Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
- 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
- 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
- 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
- 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
- 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
- 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
- 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
- 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Zkouška je písemná. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je dobrým předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 19. 2. až Ne 26. 5. Út 13:00–14:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
- 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
- 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
- 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
- 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
- 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
- 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
- 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
- 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Zkouška je písemná. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je dobrým předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 13:00–14:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
- 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
- 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
- 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
- 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
- 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
- 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
- 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
- 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Zkouška je písemná. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je dobrým předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 13:00–14:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
- 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
- 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
- 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
- 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
- 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
- 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
- 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
- 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Zkouška je ústní. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je dobrým předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 1. 3. až Pá 14. 5. Út 13:00–14:50 online_B1
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
- 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
- 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
- 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
- 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
- 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
- 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
- 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
- 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Zkouška je ústní. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Vzhledem k epidemiologické situaci bude zkouška probíhat dálkově pomocí MS Teams.
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 13:00–14:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
- 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
- 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
- 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
- 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
- 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
- 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
- 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
- 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Zkouška se skládá z krátké písemné a navazující ústní části. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2019
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 18. 2. až Pá 17. 5. Út 13:00–14:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
- 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
- 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
- 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
- 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
- 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
- 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
- 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
- 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Zkouška se skládá z krátké písemné a navazující ústní části. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2018
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 13:00–14:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
- 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
- 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
- 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
- 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
- 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
- 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
- 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
- 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Zkouška se skládá z krátké písemné a navazující ústní části. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2017
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 20. 2. až Po 22. 5. Út 16:00–17:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y. Haploskupiny mtDNA a chromozomu Y v ČR.
- 5) Analýza archaické DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu neandrtálce. Kdy, kde a jak docházelo ke křížení s neandrtálci. Proč neandrtálský člověk zanikl? Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 8) Velikost populace našich předků - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2016
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y. Haploskupiny mtDNA a chromozomu Y v ČR.
- 5) Analýza archaické DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu neandrtálce. Kdy, kde a jak docházelo ke křížení s neandrtálci. Proč neandrtálský člověk zanikl? Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 8) Velikost populace našich předků - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2015
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y. Haploskupiny mtDNA a chromozomu Y v ČR.
- 5) Analýza archaické DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu neandrtálce. Kdy, kde a jak docházelo ke křížení s neandrtálci. Proč neandrtálský člověk zanikl? Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 8) Velikost populace našich předků - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2014
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y. Haploskupiny mtDNA a chromozomu Y v ČR.
- 5) Analýza archaické DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu neandrtálce. Kdy, kde a jak docházelo ke křížení s neandrtálci. Proč neandrtálský člověk zanikl? Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
- 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 8) Velikost populace našich předků - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2013
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
- 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2012
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- St 10:00–11:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
- 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2011
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. - Rozvrh
- Út 14:00–15:50 B11/306
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
- 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2010
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. - Rozvrh
- Út 10:00–11:50 G2,02003
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
- 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2009
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. - Rozvrh
- Po 13:00–14:50 G2,02003
- Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
- 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2008
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. - Rozvrh
- St 10:00–11:50 Bpg
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů. Budeme snažit odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? A jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? nebo Jak jsme osídlili svět?
- Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika. 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů. 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce. 5) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti. 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci. 8) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze. 9) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce. 10) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2012 - akreditace
Údaje z období jaro 2012 - akreditace se nezveřejňují
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
- 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2011 - akreditace
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. - Předpoklady
- Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět? - Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
- 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
- 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
- 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
- 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
- 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
- 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
- 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
- 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
- Literatura
- J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
- MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
- RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
- Výukové metody
- Přednášky s powerpointovou prezentací
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Bi6290 Paleogenetika člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2008 - akreditace
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. - Předpoklady
- Bi4020 Molekulární biologie && Bi3060 Obecná genetika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů. Na základě paleogenetických výzkumů se budeme snažit odpovědět na otázky jaký byl vývoj člověka, jaké měl člověk předky a kolik jich bylo, jak probíhala migrace a zda-li docházelo ke genetickému prolínání vývojově odlišných populací.
- Osnova
- 1) Genetika a antropologie, paleogenetika (Genetický kód, variabilita, zdroje evoluce, studium historie populací, příklad irské populace) 2) Původ moderního člověka (přehled - evoluce raných hominidů, evoluce rodu Homo, Teorie o původu moderního člověka) 3) Hledání našich společných předků (Mitochondriální Eva, kdy a kde žil náš společný předek, jak velká byla populace) 4) Genetická diverzita a evoluce současného člověka (genetická rozmanitost a evoluce, měření genetické rozmanitosti, genetická rozmanitost člověka a geografické rozmístění, interpretace genetické rozmanitosti africké populace) 5) Genetické rozdíly mezi lidskými populacemi (genetická vzdálenost a evoluce, úrovně genetické diferenciace, studium genetické vzdálenosti mezi populacemi, evoluční interpretace, odhad dávných migrací) 6) Kolik máme předků? (velikost populace a odhad velikosti dávných populací, pleistocénní populační exploze, fylogenetické stromy a expanse populací, expanze a mikrosatelitní DNA, odhad doby expanze, co se dělo před expanzí, speciace a nahrazení, vyhynutí a znovuobnovení lokálních populací) 7) Neandertálská DNA (studium starobylé DNA – postupy, problémy a perspektivy, objevení DNA neandertálského původu – první neandertálská sekvence DNA (Feldhofer), druhá neandertálská sekvence DNA (Mezmaiskaya), Evoluční interpretace – rozmanitost uvnitř neandertálské populace, Byli neandertálci odlišným druhem?, regionální vlivy na neandertálskou DNA, Byly neandertálci poddruhem?) 8) Co z toho všeho vyplývá? (souhrn genetických důkazů, fosilie a pohled populační genetiky, otázky a další vývoj) 9) Další příklady aplikace genetiky v antropologii (např. studium lidského melanocortinového receptoru, molekulární evoluce FOXP2 - jeho vliv na řeč a jazyk, genetická analýza vši podporující domněnku přímého kontaktu moderního a archaického člověka)
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)