace
  • 6. Náboženství a vyčleňování nekooperativních jedinců II.: CREDs
  • 7. Náboženství a vyčleňování nekooperativních jedinců III.: Moralizující bohové
  • 8. Náboženství a zvyšování skupinové soudržnosti I.: Změny skupinových hranic
  • 9. Náboženství a zvyšování skupinové soudržnosti II.: Skupinová koheze a endorfiny
  • 10. Náboženství a zvyšování skupinové soudržnosti III.: Skupinová koheze, koordinace a (narativní) umění
  • 11. Workshop k tvorbě posterů
  • 12. Čtecí týden
Literatura
    povinná literatura
  • The cognitive science of religion : a methodological introduction to key empirical studies. Edited by D. Jason Slone - William W. McCorkle. First published. London: Bloomsbury Academic, 2019, xv, 294. ISBN 9781350033696. info
Výukové metody
Přednášky; domácí četba předem vybrané literatury; workshop k tvorbě posterů; samostatné zpracování posteru a jeho prezentace.
Metody hodnocení
1. Studenti si vyberou jeden z nabídnutých článků.
2. Nastudují si popularizační verzi problematiky tohoto článku z poskytnuté učebnice (Slone & McCorkle, 2019) a sepíší krátký konspekt (jedna normostrana; 25 % celkového hodnocení).
3. Na základě této předchozí přípravy vytvoří posterovou prezentaci (40 % celkového hodnocení).
4. Ve zkouškovém období tento poster následně i prezentují (35 % celkového hodnocení).
Pro udělení kolokvia je nutné splnit všechny úkoly v předem stanoveném termínu s celkovým hodnocením alespoň 66 %.
Další komentáře
Předmět již není vypisován.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/RLBcB549