PřF:S2010 Developmental Biology - Informace o předmětu
S2010 Developmental Biology
Přírodovědecká fakultajaro 2023
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Jan Hejátko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. RNDr. Jiří Fajkus, CSc.
Národní centrum pro výzkum biomolekul – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jan Hejátko, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Národní centrum pro výzkum biomolekul – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Advantage is the knowledge of the topics of the basic lectures from molecular biology and genetics.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, N-AN)
- Antropologie (program PřF, N-BI)
- Antropologie (program PřF, N-BI, směr Fyzická antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-BI, směr Sociokulturní antropologie)
- Biochemie (program PřF, N-BCH)
- Botanika (program PřF, N-EB)
- Botanika (program PřF, N-EB, směr Biosystematika rostlin)
- Botanika (program PřF, N-EB, směr Ekologie rostlin)
- Botanika (program PřF, N-EB, směr Fykologie a mykologie)
- Genomika a proteomika (program PřF, N-BCH)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, N-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB, směr Ekotoxikologie)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB, směr Experimentální biologie rostlin)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB, směr Experimentální biologie živočichů a imunologie)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB, směr Mikrobiologie a molekulární biotechnologie)
- Zoologie (program PřF, N-EB)
- Cíle předmětu
- The goal of the course is making the student familiar with basic principles of ontogenesis in animals (Xenopus, Drosophila, mouse, chicken, human), as well as in plants (mostly Arabidopsis). IN the closing lectures are being discussed fundamental developmental principles involved e.g. in the regulation of gene expression, morphogenesis and organogenesis in animals and plants.
- Výstupy z učení
- At the end of the course, the student should understand the basic principles of development of selected model organisms, animals and plants. Student will be able to identify basic differences and common developmental principles of organisms and (s)he will be able to demonstrate them on the basic developmental processes of insects, amphibians, mammals and plants. Student will get an overview about the developmental mechanisms at the organism, cell and particularly molecular levels.
- Osnova
- 1. Lesson: Overview of development, repetitorium of basic terms, gametogenesis, fertilization and lineage tracing.
- 2. Lesson: Oogenesis and early development of Drosophila.
- 3. Lesson: Early development of amphibians and amniotes.
- 4. Lesson: Vertebrate organogenesis, development of ectodermal structures.
- 5. Lesson: Vertebrate organogenesis, development of mesodermal and endodermal structures.
- 6. Lesson: Plant reproduction, changing of generations, initiation of flowering, flower development, gametogenesis, fertilization.
- 7. Lesson: Embryogenesis of seed plants
- 8. Lesson: Postembryonic de novo organogenesis in plants, concept of meristems. Shoot development, SAM, phyllotaxis. Root development, RAM, lateral root formation. Shoot and root vascular tissue development. Hormonal interactions in the de novo organogenesis in plants.
- 9. Lesson: Morphogenesis in animals, cellular associations, environment and behaviors, tissue interactions and morphogenesis. Morphogenesis in plants, leaf development, role of auxin distribution and its interaction with CK in the morphogenesis in plants
- 10. Lesson: Regulation of gene expression. The levels of regulation of gene expression in development of animals and plants, RNA interference.
- Literatura
- WILT, Fred H. a Sarah HAKE. Principles of developmental biology. New York, N.Y.: W.W. Norton & Company, 2004, xxiii, 430. ISBN 0393974308. info
- Výukové metody
- Lectures and presenations of image materials including video clips and supplemented by internet learning resources.
- Metody hodnocení
- Type of lectures: The lectures are facultative, however, the presence of students is highly desirable for complete understanding of developmental principles; the teaching materials are available on-line. Type of exam: Written exam. The test consists from 30 questions, each valued up to 4 points, thus the total maximum is 120 points. Evaluation criteria of the examination test are as follows: 120-111 points (100-93%) A, 110-102 points (92-85%) B, 101-90 points (84-75%) C, 89-78 points (74-65%) D, 77-66 points (64-55%) E, <66 points (<55%) F.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- The teaching materials will be demonstrated by commented presentations that will be used during lessons. The teaching language will be Czech, however all teaching materials will be in English, allowing thus participation of alien students.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2023/S2010