JAF03 Angličtina pro fyziky III

Přírodovědecká fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Agnieszka Suchomelová-Polomska, M.A. (přednášející)
Mgr. Eva Čoupková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Štěpánka Dillingerová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Daniela Dlabolová (pomocník)
Bc. Mgr. Petra Chládková (pomocník)
Mgr. Kateřina Martiníková, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Hana Němcová (pomocník)
Mgr. Monika Ševečková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Daniela Veškrnová (pomocník)
Mgr. Jitka Žváčková (pomocník)
Garance
Agnieszka Suchomelová-Polomska, M.A.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Přírodovědecké fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Lenka Pavlíková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Přírodovědecké fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
JAF03/01: Po 17. 9. až Pá 14. 12. Po 13:00–14:50 C15/227, A. Suchomelová-Polomska
Předpoklady
Znalost anglického jazyka na úrovni B1+ ERR odborný jazyk.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu JAF03 je:
-zvýšení povědomí studentů o současných trendech a postupech mezi příslušníky specifických odborných komunit (uvedení jazyka v kontextu typických žánrů, procvičovaní těchto žánrů)
-procvičování a rozšiřování akademické slovní zásoby a specializované slovní zásoby ve fyzikálním kontextu (například: academic CV and cover letter for field-related jobs, job interview, poster presentation, ethics in science, nuclear physics and radioactivity, generating electricity, waves and vibrations, sound and hearing phenomena)
-procvičování jazykových dovedností a funkcí typických pro přírodovědecké obory (například: popis procesu, příčina-důsledek, argumentace: vyvážená/přesvědčivá, analýza: srovnávání, hodnocení, etc.), které budou studenti schopní uplatnit v užším kontextu své specializace (tzv. transferrable skills)
-procvičování akademických dovedností, například: formální psaní/zápisky z přednášek, identifikace a formulace hlavní myšlenky, identifikace specifických informací, interpretace informací, shrnutí textu, účast v diskuzích, vystupování s veřejnými projevy ve fyzikálním kontextu, kultivovaný způsob podávání negativní zpětné vazby
-procvičování gramatiky na úrovni B2 v akademickém/specializovaném kontextu
Výstupy z učení
Na konci kurzu budou studenti schopni lépe:
-chápat autentický globální problém z pohledu vlastní úzké specializace
-komunikovat napříč specializacemi a chápat mezioborové souvislosti
-pracovat v týmu
-formulovat své klíčové dovednosti a motivaci nutnou pro práci v badatelském týmu
-kriticky myslet
-užívat angličtinu jako komunikační prostředek: neformální komunikace, funkční akademický jazyk, odborný jazyk dané oblasti
-prezentovat své poznatky srozumitelnou formou s využitím prezentačních dovedností
Osnova
  • Applying for a job: writing CV, cover letter, mock job interviews (politeness markers, giving advice, indirect questions, unreal past, action verbs)
  • Radioactivity: balanced argumentation (text analysis, comparing-contrasting, taking a stance, determiners, linking phrases)
  • Fusion: persuasive argumentation (text analysis, evaluating, stating one's stance,hedging)
  • Sound and hearing: speculating (describing degrees of certainty, drawing conclusions, modal verbs of deduction, hedging) Ethical questions (cause and effect, developing an argument, conditionals, inversion)
  • Hydropower plant: how things work (visuals as source of information, diagrams/pictures in process description, giving explanations, transition phrases)
  • Waves and vibrations (explaining a phenomenon, functions synthesis, written vs spoken academic English, word formation)
  • Poster presentation: introducing and describing one's area of research, presenting it in a concise but explicit manner, effective ways of using visuals and effective text organization, interacting with the audience (indirect questions, signposting language)
Literatura
  • DE CHAZAL, Edward a Sam MCCARTER. Oxford EAP : a course in English for academic purposes. First published. Oxford: Oxford University Press, 2012, 152 stran. ISBN 9780194001809. info
  • ARMER, Tamzen. Cambridge English for scientists. Edited by Jeremy Day. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2011, 128 s. ISBN 9780521154093. info
  • PATERSON, Ken a Roberta WEDGE. Oxford grammar for EAP : English grammar and practice for academic purposes : with answers. First published. Oxford: Oxford University Press, 2013, 223 stran. ISBN 9780194329996. info
  • WALLWORK, Adrian. English for research : usage, style, and grammar. New York [N.Y.]: Springer, 2013, xvi, 252. ISBN 9781461415923. info
  • WALLWORK, Adrian. English for writing research papers. New York: Springer, 2011, xxii, 325. ISBN 9781441979216. info
  • MCCARTHY, Michael a Felicity O'DELL. Academic vocabulary in use. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, 176 stran. ISBN 9780521689397. info
  • Academic writing course :study skills in English. Edited by R.R Jordan. 1st ed. Essex: Longman, 1999, 160 s. ISBN 0-582-40019-8. info
  • MURPHY, Raymond. English grammar in use : a self-study reference and practice book for intermediate students of English : with answers. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, x, 379. ISBN 0521532892. info
  • CRAVEN, Miles a Brigit VINEY. English grammar in use CD-ROM. Version 1.0 hundreds of additional exercises to accompany the third edition of the book. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, 1 CD-ROM +. ISBN 0521537606. info
  • Science. Keith Kelly. Macmillan 2008. ISBN 978-0-2305-3506-0
  • ZEMANOVÁ, Alena. Angličtina pre fyzikov. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2007, 98 s. ISBN 9788022322720. info
  • Physics:Reader. Ivana Tulajová Přírodovědecká fakulta Masarykova univerzita Brno 2000
  • http://www.nature.com
  • http://www.sciencenews.org
  • http://www.sciencedaily.org
  • http://www.newscientist.com
Výukové metody
Kurz je zaměřený na procvičování akademického jazyka ve specializovaném kontextu a procvičování modelových aktivit a technik k pokročilé jazykové zkoušce z AJ (JA002).
Obsahuje práci s odborným textem, poslechová cvičení, písemný projev, video přednášky, týmovou práci, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Výuka je zakončena zápočtem (60% passmark), po předchozím zpracování CV, motivačního dopisu a účasti na cvičném pohovoru. Povinná je 80% přítomnost ve výuce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010 - akreditace, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.