PřF:Z6000PP Bakalářská zkouška -pedagogika - Informace o předmětu
Z6000PP Písemná zkouška z Pedagogicko-psychologického základu - bc. studium
Přírodovědecká fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0. 0 kr. Ukončení: -.
- Garance
- doc. Mgr. Kamil Láska, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-FY)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GE)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Cíle předmětu
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Výstupy z učení
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Osnova
- Zkouška se skládá z těchto částí
- 1. Školní pedagogika a obecná didaktika
- 2. Základy psychologie
- 1. Školní pedagogika a obecná didaktika
- (a) Okruhy otázek ze školní pedagogiky:
- 1. Pedagogika jako věda.
- 2. Základní charakteristika myšlení a díla J. A. Komenského.
- 3. Stručný přehled dějin pedagogiky novověku.
- 4. Pedagogické směry 20. století.
- 5. Vzdělávací soustava v ČR.
- 6. Školské zákony a jejich význam.
- 7. Kurikulum a kurikulární dokumenty.
- 8. Žák jako subjekt vzdělávání a výchovy.
- 9. Dědičnost, prostředí, výchova.
- 10. Klima školní třídy.
- 11. Řízení školní třídy.
- 12. Učitelská profese.
- 13. Poslání a kompetence asistenta učitele.
- (b) Okruhy otázek z obecné didaktiky:
- 1. Didaktika - její cíle, předmět a pojetí.
- 2. Struktura učiva.
- 3. Didaktická kategorie Cíle výuky.
- 4. Didaktická kategorie Formy výuky.
- 5. Didaktická kategorie Metody: vyučovací metody a jejich dělení.
- 6. Metody názorně demonstrační.
- 7. Metody praktické.
- 8. Vyučovací hodina jako základní výuková jednotka.
- 9. Hodnocení, zkoušení a klasifikace žáků..
- 10. Žák a jeho školní úspěšnost. Sebehodnocení žáků.
- 11. Systém materiálních didaktických prostředků.
- 12. Školní učebnice.
- 13. Příprava učitele na vyučování (projekční činnost učitele).
- 14. Kooperativní, individualistické a soutěživé učení a vyučování.
- Literatura:
- Bertrand, Y. (1998): Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
- Čapek, R. (2015): Moderní didaktika, Praha: Portál.
- Kalhous, Z., Obst, O. (2002): Školní didaktika. Praha: Portál.
- Kasperová, D., Kasper, T. (2008): Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
- Maňák, J., Švec, V. (2003): Výukové metody. Brno: Paido.
- Petty, G.(1996): Moderní vyučování. Praha: Portál.
- Průcha, J. (2009): Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- Průcha, J. (2001): Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
- Průcha. J. (Ed.). (2008): Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (dostupné na www.nuv.cz)
- Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. (dostupné na www.nuv.cz).
- Vališová, A., Kasíková, H. (2010): Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
- 2. Základy psychologie
- 1. Psychologie jako věda.
- 2. Pojem psychika..
- 3. Charakteristika základních psychologických směrů.
- 4. Poznávací procesy – jejich charakteristika.
- 5. Emoce – druhy, třídění, vznik.
- 6. Pojem osobnost, utváření osobnosti..
- 7. Temperamentové a charakterové vlastnosti člověka.
- 8. Motivace člověka, druhy motivů. Druhy potřeb..
- 9. Schopnosti a dovednosti člověka..
- 10. Psychologie Jáství.
- 11. Vývojová psychologie.
- 12. Periodizace psychického vývoje.
- 13. Vybrané vývojové teorie.
- 14. Učení.
- 15. Proces socializace..
- 16. Sociální skupiny.
- Literatura:
- Čáp, J., Mareš, J. (2001): Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- Nakonečný, M. (2003): Úvod do psychologie. Praha: Academia.
- Plháková, A. (2007): Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
- Říčan, P. (2013): Psychologie. Praha: Portál.
- Říčan, P. (2014): Cesta životem. Vývojová psychologie. Praha: Portál.
- Smékal, V. (2007): Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal.
- Vágnerová, M. (2004): Základy psychologie. Praha: Karolinum.
- Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
- Literatura
- Studijní literatura uvedena u jednotlivých dílčích předmětů SZZ přímo v osnově
- Výukové metody
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Metody hodnocení
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Písemná a ústní (obhajoba práce) státní zkouška, skládá se před komisí
Předmět je vyučován každý semestr.
Přihlásit se lze až po splnění všech podmínek stanovených v Pravidlech.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2020/Z6000PP