Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
  • 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
  • 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
  • 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
  • 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
  • 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
  • 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
  • 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
  • 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Zkouška je písemná. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je dobrým předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 19. 2. až Ne 26. 5. Út 13:00–14:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
  • 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
  • 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
  • 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
  • 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
  • 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
  • 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
  • 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
  • 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Zkouška je písemná. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je dobrým předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 13:00–14:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
  • 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
  • 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
  • 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
  • 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
  • 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
  • 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
  • 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
  • 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Zkouška je písemná. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je dobrým předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2022
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 13:00–14:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
  • 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
  • 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
  • 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
  • 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
  • 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
  • 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
  • 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
  • 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Zkouška je ústní. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je dobrým předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2021
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 1. 3. až Pá 14. 5. Út 13:00–14:50 online_B1
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
  • 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
  • 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
  • 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
  • 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
  • 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
  • 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
  • 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
  • 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Zkouška je ústní. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Vzhledem k epidemiologické situaci bude zkouška probíhat dálkově pomocí MS Teams.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2020
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 13:00–14:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
  • 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
  • 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
  • 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
  • 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
  • 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
  • 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
  • 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
  • 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Zkouška se skládá z krátké písemné a navazující ústní části. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://youtu.be/JvY7KPJNEkw
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2019
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 18. 2. až Pá 17. 5. Út 13:00–14:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
  • 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
  • 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
  • 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
  • 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
  • 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
  • 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
  • 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
  • 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Zkouška se skládá z krátké písemné a navazující ústní části. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 13:00–14:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Úvod do studia historie moderního člověka z pohledu antropologie a genetiky.
  • 3) Metody a přístupy studia historie populací - genetická rozmanitost, zdroje a metody studia.
  • 4) Mechanizmy evoluce a jejich dopad na genetickou rozmanitost populací.
  • 5) Konkrétní příklady genetického studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů, rozšíření zemědělství do Evropy.
  • 6) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 7) Hledání našeho společného předka - metody a přistupy
  • 8) Analýza mtDNA z pohledu studia původu moderního člověka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila
  • 9) Analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y.
  • 10) Analýza starobylé DNA - nástrahy, problémy, řešení. Analýza neandrtálské DNA.
  • 11) Křížili jsme se podle DNA s Neandrtálci a kdy a kde ke křížení docházelo. Proč Neandrtálci vyhynuli podle DNA. Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 12) Velikost populace našich předků podle DNA - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 13) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa".
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Zkouška se skládá z krátké písemné a navazující ústní části. Pro úspěšné zvládnutí zkoušky je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 20. 2. až Po 22. 5. Út 16:00–17:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y. Haploskupiny mtDNA a chromozomu Y v ČR.
  • 5) Analýza archaické DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu neandrtálce. Kdy, kde a jak docházelo ke křížení s neandrtálci. Proč neandrtálský člověk zanikl? Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 8) Velikost populace našich předků - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y. Haploskupiny mtDNA a chromozomu Y v ČR.
  • 5) Analýza archaické DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu neandrtálce. Kdy, kde a jak docházelo ke křížení s neandrtálci. Proč neandrtálský člověk zanikl? Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 8) Velikost populace našich předků - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y. Haploskupiny mtDNA a chromozomu Y v ČR.
  • 5) Analýza archaické DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu neandrtálce. Kdy, kde a jak docházelo ke křížení s neandrtálci. Proč neandrtálský člověk zanikl? Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 8) Velikost populace našich předků - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. Jak jsme osídlili svět podle mtDNA a chromozomu Y. Haploskupiny mtDNA a chromozomu Y v ČR.
  • 5) Analýza archaické DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu neandrtálce. Kdy, kde a jak docházelo ke křížení s neandrtálci. Proč neandrtálský člověk zanikl? Kdo byli Děnisované a křížili jsme se i s nimi?
  • 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 8) Velikost populace našich předků - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2014/Bi6290/um/paleogen-web/index.html
V přednášce je vše potřebné důkladně vysvětleno, takže je předmět vhodný i pro případné zájemce o danou oblast z jiných fakult MU. V minulosti předmět absolvovalo několik studentů například z Lékařské nebo Filozofické fakulty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
  • 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
  • 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Rozvrh
Út 14:00–15:50 B11/306
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
  • 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Rozvrh
Út 10:00–11:50 G2,02003
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
  • 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Rozvrh
Po 13:00–14:50 G2,02003
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
  • 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Rozvrh
St 10:00–11:50 Bpg
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů. Budeme snažit odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? A jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? nebo Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika. 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů. 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce. 5) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA. 6) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti. 7) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci. 8) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze. 9) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce. 10) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012 - akreditace

