Bi8691 Individuální vývoj člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Čuta, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D.
Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 8:00–9:50 Bp1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu by student měl být schopen: vysvětlit biologické základy členění fází individuálního vývoje člověka; porozumět mechanismům vývoje a růstu v jednotlivých fázích; identifikovat hlavní vnitřní a vnější faktory vývoje a růstu; znát hlavní "úkoly" a "úskalí" každé fáze vývoje; aplikovat standardní metody hodnocení vývoje a růstu; vysvětlit ontogenezi člověka z hlediska teorie životní historie; interpretovat odlišnosti životní historie člověka v rámci řádu primátů
Osnova
  • BLOK I – Teoretické přístupy k individuálnímu vývoji a životnímu cyklu
  • 1. Úvod.
  • 2. Životní historie.
  • 3. Provázanost ontogenetických fází.
  • 4. Růst a vývoj.
  • BLOK II – Biologicko-psychologicko-sociální vývoj člověka od početí do smrti.
  • 5. Prenatální vývoj člověka.
  • 6. Porod a novorozenec.
  • 7. "Dětství".
  • 8. Prepuberta, puberta, adolescence.
  • 9. Adolescent a mladý dospělý.
  • 10. Vývoj člověka v dospělosti.
  • 11. Stárnutí a umírání.
  • 12. Fenomény v průřezu životem.
  • 13. Shrnutí kurzu. Referáty studentů, diskuse. Konzultace.
Literatura
  • Langdon, J.H. (2005): The Human Strategy: An Evolutionary Perspective on Human Anatomy. Oxford University Press, NY (kapitola: 21. Life History).
  • Flegr J. (2005): Evoluční biologie. Academia, Praha. (kapitola 12. Evoluce ontogeneze a životního cyklu).
  • Bjorklund D.F., Pellegrini, A.D. (2002): The Origins of Human Nature: Evolutionary Developmental Psychology. Washington, D.C.: American Psychological Association.
  • Burgess R., MacDonald K. (Eds.) (2004): Evolutionary Perspectives on Human Development, 2nd edition, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Eveleth, P. B., Tanner, J. M. (1999): Worldwide Variation in Human Growth. Cambridge University Press, New York, USA.
  • Šmahel, Z. (2001): Principy, teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha.
  • Malina, R. M., Bouchard, C., Bar-Or, O. (2004): Growth, Maturation and Physical Activity. Human Kinetics Publishers, Champaign, USA.
  • LeVine, R. A., New, R. S. (2008): Anthropology and Child Development: A Cross-Cultural Reader. Wiley-Blackwell, Hoboken, USA.
  • Vágnerová, M. (2007): Vývojová psychologie II. Dospelost a stáří. Karolinum, Praha.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a samostatným zpracováním vědeckých článků k jednotlivým tématům; výstupem samostatné práce jsou referáty, ve kterých studenti představí kolegům své výsledky.
Metody hodnocení
Kurz je ukončen ústní zkouškou, podmínkou připuštění ke zkoušce je prezentace referátu na dohodnuté téma. Pro úspěšné složení zkoušky musí student prokázat dobrou znalost problematiky probírané v přednáškách a v povinné literatuře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.