PřF:Bi0662 Selected issues in botany - Course Information
Bi0662 Selected issues in botany
Faculty of ScienceSpring 2003
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- RNDr. Jiří Sádlo, CSc. (lecturer), prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D.
Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Systematic Biology and Ecology (programme PřF, M-BI, specialization Systematic Botany and Ecology)
- Course objectives
- Selected Issues in Botany is a course offered by external lecturers who talk about their research. There are different lecturers in every semester. Rather than a comprehensive coverage of some subject, the purpose of this course is defining scientific problems in a focused topic, discussion on methods applied to solve these problems, and presentation of results of particular projects.
- Syllabus (in Czech)
- HISTORICKÁ INTERPRETACE VEGETACE (RNDr. Jiří Sádlo, CSc.) 1. Tři výchozí podmínky: Aktualismus, "paměť krajiny" a mezioborovost. 2. Úskalí historické struktury čehokoli: Na otázku, jak je něco staré, existuje vždycky víc správných odpovědí, které navíc nejsou zcela nezávislé. 3. Syntaxonomie jako užitečný nástroj paleobotaniky: Ale také paleobotanika jako užitečný argument pro oprávněnost víry v syntaxony. 4. "Velké téma" holocénu: Vývoj lesa oproti bezlesí a vývoj člověka, který hranici lesa podstatně ovlivňoval. 5. Diversita vegetačních dynamik: Rozdíl mezi sukcesí a cenogenezí není jen otázkou časové škály. 6. Heterochronie vegetačního vývoje: Paleochorní a apochorní vegetace neboli s pojmem relikt radši opatrně. 7. Dynamika krajiny: Stabilizující a destabilizující vlivy, jevy a procesy. 8. Staroslavná stepní otázka: Co znamená intuitivně předpokládaná "zlatá střední cesta" mezi pochybnými extrémy úplného zalesnění a širých stepí? 9. Primární a sekundární bezlesí: Klasifikace, s níž už možná nevystačíme. 10. Kultura versus natura čili ohrožená Fysis: Pche! Těžký omyl! 11. Revoluce naší krajiny (neolit, vrcholný středověk, baroko...): A jak se potom dívat na změny v současnosti? 12. Mapy potenciální vegetace: Není to jen toporný nelogický konstrukt? 13. Historicita jako ochranářský argument: Hrách na stěnu.
- Assessment methods (in Czech)
- Vzhledem k možnostem externích přednášejících probíhá výuka zpravidla blokově.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 2 dny.
- Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2003/Bi0662