Bi8611 Paleoetnologie

Přírodovědecká fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Květina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Květina, Ph.D.
Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Květina, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 12:00–15:50 Bp1,01007
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je vymezení teoretických základů pro rekonstrukci minulých společenských systémů a evoluci lidského chování, s důrazem na původní lovecko-sběračské a pastevecké společnosti. Vychází z obecných principů etologie, evoluční psychologie a behaviorální ekologie. V detailu se pak zaměřuje na interdisciplinární analýzu vybraných komplexně prozkoumaných „modelových areálů“ z hlediska archeologie i etnoarcheologie.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni: rozlišovat definovat základní disciplíny – etologie, evoluční psychologie a behaviorální ekologie, etnologie/etnografie, etnoarcheologie a paleoetnologie; rozpoznat a interpretovat stopy minulých sídelních systémů v krajině; interpretovat artefakty v kontextu výrobních procesů a potravních strategií; popsat symbolismus a náboženské rituály; analyzovat intra- i interetnické kontakty.
Osnova
  • 1. Definice pojmů – etologie, evoluční psychologie a behaviorální ekologie člověka; etnologie/etnografie, etnoarcheologie, paleoetnologie; historie výzkumu a přehled základních teorií; metody výzkumu (terén, studium literatury, sbírky, experiment); tvorba modelů a jejich aplikace.
  • 2. Lidské chování I – přirozenost vs. výchova; sebeidentifikace, kooperace, altruismus, kompetice, agrese; příbuzenský výběr; změněné stavy vědomí.
  • 3. Lidské chování II – etnicita; teorie kulturních změn, akulturace; kulturní „nárazníky“ a bariéry
  • 4. - 5. Experimentální přístup – teoretické i praktické dovednosti
  • 6 - 7. Artefakty z tvrdých materiálů živočišného původu - metody analýzy industrií z organických materiálů, koncept "chaȋne opératoire", analýza technik a a výrobních procesů; technologická a experimentálně traseologická analýza.
  • 8. Společnost v krajině I – koncepce času a prostoru; analýza sídlišť, sezonalita, teritorialita, orientace v krajině a tvorba kognitivních map
  • 9. Společnost v krajině II – výživa a strategie obživy (lovecko-sběračské, rybářské, pastevecké a zemědělské společnosti); ekologická udržitelnost
  • 10. Počátky náboženství – historie výzkumu a základní teorie (primitivní ateismus, animismus, totemismus, manismus, magické myšlení, šamanismus, neošamanismus/paleošamanismus); symbolismus a rituály
  • 11-12. Etnoarcheologie v praxi: Příklady vybraných studií
Literatura
    povinná literatura
  • Barret, L., Dunbar, R., Lycett, J. 2007: Evoluční psychologie člověka. Praha, Portál.
  • David, N., Kramer, C. 2001: Ethnoarchaeology in Action. New York, Cambridge University Press.
  • Dunbar, R. 2009: Příběh rodu Homo. Praha, Academia.
  • Eibl-Eibesfeldt, I. 1989: Human ethology. New York, Aldine de Gruyter.
  • Lorenz, K. 1992: Takzvané zlo. Praha, Mladá Fronta.
  • Svoboda, J. 1999: Čas lovců. Brno, Archeologický ústav AVČR Brno.
  • Svoboda, J., Sázelová, S., Kosintsev, P. A., Jankovská, V., Holub, M. 2011: Resources and spatial analysis at actual Nenets campsites: Ethnoarchaeological implications. Journal of Anthropological Archaeology, 30 (1), 30 – 43.
  • Waal, F. de 2006: Dobráci od přírody. Praha, Academia.
  • Wilson, E. O. 1993: O lidské přirozenosti. Praha, Nakladatelství Lidové Noviny.
    doporučená literatura
  • Binford, L. R. 1978: Nunamiut Ethnoarchaeology. New York, Academic Press.
  • Boyd, R., Richerson, P. J. 2012: V genech není všechno. Praha, Academia.
  • Dawkins, R. 1999: Sobecký gen. Praha, Mladá Fronta.
  • Ingold, T. 2000: The perception of the enviroment: Essays on livehood, dwelling and skill. London – New York, Routledge.
  • Jelínek, J. 2006: Střecha nad hlavou. Kořeny nejstarší architektury a bydlení. Brno, Vutium.
  • Komárek, S. 2000: Příroda a kultura. Praha, Academia.
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášek, doplněných diskuzí studentů.
Metody hodnocení
Kurz je ukončen zkouškou, která se sestává z ústního pohovoru a pro úspěšné složení zkoušky musí student prokázat dobrou znalost problematiky probírané v přednáškách a v povinné literatuře.
Informace učitele
V podzimním semestru 2021 výuka probíhá prezenčně každé sudé úterý (tj. blokově 1x za 14 dní) od 12:00 do 15:50. Konkrétně v tyto dny: 21.9., 5.10., 19.10., 9.11., 23.11., a 7.12.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010 - akreditace, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.