PřF:Z0099 Regionální geografie Afriky - Informace o předmětu
Z0099 Regionální geografie světa - Afrika, Austrálie a Oceánie
Přírodovědecká fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Martin Culek, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc. (přednášející)
Mgr. Alena Baslerová (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 19. 9. až Ne 18. 12. St 10:00–11:50 Z4,02028
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- PROGRAM(N-GK) || PROGRAM(N-EB) || PROGRAM(N-MA) || KREDITY_MIN(75)
Zájem o danou oblast a její problematiku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a regionální rozvoj)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a trvalá udržitelnost)
- Aplikovaná geografie (program PřF, N-GK)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-BI)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Fyzická geografie (program PřF, N-GK)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, B-GK)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, N-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-BI)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Fyzická geografie)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Humánní geografie)
- Sociální geografie a regionální rozvoj (program PřF, N-GK)
- Učitelství biologie pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-GK)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače s regionální geografií Afriky, Austrálie a Oceánie, v první části z fyzicko-geografického hlediska (přednáší M. Culek), ve druhé ze socioekonomického hlediska (přednáší A. Věžník); Na příkladu modelových území ev. makroregionů bude poukázáno blíže na některé specifické vlastnosti a problémy kontinentů; Studenti se kromě regionálních znalostí naučí využívat dosavadních znalostí z geografických disciplin a své znalosti si rozšíří o některé speciální problémy vážící se k daným oblastem.
- Osnova
- 1. Úvod, Afrika - základní geografické rysy a topografická data, geologický vývoj a stavba.
- 2. Základní geomorfologické rysy Afriky.
- 3. Podnebí, klimatické oblasti, hydrografie, pobřežní vody Afriky.
- 4. Půdy, Biota, krajinoekologické problémy, ochrana přírody v Africe.
- 5. Historický a politický vývoj Afriky, obyvatelstvo a sídla Afriky.
- 6. Zemědělství a jeho problémy, potravinová bilance, nerostné suroviny, těžební průmysl v Africe.
- 7. Průmysl a industrializace, doprava, zahraniční obchod, rekreace.
- 8. Komplexně geografická charakteristika makroregionů.
- 9. Austrálie a Oceánie - základní geografické rysy a topografická data, geologický vývoj a stavba, základní geomorfologické rysy.
- 10. Podnebí, klimatické oblasti, hydrografie, pobřeží Austrálie a Oceánie.
- 11. Půdy, biota, krajinoekologické problémy a ochrana přírody v Austrálii a Oceánii.
- 12. Historický a politický vývoj Austrálie a Oceánie, obyvatelstvo, sídla a státy.
- 13. Zemědělství. Průmysl včetně těžby, doprava a zahraniční obchod, rekreace.
- 14. Mezinárodní spolupráce, nadnárodní organizace, globalizace.
- Literatura
- The physical geography of Africa. Edited by W. M. Adams - Andrew Goudie - A. R. Orme. Oxford: Oxford university press, 1996, xxii, 429. ISBN 0198234066. info
- BRINKE, Josef. Austrálie a Oceánie. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 295 s. URL info
- VOTRUBEC, Ctibor. Afrika : zeměpisný přehled kontinentu a jeho oblastně ekonomické problémy. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 593 s. URL info
- KELE, František a Peter MARIOT. Ostrovy a súostrovia Oceánie : malá encyklopédia Melanézie, Mikronézie a Polynézie. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992, 151 s. ISBN 8008005149. info
- ŠINDLER, Petr a Vladimír BAAR. Regionální geografie světadílů a oceánů : Afrika, Asie, Austrálie, Oceánie. 1., II. část. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1988, 296 s. info
- ŠINDLER, Petr a Vladimír BAAR. Regionální geografie světadílů a oceánů. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1988, 309 s. info
- GARDNER, Philip. Encyklopedie Zeměpis světa. Edited by Graham Bateman - Victoria Egan, Translated by Marta Bušková. V Praze: Columbus, 1994, 512 s. ISBN 8071760226. info
- Lexikon zemí 2000. Praha: Fortuna Print, 1999, 503 s. ISBN 80-86144-35-6. info
- Geografický místopisný slovník světa. Vyd. 1. Praha: Academia, 1993, 924 s. ISBN 8020004459. info
- Lexikon zemí '96. Praha: Fortuna Print, 1995, 503 s. ISBN 80-85873-41-9. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá v českém jazyce formou powerpointových prezentací s hojným využitím obrazového materiálu z Internetu. Základní výukovou metodou jsou přednášky, doplněné o moderní výukové metody. Součástí kurzu jsou i seminární práce studentů k aktuálním tématům studovaného předmětu.
- Metody hodnocení
- Nejprve je třeba řádné ukončení cvičení - prezentace vybrané problematiky v powerpointu na 10-15 min. a následná diskuse. Kvalita prezentace a aktivita na cvičeních jsou bodovány a celkem tvoří asi 20% výsledné známky. V druhé polovině semestru se ve cvičeních píšou dva krátké znalostní testy, jejichž hodnocení bude činit cca 10 % výsledné známky. Na cvičeních jsou přípustné max. 2 omluvené absence, za neomluvené absence se body strhávají. Po té zkouška - písemná z FG (částečně formou testu, částečně formou psaných odpovědí) - zkouší M. Culek, ústní zkouška ze SEG problematiky - zkouší A. Věžník. Výsledná známka je váženým průměrem dílčích hodnocení. Zkoušku z FG i SEG části je však nutno složit minimálně s hodnocením "E".
- Informace učitele
- Velmi doporučuji účast na přednáškách, vhodná jednoduchá studijní literatura pro předmět neexistuje. Součástí přednášek bude řada obrázků, které si od souseda prostě neopíšete. Kostru FG části přednášek se budu snažit dát do ISU. Tak mnoho zdaru, budeme se snažit, aby to bylo zajímavé. M. Culek.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2016/Z0099