PřF:XK010 Informační výchova - Informace o předmětu
XK010 Informační výchova (vědecké informace a jejich vyhledávání)
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- e-learning. 1 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Vokřál (přednášející)
Mgr. Vojtěch Velísek (pomocník)
Mgr. Klára Urbánková (pomocník) - Garance
- doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Ústřední knihovna – Jiná pracoviště – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Vokřál - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 30/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Analytický chemik - manažer chemické laboratoře (program PřF, B-CH)
- Antropologie (program PřF, B-AN)
- Aplikovaná biochemie (program PřF, B-AB)
- Aplikovaná biochemie (program PřF, B-AB, směr Bioanalytická chemie)
- Aplikovaná biochemie (program PřF, B-AB, směr Biotechnologie)
- Aplikovaná biochemie (program PřF, B-AB, směr Klinická biochemie)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a regionální rozvoj)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a trvalá udržitelnost)
- Aplikovaná matematika pro víceoborové studium (program PřF, B-MA)
- Astrofyzika (program PřF, B-FY)
- Biofyzika (program PřF, B-FY)
- Biochemie (program PřF, B-BCH)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-FY)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GE)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GE)
- Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB, směr Botanika)
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EB, směr Zoologie)
- Finanční a pojistná matematika (program PřF, B-MA)
- Fyzika a management (program PřF, B-AF)
- Fyzika (program PřF, B-FY)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-FY)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GE)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-IO)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-FY)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GE)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Geografie (program PřF, B-GK)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Fyzická geografie)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Humánní geografie)
- Geologie pro kombinaci s archeologií (program PřF, B-GE)
- Geologie pro víceoborové studium (program PřF, B-GE)
- Geologie (program PřF, B-GE)
- Geologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-FY)
- Geologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GE)
- Geologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Chemie konzervování - restaurování (program PřF, B-CH)
- Chemie (program PřF, B-CH)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Chemoinformatika a bioinformatika (program PřF, B-BCH)
- Lékařská fyzika (program PřF, B-AF)
- Matematická biologie (program PřF, B-EXB)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-FY)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-IO)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Obecná matematika (program PřF, B-MA)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB, směr Ekotoxikologie)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB, směr Experimentální biologie rostlin)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB, směr Experimentální biologie živočichů a imunologie)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB, směr Mikrobiologie a molekulární biotechnologie)
- Správní geologie (program PřF, B-GE)
- Statistika a analýza dat (program PřF, B-MA)
- Cíle předmětu
- V kurzu rozvinete svoje dovednosti týkající se práce s informacemi a odbornými zdroji. Naučíte se informace správně hledat, třídit, hodnotit, uchovávat a prezentovat. Tyto kompetence se vám budou hodit nejen při psaní odborných prací na akademické půdě, ale i v dalším profesním a běžném životě.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto e-learningové kurzu budete umět:
- určit si téma práce a klíčová slova
- pokročile vyhledávat informace v různých online i offline zdrojích (vč. knihovního katalogu MU)
- používat elektronické informační zdroje (otevřené i předplacené MU)
- vyhledávat v elektronických databázích (multioborových a oborových) a získat plné texty článků či bibliografické informace o publikacích
- správně citovat zdroje a vytvářet bibliografické citace podle doporučených citačních norem
- zásady aktivního čtení
- uchovat informace pro pozdější použití
- posoudit odbornost a relevantnost informačních zdrojů
- zjistit výši impact factoru časopisu nebo h-indexu vědeckého pracovníka
- formálně a typograficky upravit text (použít styly nadpisů, poznámkový aparát...)
