PřF:Z0005 Biogeografie - Informace o předmětu
Z0005 Biogeografie
Přírodovědecká fakultajaro 2011 - akreditace
- Rozsah
- 2/2/0. 4 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Martin Culek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Martin Culek, Ph.D. - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu Krajinná ekologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/44, pouze zareg.: 0/44 - Mateřské obory/plány
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, B-GK)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, N-GK)
- Geografie a kartografie (program PřF, B-GR, směr Fyzická geografie)
- Geografie a kartografie (program PřF, B-GR, směr Kartografie a geoinformatika)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-BI)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-IO)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Geografie pro víceoborové studium (program PřF, B-GK)
- Geografie pro víceoborové studium (program PřF, B-CH)
- Geografie pro víceoborové studium (program PřF, B-MA)
- Geografie (program PřF, B-GK)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Fyzická geografie)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Humánní geografie)
- Geoinformatika a regionální rozvoj (program PřF, B-AG)
- Geoinformatika a trvalá udržitelnost (program PřF, B-AG)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Cíle předmětu
- Studenti se během studia biogeografie naučí základům této discipliny, jejím ekologickým východiskům; seznámí se se základními zajímavými problémy biogeografie i vhodnými mapovými podklady; získají přehled o disponibilních členěních bioty v ČR i ve světě; budou schopni charakterizovat biogeografické oblasti Země a rozdíly mezi nimi; naučí se základním metodám práce v biogeografii; identifikují dřeviny a základní byliny významné z biogeografického hlediska.
- Osnova
- 1. Předmět a cíl studia biogeografie, její vývoj. Návaznost na příbuzné discipliny.
- 2. Organismus a prostředí, ekologické podmínky a faktory, ekologická vikariace (interpretace z hlediska biogeografie).
- 3. Životní formy a strategie, biogeografická pravidla.
- 4. Šíření rostlin a živočichů. Teorie ostrovů.
- 5. Geografické extrémy výskytu organismů ve světě a v ČR.
- 6. Speciace - vznik druhů x vznik společenstev.
- 7. Jednota živých organismů s prostředím - fytocenóza, ekosystém a geobiocenóza, lesní typy.
- 8. Areály a jejich znázornění, disjunkce, relikty, endemity, migrace, migroelementy.
- 9. Metody biogeografického výzkumu.
- 10. Nové biogeografické členění světa dle IUCN.
- 10. Alternativní biogeografické členění Země, geografické členění 11. mořského biocyklu.
- 12. Biogeografické členění střední Evropy.
- 13. Fytogeografické členění ČR, Silvigeografické členění ČR.
- 14. Biogeografické členění ČR.
- Literatura
- Fyzická geografie. II. Edited by Stanislav Horník. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 319 s. info
- Buchar, J.: Zoogeografie. SPN Praha 1983, 199ss.
- HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 220 stran. info
- MÍCHAL, Igor. Ekologická stabilita. 1. vyd. Brno: Veronica, 1992, 243 s. info
- AMBROS, Zdeněk a Jan ŠTYKAR. Geobiocenologie. 1. vyd. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická universita, 1999, 63 s. ISBN 8071573973. info
- Květena České republiky. Edited by Bohumil Slavík - Slavomil Hejný - Jindřich Chrtek - Pavel Tomšovic. 2. vyd. Praha: Academia, 1997, 557 s. ISBN 8020006435. info
- Květena České socialistické republiky. Edited by Slavomil Hejný - Bohumil Slavík - Jindřich Chrtek - Pavel Tomšovic. Vyd. 1. Praha: Academia, 1988, 557 s. info
- PRŮŠA, Eduard. Přirozené lesy České republiky. 1. vyd. Praha: Ministerstvo lesního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu ČR ve Státním zemědělském nakladatelství, 1990, 246 s. ISBN 8020900950. info
- WHITTAKER, Robert H. Island biogeography : ecology, evolution and conservation. Oxford: Oxford University Press, 1998, xi, 285. ISBN 0198500203. info
- BUČEK, Antonín a Jan LACINA. Geobiocenologie. 1. vyd. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická universita, 1999, 240 s. ISBN 8071574171. info
- COX, C. Barry a Peter D. MOORE. Biogeography : an ecological and evolutionary approach. 6th ed. Oxford: Blackwell Science, 1999, ix, 298. ISBN 086542778X. info
- LOMOLINO, Mark V., Brett R. RIDDLE a James H. BROWN. Biogeography. 3rd ed. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, 2006, xiii, 845. ISBN 0878930620. info
- Biogeografické členění České republiky. Edited by Martin Culek. Praha: ENIGMA, 1996, 347 s. +. ISBN 80-85368-80-3. info
- CULEK, Martin, Antonín BUČEK, Vít GRULICH, Pavel HARTL, Antonín HRABICA, Jan KOCIÁN, Štěpán KYJOVSKÝ a Jan LACINA. Biogeografické členění České republiky. II. díl. 1. vyd. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2005, 589 s. Biogeografické členění ČR, svazek 2. ISBN 80-86064-82-4. info
- CULEK, Martin a Vít GRULICH. Biogeografické členění ČR. 2010. info
- Výukové metody
- Výuka je založena na výkladu s pomoci powerpointu. Přednášky navštěvovat sice není nutné, ale velmi to doporučuji, u zkoušky bývá zřejmé, kdo na ně chodil. Během semestru studenti zpracovávají seminární práci zahrnující mapování vybraného území z biogeografického hlediska, mapování biotopů, profil územím s potenciální a aktuální biotou, zpracování fytocenologických snímků. Součástí cvičení je půldenní exkurse na biologicky a biogeograficky pozoruhodné lokality v okolí Brna. Na ni si studenti připraví přidělené vstupy.
