PřF:F6290 Zajímavá teoretická fyzika - Informace o předmětu
F6290 Zajímavá teoretická fyzika
Přírodovědecká fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. Mgr. Tomáš Tyc, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Tomáš Tyc, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Mgr. Tomáš Tyc, Ph.D.
Ústav teoretické fyziky a astrofyziky – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. Mgr. Tomáš Tyc, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 19. 2. až Ne 26. 5. Čt 14:00–14:50 F4,03017, Čt 15:00–15:50 F4,03017
- Předpoklady
- Předpokladem pro zápis předmětu Zajímavá teoretická fyzika jsou znalosti metod lineární algebry a analýzy, základní znalosti variačního počtu a přiměřená znalost teoretické a kvantové mechaniky. Studenti by měli být schopni bez větších potíží číst a porozumět kurzu teoretické fyziky Landaua a Lifšice. Dále je pro absolvování předmětu nutná dobrá fyzikální intuice a schopnost propojení fyzikální úvahy s matematickým popisem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná fyzika (program PřF, B-AF, směr Astrofyzika)
- Fyzika (program PřF, B-FY)
- Teoretická fyzika a astrofyzika (program PřF, N-FY)
- Cíle předmětu
- V předmětu Zajímavá teoretická fyzika se budeme zabývat zajímavými praktickými fyzikálními jevy, jejichž rozbor není triviální a vyžaduje hlubší znalosti jak samotné fyziky, tak matematických metod, které využívá. Při řešení budeme kromě fyzikální intuice, která bude hrát klíčovou roli, využívat metod matematické analýzy, algebry, teorie aproximací, variačního počtu a asymptotických metod. Důraz bude samozřejmě kladen i na názornost vysvětlení popisovaných fyzikálních jevů a některé z nich budou zkoumány i experimentálně.
Hlavní cíle kurzu jsou:
Podpořit intuici studentů a jejich schopnost řešit netriviální fyzikální problémy
Umožnit hlubší porozumění fyzikálním principům
Ukázat krásu matematických principů a aparátu, který stojí za probíranými jevy - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen
rozumět řadě jevů z teoretické fyziky a popsat je
vysvětlit pojem adiabatický invariant a popsat jeho využití
rozumět pojmu geometrická fáze a topologii rotací v 3D a rozdílu oproti 2D
P> - Osnova
- Osnova je variabilní, protože k dispozici je mnohem více témat, než která se stihnout probrat za semestr. Náplň předmětu se rovněž může částečně přizpůsobit zájmům studentů. Z problémů, kterými se budeme zabývat, vybíráme následující:
- Šíření světla v prostředí se spojitým indexem lomu a aplikace např. na problém neviditelnosti
- Fokusující centrální potenciály a jejich reprezentace neeukleidovskými varietami
- Teorie podobnosti
- Projevy povrchového napětí a mikroskopická analýza jeho vzniku
- Teorie rotace setrvačníků
- Vírové prstence
- Popis sférického a Foucaltova kyvadla
- Kmity desek a membrán, Chladniho obrazce
- Teorie adiabatických invariantů v klasické a kvantové mechanice a ve statistické fyzice
- Termodynamika a entropie kolem nás
- Teorie vířivých proudů
- Teorie chaosu
- Maticové řešení soustav polopropustných zrcadel a pohybu částice v periodickém potenciálu
- Literatura
- Landau, Lifšic, Kurz teoretické fyziky, všechny díly
- R. Feynman, R. Leighton, M. Sands, Feynmanovy přednášky z fyziky
- NEEDHAM, Tristan. Visual complex analysis. 1st pub. Oxford: Clarendon Press, 1997, xxiii, 592. ISBN 0198534469. info
- Výukové metody
- Předmět je vyučován formou přednášky, přičemž je kladen důraz na interakci studentů s učitelem a na vzájemnou diskusi o probíraných fyzikálních jevech.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou dvouhodinového semináře každý týden. Problém, který se bude řešit na následujícím semináři, bude včas oznámen, nejlépe několik týdnů předem. Jeden nebo několik studentů se budou snažit jej vyřešit teoreticky, případně provést odpovídající experimenty. Výsledky svého snažení přednese ostatním a o problému se pak bude diskutovat v celé skupině, přičemž každý může přispět s nápadem nebo vlastním řešením. Výsledek řešení student nakonec sepíše.
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je řešení některého ze zadaných problémů, jeho závěrečné zpracování a také aktivní účast na seminářích. - Informace učitele
- http://www.physics.muni.cz/~tomtyc/teorfyzzaj.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
L.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2024/F6290