- prezentovat a sdílet výstupy vaší práce různými cestami (konference, vlogování, přednášení...) - Osnova
- 1. Úvod do práce s informacemi, uchopení tématu
- 2. Kde a jak hledat informace 1/2
- 3. Kde a jak hledat informace 2/2
- 4. Elektronické informační zdroje – obecný úvod
- 5. Multioborové databáze
- 6. Oborové databáze
- 7. Aktivní čtení, organizace a uchování informací
- 8. Hodnocení informací
- 9. Citační etika a citování
- 10. Formální zpracování textu
- 11. Prezentace, publikování a sdílení informací
- Literatura
- doporučená literatura
- ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
- KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN. Bakalářská a diplomová práce : od zadání po obhajobu. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 134 stran. ISBN 9788027100798. URL info
- BARTOŠEK, Miroslav, Petra DĚDIČOVÁ, Ondřej FABIÁN, Jiří KOTOUČEK, Jiří MAREK, Ivan MASÁR, Lucie MELICHAROVÁ, Matěj MYŠKA, Lenka NĚMEČKOVÁ, Lukáš PLCH, Jiří RÁKOSNÍK, Pavla RYGELOVÁ, Tereza SIMANDLOVÁ, Jan SKŮPA, Lucie SMOLKA, Peter SUBER, Radka SYROVÁ, Markéta VÁVROVÁ a Adam VTÍPIL. Otevřený přístup k vědeckým informacím : současný stav v České republice a ve světě. Edited by Jindra Planková - Ján Gondol', Illustrated by Nikola Kalinová. První vydání. V Brně: Nakladatelství VUTIUM, 2016, 265 stran. ISBN 9788021452824. URL info
- ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Myšlenkové mapy pro studenty. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2014, 168 s. ISBN 978-80-265-0267-8. URL info
- AHRENS, Sönke. Jak si dělat chytré poznámky : čtěte, pište a přemýšlejte s pomocí legendární metody zettelkasten. Translated by Kateřina Ešnerová. Vydání první. V Brně: Jan Melvil publishing, 2021, 229 stran. ISBN 9788075551467. info
- BUZAN, Tony. Rychlé čtení : čtěte rychleji, učte se lépe, dokažte víc. Translated by Lenka Beranová. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2013, 222 s. ISBN 9788026500629. info
- KRATOCHVÍL, Jiří. Jak citovat. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. Elportál. ISSN 1802-128X. html epub PURL url info
- KRČÁL, Martin a Zuzana TEPLÍKOVÁ. Naučte (se) citovat. 1. vyd. Blansko: Citace.com, 2014, 156 s. ISBN 9788026060741. info
- APA 7th manual made easy : full concise guide simplified for students : updated for the APA 7th edition. 7th edition. [Washington?]: Appearance Publishers, 2021, 108 stran. ISBN 9798733612270. info
- HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace. Translated by Petr Kunst. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 392 s. ISBN 8024707829. info
- ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2006, 130 s. ISBN 8024717042. info
- HRKAL, Marek. Odprezentuj : průvodce přípravou prezentace. Illustrated by Marek Anděl - Remi Pavlovská. 1. vydání. Brno: BizBooks, 2018, 223 stran. ISBN 9788026508106. info
- neurčeno
- Publication manual of the American Psychological Association : the official guide to APA Style. Seventh edition. Washington, DC: American Psychological Association, 2020, xxii, 427. ISBN 9781433832161. info
- HOLMEROVÁ, Iva. Minimum akademického bontonu, aneb, Jak neuklouznout nejen na akademické půdě. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 95 s. ISBN 9788024754277. info
- BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
- BUZAN, Tony a Barry BUZAN. Myšlenkové mapy : probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. Translated by Michal Kašpárek. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 210 s. ISBN 9788026500308. info
- CHYTKOVÁ, Dagmar a Michal ČERNÝ. Efektivní učení. Techniky přemýšlení, soustředění a komunikace s využitím myšlenkových map. BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0490-0. info
- ROSLING, Hans, Ola ROSLING a Anna ROSLING RÖNNLUND. Faktomluva : deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět - a proč jsou věci lepší, než vypadají. Translated by Eva Nevrlá. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2018, 352 stran. ISBN 9788075550569. URL info
- ANDERSON, Chris. Přednášejte jako na TEDu : oficiální průvodce veřejným vystupováním od kurátora konference TED. Translated by Štěpán Dřímalka. Vydání první. V Brně: Jan Melvil, 2016, 264 stran. ISBN 9788075550040. info
- ROAM, Dan. Nápady na ubrousku : řešte problémy a prezentujte myšlenky pomocí obrázků. Vyd. 1. V Brně: Jan Melvil, 2009, 287 s. ISBN 9788090391291. URL info
- FRANCÍREK, František. Bakalářská práce : co, jak a proč připravit, zpracovat, napsat a zhodnotit (obhájit). Vyd. 1. Praha: Ingenio et Arti, 2012, 61, 51. ISBN 9788090528710. info
- LIŠKA, Václav. Doctorandus : (průvodce budoucích Ph.D.). 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2005, 149 s. ISBN 8086419932. info
- ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
- Výukové metody
- E-learningový kurz
- Metody hodnocení
- Podmínkami zápočtu e-learningového kurzu je splnění 4 úkolů zadaných na začátku semestru a úspěšného absolvování online závěrečného testu prostřednictvím Informačního systému MU.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/sci/jaro2024/XK010/
Nutná základní znalost anglického jazyka. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/XK010