PřF:C8995 Týmová práce,komunikace,řízení - Informace o předmětu
C8995 Týmová práce, komunikace a řízení
Přírodovědecká fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Mojmír Snopek (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 14:00–18:00 Z6,02006
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Analytická chemie (program PřF, N-CH)
- Analytický chemik - manažer chemické laboratoře (program PřF, B-CH)
- Anorganická chemie (program PřF, N-CH)
- Fyzikální chemie (program PřF, N-CH)
- Chemie konzervování - restaurování (program PřF, B-CH)
- Chemie konzervování - restaurování (program PřF, N-CH)
- Chemie (program PřF, B-CH)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Chemie životního prostředí (program PřF, N-CH)
- Materiálová chemie (program PřF, N-CH)
- Organická chemie (program PřF, N-CH)
- Strukturní chemie (program PřF, N-CH)
- Učitelství chemie pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na rozvoj obecně uplatnitelných sociokulturních a manažerských dovedností potřebných pro manažerskou praxi.
- Osnova
- 1. Sebepoznávání a poznávání druhých
- - Sebereflexe osobnosti (Metody prohlubování sebereflexe. Význam osobní historie. Struktura a dynamika osobnosti (temperament, charakter, výkonová motivace a aspirace).)
- - Vnímání a poznávání druhých lidí (První dojem. Empatie. Chyby a zkreslení při vnímání a poznávání druhých lidí.).
- 2. Mezilidská komunikace
- - Verbální a neverbální komunikace (Řeč těla a její druhy. Cvičení na sociální percepci a neverbální komunikaci. Komunikační styly).
- - Umění naslouchat (Techniky argumentace a přesvědčování.).
- - Zpětná vazba v mezilidské komunikaci a její nácvik („Johariho okno“ – model osobnosti podle Joe Lufta a Harry Inghama. Pravidla zpětné vazby.).
- 3. Skupinová dynamika
- - Týmová práce (Význam týmové práce. Sestavování týmu, výběr účastníků. Komunikace v týmu. Efektivita týmové spolupráce. Charakteristika a rozvoj tvůrčího klimatu ve skupině. Kreativní řešení problémů.).
- - Motivace (Motivační a demotivační faktory v pracovním procesu. Motivace a stimulace. Výkonová motivace, aspirace a aspirační úroveň. Potřeby jako zdroje motivace. Potřeba úspěchu a potřeba vyhnout se neúspěchu.).
- 4. Selfmanagement
- - Prezentační dovednosti. (Praktické aspekty rétorických dovedností. Zásady úspěšné osobní prezentace.).
- - Techniky timemanagementu (Využívání osobního času. Prevence špatných návyků. Postup při stanovení, plánování a dosahování cílů. Pracovní typy podle M. Friedmana a R. Rosenmana. Důsledky rodinné výchovy (manipulační pověry – „drivers“ a jejich vliv na způsob řízení času)).
- - Stress management (Adaptace člověka v náročných životních situacích (stres a jeho vliv na výkonnost člověka). Chronický únavový syndrom, syndrom vyhoření, workoholismus. Zásady mentální hygieny, relaxační techniky.).
- 5. Vybrané manažerské dovednosti
- - Pravidla úspěšného jednání s lidmi (Zásady komunikace v organizaci (horizontální a vertikální úroveň). Vedoucí pracovník a spolupracovníci – předkládání vlastního názoru a rozhodnutí, udělování kritiky a pochvaly, sdělování nepříjemných zpráv. Poradenská činnost. Vedení obtížných rozhovorů s lidmi (rozhovor na odchodnou, propouštění ze zaměstnání, disciplinární rozhovor, neplnění pracovních povinností, hodnotící rozhovor)).
- - Konflikty a jejich zvládání (Styly chování v konfliktních situacích. Způsoby zvládání konfliktů.).
- - Asertivita jako strategie jednání (Charakteristické znaky pasivního, agresivního, manipulativního a asertivního jednání. Příklady a jejich rozbor ve skupině. Asertivní práva a dovednosti.).
- 6. Praktické dovednosti pro zaměstnání
- - Pracovní porada jako nástroj přímé komunikace s lidmi (Význam efektivní porady. Zásady efektivní porady (příprava - plán a sestavení programu, role předsedajícího, typy účastníků, pravidla vedení porady, shrnutí výsledků a formulace závěrů).)
- Literatura
- ŠULEŘ, Oldřich. Manažerské techniky. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2003, 152 s. ISBN 80-85839-87-3. info
- HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce : strategie efektivního vedení týmů. Translated by Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 8071789836. info
- COVEY, Stephen R. 7 návyků skutečně efektivních lidí : zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Translated by Aleš Lisa. V nakladatelství Management. Praha: Management Press, 2006, 342 stran. ISBN 9788072611560. info
- KLAPETEK, Milan. Komunikace, argumentace, rétorika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 247 s. ISBN 9788024726526. URL info
- LEWIS, David. Tajná řeč těla. Translated by Jiří Rezek. Praha: Bondy, 2010, 255 s. ISBN 9788090447172. info
- URY, William. Jak překonat nesouhlas : zásady vyjednávání s lidmi, s nimiž nelze vyjednávat. Translated by Aleš Lisa. 5. vyd. Praha: Management Press, 2008, 129 s. ISBN 9788072611928. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Jak řešit konflikty : 27 pravidel pro efektivní vyjednávání. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 127 s. ISBN 8024715910. info
- ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Rétorika: Vážnost mluveného slova. 2. aktualizované. Praha: Grada Publishing a. s., 2010, 231 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3031-8. info
- ČAKRT, Michal. Typologie osobnosti pro manažery : manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Management, 2009, 306 s. ISBN 9788072612017. info
- BĚLOHLÁVEK, František. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 133 s. ISBN 9788024723136. info
- Výukové metody
- Skupinová práce, případové studie, modelové situace, hraní rolí, skupinová diskuse, prezentace, skupinové projekty, studium literatury
- Metody hodnocení
- Zápočet ve formě písemného testu (3 otázky, 30 minut), 1 seminární práce, výklad a prezentace tématu na semináři
- Informace učitele
- V akademickém roce 2011/12 by měla výuka probíhat ve čtyřhodinových blocích každé sudé pondělí (19.9., 3.10., 17.10., 30.10., 14.11., 28.11., 12.12.)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka bude probíhat v liché týdny ve čtyřhodinovém bloku.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2013/C8995