PřF:Z0005 Biogeografie - Informace o předmětu
Z0005 Biogeografie
Přírodovědecká fakultajaro 2017
- Rozsah
- 2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Martin Culek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Vybral (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Martin Culek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 20. 2. až Po 22. 5. St 10:00–11:50 Z4,02028
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(40)
Úspěšné absolvování předmětu Krajinná ekologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a regionální rozvoj)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a trvalá udržitelnost)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, B-GK)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, N-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-BI)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-IO)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Fyzická geografie)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Humánní geografie)
- Geoinformatika a regionální rozvoj (program PřF, B-AG)
- Geoinformatika a trvalá udržitelnost (program PřF, B-AG)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Cíle předmětu
- Studenti se během studia biogeografie naučí základům této discipliny, jejím ekologickým východiskům; seznámí se se základními zajímavými problémy biogeografie i vhodnými mapovými podklady; získají přehled o disponibilních členěních bioty v ČR i ve světě; budou schopni charakterizovat biogeografické oblasti Země a rozdíly mezi nimi; naučí se základním metodám práce v biogeografii; identifikují dřeviny a základní byliny významné z biogeografického hlediska.
- Osnova
- 1. Předmět a cíl studia biogeografie, její vývoj. Návaznost na příbuzné discipliny.
- 2. Organismus a prostředí, ekologické podmínky a faktory, ekologická vikariace (interpretace z hlediska biogeografie).
- 3. Životní formy a strategie, biogeografická pravidla.
- 4. Šíření rostlin a živočichů. Teorie ostrovů.
- 5. Geografické extrémy výskytu organismů ve světě a v ČR.
- 6. Speciace - vznik druhů x vznik společenstev.
- 7. Jednota živých organismů s prostředím - fytocenóza, ekosystém a geobiocenóza, lesní typy.
- 8. Areály a jejich znázornění, disjunkce, relikty, endemity, migrace, migroelementy.
- 9. Metody biogeografického výzkumu.
- 10. Nové biogeografické členění světa dle IUCN.
- 10. Alternativní biogeografické členění Země, geografické členění 11. mořského biocyklu.
- 12. Biogeografické členění střední Evropy.
- 13. Fytogeografické členění ČR, Silvigeografické členění ČR.
- 14. Biogeografické členění ČR.
- Literatura
- DIVÍŠEK, Jan a Martin CULEK. Biogeografie. 2., aktual. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Elportál. ISBN 978-80-210-6801-8. URL info
- Fyzická geografie. II. Edited by Stanislav Horník. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 319 s. info
- LOMOLINO, Mark V., Brett R. RIDDLE a James H. BROWN. Biogeography. 3rd ed. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, 2006, xiii, 845. ISBN 0878930620. info
- COX, C. Barry a Peter D. MOORE. Biogeography : an ecological and evolutionary approach. 6th ed. Oxford: Blackwell Science, 1999, ix, 298. ISBN 086542778X. info
- Květena České republiky. Edited by Bohumil Slavík - Slavomil Hejný - Jindřich Chrtek - Pavel Tomšovic. 2. vyd. Praha: Academia, 1997, 557 s. ISBN 8020006435. info
- HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 220 stran. info
- Buchar, J.: Zoogeografie. SPN Praha 1983, 199ss.
- WHITTAKER, Robert H. Island biogeography : ecology, evolution and conservation. Oxford: Oxford University Press, 1998, xi, 285. ISBN 0198500203. info
- MÍCHAL, Igor. Ekologická stabilita. 1. vyd. Brno: Veronica, 1992, 243 s. info
- PRŮŠA, Eduard. Přirozené lesy České republiky. 1. vyd. Praha: Ministerstvo lesního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu ČR ve Státním zemědělském nakladatelství, 1990, 246 s. ISBN 8020900950. info
- BUČEK, Antonín a Jan LACINA. Geobiocenologie. 1. vyd. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická universita, 1999, 240 s. ISBN 8071574171. info
- AMBROS, Zdeněk a Jan ŠTYKAR. Geobiocenologie. 1. vyd. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická universita, 1999, 63 s. ISBN 8071573973. info
- Biogeografické členění České republiky. Edited by Martin Culek. Praha: ENIGMA, 1996, 347 s. +. ISBN 80-85368-80-3. info
- CULEK, Martin, Antonín BUČEK, Vít GRULICH, Pavel HARTL, Antonín HRABICA, Jan KOCIÁN, Štěpán KYJOVSKÝ a Jan LACINA. Biogeografické členění České republiky. II. díl. 1. vyd. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2005, 589 s. Biogeografické členění ČR, svazek 2. ISBN 80-86064-82-4. info
- CULEK, Martin, Vít GRULICH, Zdeněk LAŠTŮVKA a Jan DIVÍŠEK. Biogeografické regiony České republiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 448 s. ISBN 978-80-210-6693-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6693-2013. Munispace info
