PřF:MUC83 Moderní trendy ve výuce středo - Informace o předmětu
MUC83 Moderní trendy ve výuce středoškolské matematiky
Přírodovědecká fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Jakub Novák (přednášející)
- Garance
- prof. RNDr. Radan Kučera, DSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MUC83/01: Po 1. 3. až Pá 14. 5. Út 18:00–19:50 online_M4, J. Novák
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, N-FY)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pomoci studentovi precizovat odpověď na otázku "Co znamená učit moderně?" a seznámit ho s takovými didaktickými metodami a postupy, které mu umožní vést svou výuku matematiky v souladu s touto odpovědí.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen: zdůraznit interdisciplinární vazby při výuce matematiky, formulovat slovní úlohy z praxe různých odvětví lidské činnosti, využívat při přípravě svých hodin zahraniční internetové zdroje a vhodnou didaktickou techniku, vybrat s ohledem na věkovou a rozumovou skladbu svých žáků vhodnou metodu výuky.
- Osnova
- 1. Co znamená učit moderně?
- 2. Začínající učitel. Diskuze: Výroková logika.
- 3. Didaktická technika. Diskuze: Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice.
- 4. Příprava na hodinu. Diskuze: Exponenciální funkce, rovnice a nerovnice.
- 5. Hodnocení a klasifikace. Diskuze: Goniometrie a trigonometrie.
- 6. Prověřování vědomostí žáků, tvorba testu a písemné práce. Diskuze: Planimetrie.
- 7. Práce s nadanými a s neúspěšnými žáky. Diskuze: Stereometrie.
- 8. Komunikace s žáky, rodiči a kolegy. Diskuze: Pravděpodobnost a statistika.
- 9. Obohacení výuky – projektové vyučování, e-learning a blended learning, gamifikace. Diskuze: Kuželosečky.
- 10. Hejného metoda výuky matematiky. (Mgr. Tomáš Chrobák, ZŠ Baška)
- 11. Výuka s pracovními listy. (Mgr. Ondřejka Langrová, ZŠ Ludgeřovice)
- 12. Realistická pedagogika. (Mgr. Martin Krynický, Gymnázium Třeboň)
- 13. Závěrečná reflexe kurzu.
- Literatura
- HEJNÝ, Milan a Pavel ŠALOM. Matematika / autoři: Milan Hejný, Pavel Šalom ; ilustrace: Lukáš Urbánek. Illustrated by Lukáš Urbánek. 1. vydání. Praha: H-mat, o.p.s., 2017, 80 stran. ISBN 9788090575684. info
- FUCHS, Eduard a Eva ZELENDOVÁ. Matematika v médiích. Využití slovních úloh při kooperativní výuce na základních a středních školách. 1. vyd. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2015, 121 s. ISBN 978-80-7015-145-7. info
- DRLÍK, Martin. Moodle :kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Brno: Computer Press, 2013. info
- AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
- Výukové metody
- Seminář jednou týdně po dvou hodinách. Seminář zahrnuje přednášky a řízenou diskusi o problematice předmětu.
- Metody hodnocení
- Pro získání zápočtu je nutná účast na cvičeních (2 povolené absence) a aktivní účast na diskuzích (2x příspěvek a 2x role oponenta) a závěrečné reflexi.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2021/MUC83