PřF:Z9015UZ SZZ - UZ - Informace o předmětu
Z9015UZ Magisterská zkouška - UZ
Přírodovědecká fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0. 0 kr. Ukončení: SZk.
- Vyučující
- předseda komise (náhr. zkoušející)
- Garance
- doc. Mgr. Kamil Láska, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-GK)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-UCZ) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Výstupy z učení
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Osnova
- NMgr. studium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou před zkušební komisí. Státní závěrečná zkouška se skládá z obhajoby diplomové práce, písemné zkoušky z pedagogiky a psychologie a ústní zkoušky ze dvou předmětů SZZ (Geografie, Didaktika geografie).
- Vlastní obhajoba diplomové práce se děje rozpravou, během níž uchazeč seznámí komisi s tématem práce, řešenými problémy, použitými metodami řešení a získanými výsledky. Reaguje na připomínky obsažené v posudcích vedoucího a oponenta práce, vyjadřuje se k předem zadaným námětům v diskuzi a odpovídá na dotazy vznesené v průběhu obhajoby.
- Při ústní zkoušce má uchazeč prokázat schopnost orientace ve zvoleném oboru, znalost faktů, samostatného uvažování a vědecké diskuze. Další požadavky a informace podle kterých probíhá ústní zkouška z Geografie a Didaktiky geografie:
- 1) v každém předmětu ústní části SZZ si student vylosuje dvě otázky,
- 2) příprava probíhá bez pomoci atlasu, u odpovědí student atlas používá,
- 3) předmět Geografie tvoří dvě otázky z okruhů regionálních geografie vybraných kontinentů/států,
- 4) předmět Didaktika geografie má jednu otázku zaměřenou teoreticky, druhá je praktická,
- 5) student u SZZ z Didaktiky geografie předkládá osobní portfolio prací zaměřených na geografické vzdělávání (soubor protokolů ze cvičení a seminářů, příprav na výuku jednotlivých témat apod.).
- ZKUŠEBNÍ OKRUHY Z GEOGRAFIE:
- 1. Česká republika: příroda, přírodní zdroje.
- 2. Česká republika: kulturní krajiny/trvalá udržitelnost.
- 3. Česká republika: komplexní geografická charakteristika vybraného kraje.
- 4. Naši sousedé - geografické srovnání.
- 5. Evropská unie: výzva pro ČR.
- 6. Západní Evropa.
- 7. Severní Evropa.
- 8. Jižní Evropa.
- 9. Východní a jihovýchodní Evropa.
- 10. New York - Londýn - Tokio: světová centra.
- 11. Severní Amerika: Vymezení regionu. Přírodní a lidské zdroje.
- 12. USA a Kanada: shody a rozdíly, postavení ve světě.
- 13. Latinská Amerika: příroda/ekologie a lidé.
- 14. Afrika: stav a perspektivy.
- 15. Subsaharská Afrika.
- 16. Rusko a severní Asie.
- 17. Minulost a budoucnost SNS.
- 18. Východní Asie: hospodářství a politika.
- 19. Jižní Asie.
- 20. Jihovýchodní Asie.
- 21. Střední východ: ohnisko napětí.
- 22. Austrálie a Oceánie.
- 23. Polární oblasti.
- 24. Moře a oceány: ekosystémy a jejich využívání.
- 25. Globální problémy lidstva.
- ZKUŠEBNÍ OKRUHY Z DIDAKTIKY GEOGRAFIE:
- 1. Revidovaná Bloomova taxonomie kognitivních cílů a její aplikace v geografickém vzdělávání.
- 2. Motivace ve výuce zeměpisu.
- 3. Hodnocení vědomostí a dovedností v zeměpise.
- 4. Klíčové dovednosti učitele zeměpisu.
- 5. Mezipředmětové vazby a průřezová témata RVP.
- 6. Práce s talentovanými žáky ve výuce zeměpisu. Zeměpisná olympiáda a jiné soutěže.
- 7. Současné učebnice zeměpisu pro základní a střední školy, jejich obsah, kvalita a kritéria hodnocení.
- 8. Strukturní prvky učebnic zeměpisu – kritéria pro výběr učebnice zeměpisu.
- 9. Využití map a atlasů ve výuce zeměpisu.
- 10. Učební pomůcky v zeměpisném vzdělávání.
- 11. ICT v geografickém vzdělávání.
- 12. Tradiční metody výuky v zeměpise.
- 13. Vyučovací jednotka ze zeměpisu a její jednotlivé části.
- 14. Zásady a využití projektové výuky v zeměpise.
- 15. Seminární a maturitní práce.
- 16. Terénní výuka v zeměpise: vycházka, exkurze, expedice.
- 17. Lokální geografie ve výuce zeměpisu.
- 18. Ekologické a environmentální vzdělávání, výchova, osvěta, trvalá udržitelnost.
- 19. Využití her ve výuce zeměpisu.
- 20. Pracovní listy ve výuce zeměpisu.
- 21. RVP a tvorba ŠVP.
- 22. Geografické standardy.
- 23. Mezinárodní charta geografického vzdělávání.
- 24. Zeměpis pro život - vzdělávání pro budoucnost.
- Literatura
- Studijní literatura uvedena u jednotlivých předmětů
- Výukové metody
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Metody hodnocení
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Státní zkouška, skládá se před komisí
Předmět je vyučován každý semestr.
Po splnění všech podmínek.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2020/Z9015UZ