PřF:Bi5021 Evertebratologický seminář - Informace o předmětu
Bi5021 Evertebratologický seminář
Přírodovědecká fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Stanislav Pekár, Ph.D. (cvičící)
doc. Dipl. Biol. Jiří Schlaghamerský, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Jaromír Vaňhara, CSc.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. Dipl. Biol. Jiří Schlaghamerský, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Čt 15:00–16:50 D31/238
- Předpoklady
- Seminář je určen studentům zhotovujícím bakalářskou či diplomovou (magisterskou) práci zaměřenou na studium ekologie nebo biosystematiky terestrických bezobratlých. Předpokládá se také účast studentů DSP a učitelů ústavu pracujících v daném oboru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-BI)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB, směr Zoologie)
- Systematická biologie a ekologie (program PřF, B-BI, směr Systematická zoologie a ekologie)
- Systematická biologie a ekologie (program PřF, M-BI, směr Systematická zoologie a ekologie)
- Učitelství biologie pro střední školy (program PřF, M-BI)
- Cíle předmětu
- Seminář studentům poskytuje aktuální informace a prostor pro diskusi o výzkumu v dané oblasti probíhajícím na Ústavu botaniky a zoologie (a dalších pracovištích podobného zaměření), o bakalářských, diplomových a doktorských pracích (které účastníci semináře zpracovávají resp. hodlají zpracovat), o společných metodických problémech, o zkušenosti z pobytu na jiných pracovištích, o základních přístupech i nových trendech v oboru i možnosti uplatnění absolventů oboru. Cílem semináře je 1) získání širokého přehledu o základních přístupech a metodách užívaných při výzkumu různých aspektů biologie a ekologie suchozemských bezobratlých (nad rámec své vlastní práce); 2) získání přehledu o výzkumných tématech pracovišť (především domácích) s daným zaměřením; 3)osvojení schopnosti sledovat odborný výklad a účastnít se odborné diskuse (např. kladení otázek) v českém i anglickém jazyce; a 4)osvojení (poznání a procvičení) dovednosti prezentace vlastních výzkumných projektů a jejich výsledků, i výsledků literární rešerše (referátů z literatury apod.) dle zvyklostí v oboru (stručně, srozumitelně a poutavě)v českém i anglickém jazyce. Cílů bude dosaženo postupným procesem účastí na semináři v průběhu několika semestrů.
- Osnova
- Program semináře se mění v závislosti na složení jeho účastníků a jejich potřebách i stupni pokročilosti. Základní náplní jsou prezentace účastníků, především: úvod do vlastní bakalářské, magisterské, resp. doktorské práce - představení cílů a odborného kontextu práce; průběžná zpráva o průběhu práce a dosažených výsledcích; prezentace hotové práce jako příprava na obhajobu; prezentace referátů, které mají být nebo již byly předneseny na vědecké konferenci. Na každou prezentaci následuje diskuse (k obsahu i formě) a zpravidla jí předchází konzultace s vedoucím semináře či vedoucím práce. Obdobně prezentují svou činnost i členové pracovní skupiny, kteří předmět nemají zapsaný (učitelé, vědečtí pracovnící, doktorandi). Další podstatnou náplní jsou přednášky členů pracovní skupiny, resp. ústavu, a zvaných hostů z jiných pracovišť (domácích i zahraničních) k různým tématům týkajícím se výzkumu bezobratlých. Program je doplňován např. exkursemi na jiná pracoviště (entomol. oddělení Moravského muzea apod.).
- Literatura
- Další literatura dle aktuální potřeby / Further literature depending on current requirements
- KATUŠČÁK, Dušan, Barbora DROBÍKOVÁ a Richard PAPÍK. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce : jak psát bakalářské práce, diplomové práce, dizertační práce, specializační práce, habilitační práce, seminární a ročníkové práce, práce studentské vědecké a odborné činnosti,. [1. české vyd.]. Nitra: Enigma, 2008, 161 s. ISBN 9788089132706. info
- ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
- Výukové metody
- Samostatné seznamování se s předměty výzkumu v daném oboru a jejich řešením na základě studia odborné literatury, jejich prezentace na semináři. Příprava referátů k vlastnímu výzkumu (bakalářské, magisterské či doktorské práci) i odborně relevantním zkušenostem (účasti na konferencích, stážích, cestách do zajímavých přírodních oblastí) a jejich přednes. Přednášky zvaných odborníků. Diskuse mezi účastníky.
- Metody hodnocení
- Zápočet se uděluje za aktivní účast na semináři. Účastnící by neměli chybět více než dvakrát za semestr a měli by se zúčastnit jak diskusí, tak formou přípravy a přednesu vlastních referátů na dohodnutá témata.
- Informace učitele
- Určeno výhradně studentům zhotovujícím práci s vazbou na daný obor a pracovní skupinu resp. se zájmem o zahájení takové práce (bakalářské, magisterské - diplomové, doktorské).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2015/Bi5021