PřF:Z0086 Pedogeografie - Informace o předmětu
Z0086 Pedogeografie
Přírodovědecká fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 2/2/0. 4 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Peter Pišút, PhD. (přednášející), doc. RNDr. Zdeněk Máčka, Ph.D. (zástupce)
Mgr. et Mgr. Ján Babej, Ph.D. (cvičící) - Garance
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Ján Babej, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Čt 12:00–13:50 Z4,02028
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(30)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a regionální rozvoj)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a trvalá udržitelnost)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Fyzická geografie)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Humánní geografie)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je postupně objasnit pojmy půda a pedosféra a začlenit pedogeografii do systému přírodních věd. Probírány jsou jednotlivé stavební složky půdní hmoty a jejich ekologicky významné vlastnosti. Zvláštní zřetel je kladen na vysvětlení půdotvorných procesů a charakteristiku jejich produktů - genetických horizontů, půdního profilu a půdních typů. Předmět dále seznamuje s nedůležitějšími půdními klasifikacemi domácími i světovými, teritoriální diferenciací pedosféry a otázkami souvisejícími s postavením půdy v ekosystému krajiny.
Cíle předmětu jsou následující:
- dokázat vysvětlit funkce půdy v suchozemských ekosystémech;
- dokázat analyzovat úlohu půdotvorných faktorů v daném území a na jejich základě odvodit geografické rozšíření půdních typů;
- dokázat popsat složky půdy a jejich vlastnosti;
- osvojit si systém české půdní klasifikace. - Osnova
- 1. Předmět, úkoly a dějiny pedologie a pedogeografie: předmět pedologie a pedogeografie, postavení pedologie a pedogeografie v systému věd, dějiny pedologie, pedologické školy, definice půdy.
- 2. Zvětrávání: složení hornin zemského povrchu, chemické zvětrávání, mechanické zvětrávání.
- 3. Složení půdy: půda jako disperzní systém, anorganický podíl půd, organický podíl půd, půdní voda a půdní vzduch.
- 4. Vlastnosti půd: textura, struktura, tepelný režim, barva, sorpční vlastnosti, půdní reakce reakce, tlumivost.
- 5. Vznik a tvorba půd (pedogeneze): půdotvorné faktory a podmínky, půdotvorné procesy, půdní profil, diagnostické horizonty.
- 6. Systém třídění půd (půdní klasifikace): klasifikace půd světa dle FAO, klasifikace půd v taxonomickém klasifikačním systému půd ČR.
- 7. Prostorová diferenciace pedosféry: geografická zonálnost půd, šířková pásmovitost půd, výšková stupňovitost půd, struktura půdního pokryvu.
- 8. Půdy a životní prostředí: půda jako prostředí růstu rostlin, okyselování půd, těžké kovy a radionuklidy v půdách, vliv klimatických změn na půdy, dusíkaté látky v půdě, pesticidy, sucho.
- 9. Degradace půd a jejich ochrana: příčiny degradace půd, eroze půd, půdní podmínky a pěstování rostlin, zachování půdní úrodnosti, biozemědělství.
- Literatura
- TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 2. vyd. Praha: Český geologický ústav, 2000, 67 s. ISBN 80-7075-403-6. info
- ŠARAPATKA, Bořivoj, Pavel DLAPA a Zoltán BEDRNA. Kvalita a degradace půdy. Olomouc: Univerzita Palackého, Olomouc, 2002, 246 s. ISBN 80-244-0584-9. info
- SMOLÍKOVÁ, Libuše. Pedologie. Vyd. 2., (1. v SPN). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 129 s. info
- SMOLÍKOVÁ, Libuše. Pedologie. Vyd. 2., (1. v SPN). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 294 s. info
- HYNEK, Alois. Pedogeografie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 320 s. URL info
- Výukové metody
- Cvičení se realizují v rozsahu 2h týdně. Stěžejní náplní je vlastní aktivita studentů v terénu, při které provedou komplexní popis dvou vlastních půdních sond (jedna na lesní, druhá na nelesní půdě). První cvičení zahrnuje instruktáž k postupu zpracování půdních profilů v sondách a seznámení s laboratoří environmentální geografie, poslední dvě cvičení jsou věnována kontrole výsledků, jejich zhodnocení a opravení případných chyb. V mezidobí probíhají výukové aktivity a zpracování vlastních vzorků v laboratoři. V případě potřeby jsou zapsaní studenti rozděleni na dvě skupiny a práce v laboratoři pak probíhá jednou za dva týdny.
- Metody hodnocení
- Podmínkou k udělení zápočtu je odevzdání elaborátů s rozbory půdních sond. Zkouška je ústní formou (tři otázky, z toho jedna věnována vybranému půdnímu typu).
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2014/Z0086