- Metody hodnocení
- Zkouška je ústní (cca 30 min.), s možností přípravy. Kvalita seminární práce a aktivita ve cvičeních tvoří cca 30% výsledného hodnocení. Zkoušku je však třeba udělat nejméně na E. Součástí výsledné známky je i ohodnocení poznávání dřevin a některých dalších rostlin běžných v krajině ČR a znalosti jejich rozšíření. Proti poznávačce v Krajinné ekologii je tato rozšířená o další druhy dřevin, znalosti přibližného areálu a ekologických nároků dřevin. Jsou zde přidány i hlavní bylinné indikátory vegetačních stupňů. Tato část tvoří asi 20% výsledné známky. Student předloží vlastnoruční poznámky z exkurse k nahlédnutí vedoucímu semináře, bez toho nelze vykonat zkoušku.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Cvičení z biogeografie má přibližně tento obsah: 1.seznámení s obsahem cvičení, základní a doplňková literatura, organizační pokyny 2. Biogeografie jako věda – objekt studia, členění, historie. Významní vědci a jejich biogeografické poznatky – Linné, Humboldt, Cuvier, Darwin 3. Biogeografická pravidla (Allanovo, Bergmanovo, Jordanovo). Vysvětlení seminární práce. Ukázka větviček biogeograficky významných dřevin (z prezentací) v zimním stavu. 4. Půldenní exkurze (např.PR KAMENNÝ VRCH) - stepní otázka (typické druhy rostlin a živočichů) - různé typy lesa (akátina, pařezinová doubrava, dubohabřina) - ukázky biogeograficky a typologicky významných druhů rostlin 5. Rostliny a biotické faktory - vztah rostlin k teplotě, světlu, vodě, půdní reakci - ukázka těchto rostlin na herbářových položkách 6. Geobiocenologická typologie – trofické řady - přehled jednotlivých trofických řad a meziřad - ukázka rostlinných druhů typických pro jednotlivé trofické řady a meziřady 7. Půldenní exkurze (např. REBEŠOVICKÝ LUH) - ukázka typických druhů lužního lesa - fytocenologický snímek (vysvětlení, 1 zkusný snímek, práce studentů ve skupinách s nakopírovaným klíčem a zápis fytocenologického snímku) 8. Geobiocenologická typlogie – hydrické řady - ukázka rostlinných druhů typických pro jednotlivé hydrické řady - práce na geobiocenologickém profilu (příloha seminární práce) 8.+9. powerpointové prezentace studentů -každý 1 dřevina, 1 bylina/dřevina, 1 zoogeografické téma) - dotazy spojené se seminární prací 10. Půldenní exkurze (např. HÁDY) - Obecně geografická charakteristika území - ukázky různých typů společenstev (stepní, lesní, skalní) - poznávání dřevin - bioindikační hodnota vybraných rostlinných druhů na lokalitách 11. Půldenní exkurze VRANOVICKÝ LUH - zoocenóza luhu se zřetelem na měkkýší faunu (dobrovolná exkurze, možnost náhrady absence za některou exkurzi) Zbývající cvičení jsou součástí uvedených terénních exkursí. Během exkursí si studenti dělají vlastní poznámky a ty pak předloží cvičícím k nahlédnutí a ohodnocení.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2011 - akreditace, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2011-akreditace/Z0005