XS095 Seminář z praktické pedagogiky

Přírodovědecká fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Jurmanová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Jurmanová, Ph.D.
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Jurmanová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XS095/01: Po 19. 2. až Ne 26. 5. Po 8:00–10:50 Kontaktujte učitele
XS095/02: Po 19. 2. až Ne 26. 5. Út 15:00–16:50 F1 6/1014
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit studenty s různými způsoby výuky na střední škole, prováděných různými učiteli. Seminář obsahuje jednak úvodní slovo středoškolského pedagoga (profil školy, studenta, dotace přírodovědných předmětů, formy výuky), ale především se jedná o cyklus náslechů na středních školách, který je doprovázen rozbory jednotlivých hodin s aktivní účastí studentů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni podat přehled výukových metod a posoudit vhodnost jejich nasazení ve středoškolské výuce. Dokáží se v základě orientovat v problematice středoškolského vzdělávání. Dokáží vytvořit krátký didaktický test nebo jiný výukový materiál.
Osnova
  • Předmět se skládá ze dvou částí. První část (odpolední, večerní či dopolední) slouží k přednášce středoškolského pedagoga o jeho škole a následnému odpovídání na dotazy studentů obecně k profilu školy, studenta či k obsahu a formě přírodovědné výuky na dané škole. (V rámci rozborů mohou být také diskutována obecnější témata, jako například 1. Tématické plány učitele. 2. Bezpečnost práce při výuce fyziky ve třídě a v laboratoři. 3. Legislativa školy a učitel. 4. Evidence a hodnocení vědomostí žáků. a další.) Druhá část (vyhrazeno dopoledne, využita hodina až dvě plus čas na diskuzi a přepravu) slouží k náslechu ve výukových hodinách na představené střední škole. Po náslechu bude následovat rozbor hodiny mezi studenty, případně i s vyučujícím, ve kterém budou diskutovány zejména: motivace a aktivita studentů středních škol, použité vyučovací metody a formy ověřování znalostí, zařazení experimentu do výuky, řešení úloh. Součástí výuky budou i aktivní vystoupení studentů - vyzkoušení jimi zvolené výukové metody, která je zaujala, anebo kterou naopak na násleších zcela postrádali. Poměr obou částí - sedm přednášek a sedm náslechů plus dvacetiminutové vystoupení každého studenta v semináři. Neúčasti na výuce lze částečně nahradit jinou aktivitou - podrobněji v první hodině v semestru.
Literatura
  • secondary school textbooks of physics
  • selection from school legislative
Výukové metody
náslechy hodin; rozbory hodin; domácí příprava na vystoupení studenta na semináři - s tím souvisí tvorba didaktických testů nebo jiných výukových materiálů;
Metody hodnocení
Z náslechových hodin a jejich rozborů si studenti dělají poznámky, které jsou pracovními materiály pro seminární diskuse. Podmínkou zápočtu je účast na náslechových hodinách (30% možno nahradit individuálním náslechem - je nutno dodat potvrzení), aktivní účast v seminárních diskusích a provedení studentského aktivního vystoupení.
Informace učitele
ZAPISUJTE SE DO OBOU SEMINÁRNÍCH SKUPIN, VAŠE ÚČAST JE POTŘEBNÁ V OBOU TERMÍNECH! (Jeden je určen pro vystoupení středoškolských učitelů, druhý pro náslechy.)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.