- CHYTRÝ, Milan, Tomáš KUČERA, Martin KOČÍ, Vít GRULICH, Pavel LUSTYK, Kateřina ŠUMBEROVÁ, Jiří SÁDLO, Zdenka NEUHÄUSLOVÁ, Michal HÁJEK, Kamil RYBNÍČEK, František KRAHULEC, Andrea KUČEROVÁ, Jiří KOLBEK a Štěpán HUSÁK. Katalog biotopů České republiky. Druhé vydání. 2. vyd. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2010, 445 s. Katalog biotopů České republiky. ISBN 978-80-87457-02-3. URL info
- Klíč ke květeně České republiky. Edited by Karel Kubát. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 927 s. ISBN 9788020008367. info
- NEUHÄUSLOVÁ, Zdenka, Jaroslav MORAVEC, Milan CHYTRÝ, Jiří SÁDLO, Kamil RYBNÍČEK, Jiří KOLBEK a Jaroslav JIRÁSEK. Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky. Průhonice: Botanický ústav AV ČR, 1997, 1 s. info
- NEUHÄUSLOVÁ, Zdenka, Denisa BLAŽKOVÁ, Vít GRULICH, Miroslava HUSOVÁ, Milan CHYTRÝ, Jan JENÍK, Jaroslav JIRÁSEK, Jiří KOLBEK, Zdeněk KROPÁČ, Vojen LOŽEK, Jaroslav MORAVEC, Karel PRACH, Kamil RYBNÍČEK, Eliška RYBNÍČKOVÁ a Jiří SÁDLO. Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky. Textová část. Praha: Academia, 1998, 341 s. ISBN 80-200-0687-7. info
- CHYTRÝ, Milan, Jan DOUDA, Jan ROLEČEK, Jiří SÁDLO, Karel BOUBLÍK, Radim HÉDL, Michaela VÍTKOVÁ, David ZELENÝ, Jana NAVRÁTILOVÁ, Zdenka NEUHÄUSLOVÁ, Petr PETŘÍK, Jiří KOLBEK, Zdeňka LOSOSOVÁ, Kateřina ŠUMBEROVÁ, Richard HRIVNÁK, Dana MICHALCOVÁ, Kristýna ŽÁKOVÁ, Jiří DANIHELKA, Lubomír TICHÝ, Václav ZOUHAR a Martin KOČÍ. Vegetace České republiky 4. Lesní a křovinná vegetace. Praha: Academia, 2013, 552 s. Vegetace České republiky 4. ISBN 978-80-200-2299-8. URL info
- Výukové metody
- Výuka je založena na výkladu s pomoci powerpointu. Přednášky navštěvovat sice není nutné, ale velmi to doporučuji, u zkoušky bývá zřejmé, kdo na ně chodil. Během semestru studenti zpracovávají seminární práci zahrnující mapování vybraného území z biogeografického hlediska, mapování biotopů, profil územím s potenciální a aktuální biotou, zpracování fytocenologických snímků. Součástí cvičení je půldenní exkurse na biologicky a biogeograficky pozoruhodné lokality v okolí Brna. Na ni si studenti připraví přidělené vstupy.
- Metody hodnocení
- Zkouška je ústní (cca 30 min.), s možností přípravy. Kvalita seminární práce a aktivita ve cvičeních tvoří cca 30% výsledného hodnocení. Zkoušku je však třeba udělat nejméně na E. Součástí výsledné známky je i ohodnocení poznávání dřevin a některých dalších rostlin běžných v krajině ČR a znalosti jejich rozšíření. Proti poznávačce v Krajinné ekologii je tato rozšířená o další druhy dřevin, znalosti přibližného areálu a ekologických nároků dřevin. Jsou zde přidány i hlavní bylinné indikátory vegetačních stupňů. Tato část tvoří asi 20% výsledné známky. Student předloží vlastnoruční poznámky z exkurse k nahlédnutí vedoucímu semináře, bez toho nelze vykonat zkoušku.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Cvičení z biogeografie má přibližně tento obsah: 1.seznámení s obsahem cvičení, základní a doplňková literatura, organizační pokyny 2. Biogeografie jako věda – objekt studia, členění, historie. Významní vědci a jejich biogeografické poznatky – Linné, Humboldt, Cuvier, Darwin 3. Biogeografická pravidla (Allanovo, Bergmanovo, Jordanovo). Vysvětlení seminární práce. Ukázka větviček biogeograficky významných dřevin (z prezentací) v zimním stavu. 4. Půldenní exkurze (např.PR KAMENNÝ VRCH) - stepní otázka (typické druhy rostlin a živočichů) - různé typy lesa (akátina, pařezinová doubrava, dubohabřina) - ukázky biogeograficky a typologicky významných druhů rostlin 5. Rostliny a biotické faktory - vztah rostlin k teplotě, světlu, vodě, půdní reakci - ukázka těchto rostlin na herbářových položkách 6. Geobiocenologická typologie – trofické řady - přehled jednotlivých trofických řad a meziřad - ukázka rostlinných druhů typických pro jednotlivé trofické řady a meziřady 7. Půldenní exkurze (např. REBEŠOVICKÝ LUH) - ukázka typických druhů lužního lesa - fytocenologický snímek (vysvětlení, 1 zkusný snímek, práce studentů ve skupinách s nakopírovaným klíčem a zápis fytocenologického snímku) 8. Geobiocenologická typlogie – hydrické řady - ukázka rostlinných druhů typických pro jednotlivé hydrické řady - práce na geobiocenologickém profilu (příloha seminární práce) 8.+9. powerpointové prezentace studentů -každý 1 dřevina, 1 bylina/dřevina, 1 zoogeografické téma) - dotazy spojené se seminární prací 10. Půldenní exkurze (např. HÁDY) - Obecně geografická charakteristika území - ukázky různých typů společenstev (stepní, lesní, skalní) - poznávání dřevin - bioindikační hodnota vybraných rostlinných druhů na lokalitách 11. Půldenní exkurze VRANOVICKÝ LUH - zoocenóza luhu se zřetelem na měkkýší faunu (dobrovolná exkurze, možnost náhrady absence za některou exkurzi) Zbývající cvičení jsou součástí uvedených terénních exkursí. Během exkursí si studenti dělají vlastní poznámky a ty pak předloží cvičícím k nahlédnutí a ohodnocení.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2017/Z0005