JRP03 Ruština pro přírodovědce 3

Přírodovědecká fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Lenka Matyášová (pomocník)
PhDr. Hana Němcová (pomocník)
PhDr. Květoslava Štěpánková (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Hana Ševečková, M.A.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Přírodovědecké fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Pavlíková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Přírodovědecké fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
JRP03/01: St 16:00–17:50 J5, K. Štěpánková
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni B1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úroveň B1 - odborný jazyk Cílem výuky je rozvinout profesní dovednosti studenta a schopnost sledovat nejnovější poznatky ve studovaném oboru. Obecné cíle: 1. rozvinout čtecí dovednosti tak, aby studenti dovedli pracovat s cizojazyčným autentickým odborným textem 2. rozvinout mluvní dovednosti tak, aby studenti dovedli komunikovat v běžných životních situacích 3. rozvinout poslechové dovednosti tak, aby studenti rozuměli slyšenému textu z oblastí každodenního života 4. rozvinout dovednost psát tak, aby studenti dovedli sestavit žánry (typy textů) potřebné pro jejich budoucí praxi 5. zopakovat a prohloubit znalost gramatiky v nových kontextech Obecné úkoly: 1) Studenti se naučí: * zběžně prohlédnout text a pochopit jeho celkový význam (skimming) * vyhledat v textu specifické informace (scanning), * formulovat hlavní myšlenku textu * rozlišit obecná tvrzení a podpůrné argumenty * rozlišit deduktivní a induktivní myšlenkové postupy * rozlišit fakta a názory * uvědomit si vztahy mezi myšlenkami v textu * rozlišit podstatné informace od nepodstatných * usuzovat, dovozovat z textu * shrnovat podstatné informace 2) jak sdělit informace o sobě, o svém studiu a univerzitě, jak definovat, klasifikovat a srovnávat 3) jak pochopit celkový význam slyšeného i specifickou informaci 4) jak napsat životopis, vyplnit formulář žádosti 5) upevní si znalost gramatiky Hodnocení: 1 písemný zápočtový test
Osnova
  • Osnova kurzu: 1. odborná témata z biologie, geografie,geologie, chemie, fyziky a matematiky dle aktuální důležitosti a zájmu (potřebná slovní zásoba) 2. obecná témata:studium, bydliště, zájmy, cestování, jídlo, zdraví, komunikace (potřebná slovní zásoba) 3.gramatika: rod, skloňování, časování, přechodníky, přídavná jména slovesná, slovesa být, mít, vyjadřování modality, trpný rod, podmiňovací způsob (konjunktivy), spojky, podřadné souvětí, předložky, odvozování, přídavná jména slovesná, slovosled (obmykání), podstatná jména slovesná, zkratky, vsuvky 4.prezentace
Literatura
  • Presentations in Russian
Výukové metody
Nácvik výslovnosti, poslechová cvičení, nácvik porozumění čtenému odbornému textu, překlad do češtiny, procvičení a rozšíření obecné gramatiky a jevů odborného stylu, procvičení a rozšiřování obecné, obecně-vědní a odborné slovní zásoby, obecná a akademická konverzace, psaní soukromé a oficiální korespondence, žádosti, životopisu, nácvik prezentace (studovaný obor)
Metody hodnocení
Výuka v každém semestru zakončena zápočtem (písemný test z gramatiky)- podmínkou je úspěšné vykonání zápočtového testu (65%) a 85% přítomnost ve výuce.
Navazující předměty
Informace učitele
1) Slovníky Č-R, R-Č slovník, Kopecký a kol., SPN, Praha, 1976 R-Č slovník, Vencovská a kol., LEDA, Praha, 2002 Č-R, R-Č slovník, Šroufková a kol. LEDA, Praha, 1998 R-Č technický slovník, Wagner, Montanex, Ostrava, 1999 Č-R technický slovník, Wagner, Montanex, Ostarava, 2001 Velký Č-R slovník, Sádlíková a kol, Leda, Praha 2006 2) Základní učebnice, konverzace Ruština nejen pro samouky, Nekolová a kol., Leda, Praha, 2002 Govoritě po-russki, Brčáková a kol., Leda, Praha, 2000 Č-R konverzace, Žofková, Hříbková, Leda, Praha, 2006 3) Gramatika Ruská gramatika v kostce, Balcar, Leda, 2005 4) skripta N. Kiršová: Ruština pro geology a geografy, UJEP Brno, 1989; L. Hejč: Ruština pro biology, UJEP Brno, 1988; K. Štěpánková: Ruština pro fyziky, UJEP Brno, 1984; L. Hejč: Ruské konverzační texty, UJEP Brno, 1989;
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.