Údaje z období jaro 2012 - akreditace se nezveřejňují

Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
  • 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2011 - akreditace
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Předpoklady
Znalost obecné genetiky a molekulární biologie na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je:
- seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů
- odpovědět na otázky: Kdo jsme a odkud pocházíme? Kdo byl náš předek? Kdy a kde žil? Jak velká byla zakladatelská populace moderního člověka? Jak jsme osídlili svět?
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika.
  • 2) Metody studia historie populací. Mechanizmy evoluce – mutace, přírodní výběr, genetický drift a genový tok. Dva příklady studia historie populací - historie irské populace, odštěpení člověka od lidoopů.
  • 3) Evoluce člověka a modely původu moderního člověka z pohledu evoluce.
  • 4) Hledání našeho společného předka - mitochondriální Eva, kdy a kde žila, analýza chromozomu Y - praotec Adam. Analýza jaderné DNA.
  • 5) Genetická rozmanitost uvnitř populací člověka - geografická distribuce genetické rozmanitosti.
  • 6) Genetické rozmanitost mezi lidskými populacemi - Genetická vzdálenost a její stanovení. Proč jsou subsaharské africké populace geneticky vzdálenější od populací ostatních? Genetická vzdálenost jako důsledek rozdílů v genovém toku (Out of Africa + multiregionální model). Představy o dávné migraci.
  • 7) Kolik jsme měli předků? Velikost populace - celková, reprodukční, efektivní. Ekologické a genetické odhady velikosti dávných populací. Pleistocénní populační exploze.
  • 8) Neandrtálská DNA - Analýza aDNA člověka - nástrahy, problémy, řešení. Analýza první a druhé neandrtálské DNA. Byli Neandrtálci odděleným druhem nebo jen odlišným poddruhem? Křížili jsme se s Neandrtálci? Další nálezy a izolace neandrtálské DNA. Analýza jaderných sekvencí a sekvencování genomu Neandrtálce.
  • 9) Hledání původu moderního člověka - shrnutí, aneb co z toho vyplývá? "Out of Africa" vs. Multiregionální model. Nový model "Mostly out of Africa"
Literatura
  • J. H. Relethford: Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, Inc., 2001
  • MIELKE, James H., Lyle W. KONIGSBERG a John RELETHFORD. Human biological variation. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2006, xiv, 418. ISBN 0195188713. info
  • RELETHFORD, John. Reflections of our past : how human history is revealed in our genes. Boulder, Colo.: Westview Press, 2004, xi, 257. ISBN 0813339588. info
Výukové metody
Přednášky s powerpointovou prezentací
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Informace učitele
http://is.muni.cz/www/2538/sylabus_paleogenetika_cloveka.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.

Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2008 - akreditace
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Předpoklady
Bi4020 Molekulární biologie && Bi3060 Obecná genetika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů. Na základě paleogenetických výzkumů se budeme snažit odpovědět na otázky jaký byl vývoj člověka, jaké měl člověk předky a kolik jich bylo, jak probíhala migrace a zda-li docházelo ke genetickému prolínání vývojově odlišných populací.
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika (Genetický kód, variabilita, zdroje evoluce, studium historie populací, příklad irské populace) 2) Původ moderního člověka (přehled - evoluce raných hominidů, evoluce rodu Homo, Teorie o původu moderního člověka) 3) Hledání našich společných předků (Mitochondriální Eva, kdy a kde žil náš společný předek, jak velká byla populace) 4) Genetická diverzita a evoluce současného člověka (genetická rozmanitost a evoluce, měření genetické rozmanitosti, genetická rozmanitost člověka a geografické rozmístění, interpretace genetické rozmanitosti africké populace) 5) Genetické rozdíly mezi lidskými populacemi (genetická vzdálenost a evoluce, úrovně genetické diferenciace, studium genetické vzdálenosti mezi populacemi, evoluční interpretace, odhad dávných migrací) 6) Kolik máme předků? (velikost populace a odhad velikosti dávných populací, pleistocénní populační exploze, fylogenetické stromy a expanse populací, expanze a mikrosatelitní DNA, odhad doby expanze, co se dělo před expanzí, speciace a nahrazení, vyhynutí a znovuobnovení lokálních populací) 7) Neandertálská DNA (studium starobylé DNA – postupy, problémy a perspektivy, objevení DNA neandertálského původu – první neandertálská sekvence DNA (Feldhofer), druhá neandertálská sekvence DNA (Mezmaiskaya), Evoluční interpretace – rozmanitost uvnitř neandertálské populace, Byli neandertálci odlišným druhem?, regionální vlivy na neandertálskou DNA, Byly neandertálci poddruhem?) 8) Co z toho všeho vyplývá? (souhrn genetických důkazů, fosilie a pohled populační genetiky, otázky a další vývoj) 9) Další příklady aplikace genetiky v antropologii (např. studium lidského melanocortinového receptoru, molekulární evoluce FOXP2 - jeho vliv na řeč a jazyk, genetická analýza vši podporující domněnku přímého kontaktu moderního a archaického člověka)
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.