PřF:Bi8691 Ontogenze člověka - Informace o předmětu
Bi8691 Individuální vývoj člověka
Přírodovědecká fakultajaro 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martin Čuta, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D.
Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D. - Rozvrh
- Út 8:00–9:50 Bp1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Antropologie (program PřF, M-BI, směr Fyzická antropologie)
- Antropologie (program PřF, M-BI, směr Sociokulturní antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-AN)
- Antropologie (program PřF, N-BC)
- Antropologie (program PřF, N-BC, směr Fyzická antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-BC, směr Sociokulturní antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-BI)
- Antropologie (program PřF, N-BI, směr Fyzická antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-BI, směr Sociokulturní antropologie)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: znalost členění fází individuálního vývoje člověka; porozumnění mechanismům vývoje a růstu v jednotlivých fázích; znalost hlavních vnitřních a vnějších faktorů vývoje a růstu; znalost hlavních "úkolů" a "úskalí" každé fáze vývoje; znalost standardních metod hodnocení vývoje a růstu; pochopení ontogeneze člověka z hlediska teorie životní historie; pochopení odlišností životní historie člověka v rámci primátů
- Osnova
- BLOK I – Teoretické přístupy k individuálnímu vývoji a životnímu cyklu
- 1. Úvod.
- 2. Životní historie.
- 3. Provázanost ontogenetických fází.
- 4. Růst a vývoj.
- BLOK II – Biologicko-psychologicko-sociální vývoj člověka od početí do smrti.
- 5. Prenatální vývoj člověka.
- 6. Porod a novorozenec.
- 7. "Dětství".
- 8. Prepuberta, puberta, adolescence.
- 9. Adolescent a mladý dospělý.
- 10. Vývoj člověka v dospělosti.
- 11. Stárnutí a umírání.
- 12. Fenomény v průřezu životem.
- 13. Shrnutí kurzu. Referáty studentů, diskuse. Konzultace.
- Literatura
- Langdon, J.H. (2005): The Human Strategy: An Evolutionary Perspective on Human Anatomy. Oxford University Press, NY (kapitola: 21. Life History).
- Flegr J. (2005): Evoluční biologie. Academia, Praha. (kapitola 12. Evoluce ontogeneze a životního cyklu).
- Bjorklund D.F., Pellegrini, A.D. (2002): The Origins of Human Nature: Evolutionary Developmental Psychology. Washington, D.C.: American Psychological Association.
- Burgess R., MacDonald K. (Eds.) (2004): Evolutionary Perspectives on Human Development, 2nd edition, Thousand Oaks, CA: Sage.
- Eveleth, P. B., Tanner, J. M. (1999): Worldwide Variation in Human Growth. Cambridge University Press, New York, USA.
- Šmahel, Z. (2001): Principy, teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha.
- Malina, R. M., Bouchard, C., Bar-Or, O. (2004): Growth, Maturation and Physical Activity. Human Kinetics Publishers, Champaign, USA.
- LeVine, R. A., New, R. S. (2008): Anthropology and Child Development: A Cross-Cultural Reader. Wiley-Blackwell, Hoboken, USA.
- Vágnerová, M. (2007): Vývojová psychologie II. Dospelost a stáří. Karolinum, Praha.
- Metody hodnocení
- Přednáška, 3 písemné testy v průběhu semestru, prezentace referátů studentů, ústní nebo písemná zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2009/Bi8691