PřF:Bi6871 Zdravotní rizika - Informace o předmětu
Bi6871 Zdravotní rizika
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Alena Hyršlová Vaculová, Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Jiřina Hofmanová, CSc. (přednášející)
Mgr. Jiřina Procházková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Ovesná, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Alena Hyršlová Vaculová, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Alena Hyršlová Vaculová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Předpokladem jsou základní znalosti biochemie, buněčné fyziologie a molekulární biologie. Navazuje na přednášky Fyziologie buněčných systémů a Mechanismy karcinogeneze.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Na předmět se vztahuje povinnost registrace, bez registrace může být znemožněn zápis předmětu! - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná biochemie (program PřF, B-BIC)
- Bioanalytická laboratorní diagnostika ve zdravotnictví - Lékařská genetika a molekulární diagnostika (program PřF, N-LGM)
- Fyziologie (program PřF, N-EBZ)
- Obecná biologie (program PřF, N-BI, směr Ekotoxikologie)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB, směr Ekotoxikologie)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s poznatky o příčinách vzniku a rozvoje vybraných poruch a onemocnění, zejména tzv. civilizačních chorob, jako jsou nádorová onemocnění, zánět, alergie, stres, onemocnění plic, jater, kardiovaskulární choroby, neurologické i psychické poruchy, včetně přístupů a metod jejich výzkumu a vybranými epidemiologickými studiemi. Jedná se zejména o vliv faktorů vnějšího prostředí (chemických i biologických) na zdraví člověka, vliv specifických složek výživy, životního stylu a využití poznatků v prevenci různých onemocnění. Studenti získají rovněž informace o existenci a regulaci organizmu jakožto hierarchického systému, o zásadních procesech nutných pro udržení jeho normálních funkcí i faktorech, které mohou tyto funkce narušovat.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: popsat nejdůležitější chemické a biologické faktory vnějšího prostředí, které ovlivňují zdraví člověka na úrovni konkrétních orgánů i organismu jako celku, a znát možnosti, jak těmto chorobám předcházet; porozumět roli specifických složek výživy v souvislosti se vznikem a rozvojem nejzávažnějších chorob; vysvětlit existenci a regulaci organizmu jakožto hierarchického systému, zvláště pochopit zásadní procesy nutné pro udržení jeho rovnováhy; interpretovat a využít znalosti o působení faktorů vnějšího prostředí na lidské zdraví s ohledem na možnosti prevence a léčby; porozumět výsledkům nejnovějších epidemiologických a vědeckých studií na uvedené téma; zpracovat, prezentovat a diskutovat zadané téma.
- Osnova
- - Úloha faktorů vnějšího prostředí v rozvoji jaterních onemocnění. Toxické látky, alkohol, vybrané složky výživy, virová hepatitida, životní styl atd. a jejich vliv na rozvoj nádorů jater a některých chronických onemocnění jater, související statistiky a epidemiologické studie. Poškození jater jako centrálního orgánu metabolismu a jeho dopad na celkový zdravotní stav organismu, příklady recentních studií, zhodnocení zdravotních rizik. - Environmentální faktory vyvolávající či přispívající ke vzniku fenoménu vývojové a chronické neurotoxicity. Chemické i biologické faktory, které se mohou běžně vyskytovat v našem prostředí a podílet se na vzniku a rozvoji neurologických poruch u dětí a starších osob. Jejich původ, způsoby expozice, epidemiologické studie prokazující jejich chronický a kumulativní účinek. Neurologická onemocnění a poruchy soustředění, narušení kognitivních funkcí, autismus, ADHD, Parkinsonova choroba vs. parkinsonimus, Alzheimerova choroba. - Interpretace různých typů studií z pohledu statistika: real-world data, klinické studie, metaanalýza. Co vše ovlivňuje interpretaci dat. Příklady z oblasti pneumologie a onkologie. - Toxické látky v ovzduší a cigaretovém kouři. Vliv kouření na zdraví lidského organismu s ohledem na rozvoj některých typů onemocnění, zejména plicních, kardiovaskulárních, cukrovky, vybraných nádorů atd., související statistiky a epidemiologické studie, zhodnocení zdravotních rizik, celkové důsledky pro organismus, příklady recentních studií. - Příčiny vzniku a rozvoje závažných onemocnění. Typy studií působení faktorů ovlivňujících zdraví. Závažná onemocnění a životní styl (škodlivé a preventivní faktory). Faktory ovlivňující vznik nádorů. Potrava a výživa, vztah ke zdraví a nemoci, nutrigenomika, farmakogenomika, inovativní technologie. Rovnováha příjmu a výdeje kalorií, obezita. Bioaktivní složky potravy. Podpůrné a preventivní faktory. Význam lipidů ve výživě. Biologická úloha lipidů. Vysoce nenasycené mastné kyseliny (VNMK, n-6 vs. n-3). Mechanismy působení VNMK. VNMK a mentální zdraví. Uplatnění poznatků v praxi. - Statistické pojmy běžně se vyskytující v literatuře a veřejně dostupných informačních zdrojích. Jak na ně nahlížet, jak je interpretovat, na co si dát pozor. Význam jednorozměrných a vícerozměrných modelů. Specifika analýzy přežití. - Role mikrobiomu v rozvoji neurologických/neuropatologických poruch a v rozvoji nádorového onemocnění.
- Literatura
- doporučená literatura
- Food and Health in Europe: a new basis for action, WHO Regional Publications European Series, No. 96, 2006
- Wilhelm Z. a kol., Výživa v onkologii, (Nutrition in oncology) Brno 2004
- ZADÁK, Zdeněk. Výživa v intenzivní péči. 2. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2009, 542 s. ISBN 9788024728445. info
- FOŘT, Petr. Co jíme a pijeme? Výživa pro 3. tisícitletí. (What we eat and drink? Nutrition for 3rd millenium) 1. vyd. Praha: Olympia, 2003. 246 s. ISBN 80-7033-814-8.
- Jak vzdorovat rakovině. (How to resist cancer) Edited by Olga Dostálová. [1. vyd.]. Praha: Grada-Avicenum, 1993. 205 s. ISBN 80-7169-040-6.
- Free radicals, aging, and degenerative diseases (Eds. J. E. Johnson, Jr., R. Walford, D. Harman, J. Miquel), Alan. R. Liss, Inc., New York 1986
- Speciální vybraná reviews a vědecké články (Thematic reviews and research papers)
- Výukové metody
- Základní přednášky učitelů a diskuse v hodině. Zpracování vlastního vybraného odborného tématu a prezentace studentů dikusí v hodině.
- Metody hodnocení
- Účast na přednáškách není povinná, ale je velmi doporučována kvůli porozumění probíraným tématům, diskusi s ostatními studenty a vytváření a vyjadřování vlastních názorů. Předpokladem zakončení kurzu je zpracování krátké prezentace pro ostatní studenty s diskusí zadaného tématu. Kurz je zakončen písemnou zkouškou hodnocenou učitelem.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/Bi6871