F8541 Fyzika z pohledu středoškolského učitele 1

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Jaroslav Veverka (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Jaroslav Veverka
Dodavatelské pracoviště: Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
F4050 Úvod do fyziky mikrosvěta || F4060 Úvod do fyziky mikrosvěta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška je určená budoucím učitelům fyziky i jiným zájemcům a je věnována různým aspektům fyziky jakožto vyučovacího předmětu. Předpokládá se znalost učiva fyziky základní a střední školy.
Na konci tohotu kurzu by student měl: porozumět a být schopen vysvětlit hierarchii a organizaci středoškolského kurzu fyziky; být schopen analyzovat a vysvětlit prvky vyučovací hodiny fyziky; být schopen analyzovat a vysvětlit jednotlivé složky práce učitele fyziky
Osnova
  • 1. Učitel fyziky - jeho vztah k předmětu a k žákům.
  • 2. Fyzikální poznatky a jejich interpretace na různém stupni vzdělávání.
  • 3. Fyzikální zákony - jejich poznání, formulace a kvantitativní vyjádření.
  • 4. Fyzikální úlohy a jejich význam pro pochopení učiva fyziky.
  • 5. Proč jsou fyzikální úlohy u žáků nejobávanějším prvkem při výuce fyziky?
Literatura
  • KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
  • BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : cvičení z didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 193 s. info
  • ARONS, A. B. Teaching introductory physics. New York: John Wiley & Sons, 1996, xiv, 153. ISBN 0471137073. info
  • Gircke, Sprokhoff. Physikalische Schulversuche. Leipzig 1976.
  • Fyzika pro gymnázia - 8 dílů. Prometheus, Praha 1993 - 1997.
Metody hodnocení
Přednášky s diskusí. Kolokvium má charakter širší rozpravy o tématice předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012 - akreditace.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2012/F8541