PřF:Bi8611 Paleoetnologie - Informace o předmětu
Bi8611 Paleoetnologie
Přírodovědecká fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Květina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Květina, Ph.D.
Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Květina, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:50 prace doma
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Antropologie (program PřF, M-BI, směr Fyzická antropologie)
- Antropologie (program PřF, M-BI, směr Sociokulturní antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-AN)
- Antropologie (program PřF, N-ANT)
- Antropologie (program PřF, N-BI)
- Antropologie (program PřF, N-BI, směr Fyzická antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-BI, směr Sociokulturní antropologie)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je vymezení teoretických základů pro rekonstrukci minulých společenských systémů a evoluci lidského chování, s důrazem na původní lovecko-sběračské a pastevecké společnosti. Vychází z obecných principů etologie, evoluční psychologie a behaviorální ekologie. V detailu se pak zaměřuje na interdisciplinární analýzu vybraných komplexně prozkoumaných „modelových areálů“ z hlediska archeologie i etnoarcheologie.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni: rozlišovat definovat základní disciplíny – etologie, evoluční psychologie a behaviorální ekologie, etnologie/etnografie, etnoarcheologie a paleoetnologie; rozpoznat a interpretovat stopy minulých sídelních systémů v krajině; interpretovat artefakty v kontextu výrobních procesů a potravních strategií; popsat symbolismus a náboženské rituály; analyzovat intra- i interetnické kontakty.
- Osnova
- 1. Definice pojmů – etologie, evoluční psychologie a behaviorální ekologie člověka; etnologie/etnografie, etnoarcheologie, paleoetnologie; historie výzkumu a přehled základních teorií; metody výzkumu (terén, studium literatury, sbírky, experiment); tvorba modelů a jejich aplikace.
- 2. Lidské chování I – přirozenost vs. výchova; sebeidentifikace, kooperace, altruismus, kompetice, agrese; příbuzenský výběr; změněné stavy vědomí.
- 3. Lidské chování II – etnicita; teorie kulturních změn, akulturace; kulturní „nárazníky“ a bariéry
- 4. - 5. Experimentální přístup – teoretické i praktické dovednosti
- 6 - 7. Artefakty z tvrdých materiálů živočišného původu - metody analýzy industrií z organických materiálů, koncept "chaȋne opératoire", analýza technik a a výrobních procesů; technologická a experimentálně traseologická analýza.
- 8. Společnost v krajině I – koncepce času a prostoru; analýza sídlišť, sezonalita, teritorialita, orientace v krajině a tvorba kognitivních map
- 9. Společnost v krajině II – výživa a strategie obživy (lovecko-sběračské, rybářské, pastevecké a zemědělské společnosti); ekologická udržitelnost
- 10. Počátky náboženství – historie výzkumu a základní teorie (primitivní ateismus, animismus, totemismus, manismus, magické myšlení, šamanismus, neošamanismus/paleošamanismus); symbolismus a rituály
- 11-12. Etnoarcheologie v praxi: Příklady vybraných studií
- Literatura
- povinná literatura
- Barret, L., Dunbar, R., Lycett, J. 2007: Evoluční psychologie člověka. Praha, Portál.
- David, N., Kramer, C. 2001: Ethnoarchaeology in Action. New York, Cambridge University Press.
- Dunbar, R. 2009: Příběh rodu Homo. Praha, Academia.
- Eibl-Eibesfeldt, I. 1989: Human ethology. New York, Aldine de Gruyter.
- Lorenz, K. 1992: Takzvané zlo. Praha, Mladá Fronta.
- Svoboda, J. 1999: Čas lovců. Brno, Archeologický ústav AVČR Brno.
- Svoboda, J., Sázelová, S., Kosintsev, P. A., Jankovská, V., Holub, M. 2011: Resources and spatial analysis at actual Nenets campsites: Ethnoarchaeological implications. Journal of Anthropological Archaeology, 30 (1), 30 – 43.
- Waal, F. de 2006: Dobráci od přírody. Praha, Academia.
- Wilson, E. O. 1993: O lidské přirozenosti. Praha, Nakladatelství Lidové Noviny.
- doporučená literatura
- Binford, L. R. 1978: Nunamiut Ethnoarchaeology. New York, Academic Press.
- Boyd, R., Richerson, P. J. 2012: V genech není všechno. Praha, Academia.
- Dawkins, R. 1999: Sobecký gen. Praha, Mladá Fronta.
- Ingold, T. 2000: The perception of the enviroment: Essays on livehood, dwelling and skill. London – New York, Routledge.
- Jelínek, J. 2006: Střecha nad hlavou. Kořeny nejstarší architektury a bydlení. Brno, Vutium.
- Komárek, S. 2000: Příroda a kultura. Praha, Academia.
- Výukové metody
- Teoretická příprava formou přednášek, doplněných diskuzí studentů.
- Metody hodnocení
- Kurz je ukončen zkouškou, která se sestává z ústního pohovoru a pro úspěšné složení zkoušky musí student prokázat dobrou znalost problematiky probírané v přednáškách a v povinné literatuře.
- Informace učitele
- Kurz je doporučeno absolvovat v návaznosti na předměty Bi9291 Ekologie člověka v kvartéru a Bi8610 Paleoantropologie.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2020/Bi8611