PřF:Bi4340 Biologie člověka - Informace o předmětu
Bi4340 Biologie člověka
Přírodovědecká fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 8:00–9:50 B11/305
- Předpoklady
- Přednáška je určena především studentům ucitelské biologie a odborné biologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Analytická biochemie (angl.) (program PřF, N-BCH)
- Analytická biochemie (program PřF, N-BCH)
- Aplikovaná biochemie (program PřF, B-AB)
- Aplikovaná biochemie (program PřF, B-AB, směr Bioanalytická chemie)
- Aplikovaná biochemie (program PřF, B-AB, směr Biotechnologie)
- Aplikovaná biochemie (program PřF, B-AB, směr Klinická biochemie)
- Biochemie (program PřF, N-BCH)
- Biologie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Biomolekulární chemie (program PřF, N-BCH)
- Matematická biologie (program PřF, B-EXB)
- Matematická biologie (program PřF, N-EXB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, N-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB, směr Ekotoxikologie)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB, směr Experimentální biologie rostlin)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB, směr Experimentální biologie živočichů a imunologie)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB, směr Mikrobiologie a molekulární biotechnologie)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB, směr Ekotoxikologie)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB, směr Experimentální biologie rostlin)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB, směr Experimentální biologie živočichů a imunologie)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB, směr Mikrobiologie a molekulární biotechnologie)
- Učitelství biologie pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství biologie pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Učitelství biologie pro střední školy (program PřF, N-UCB) (2)
- Učitelství chemie pro střední školy (program PřF, N-FY)
- Učitelství chemie pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Cíle předmětu
- Předmět Biologie člověka by měl posluchače seznámit s komplexním pohledem na lidský rod, počínaje jeho evolucí přes jeho anatomii, variabilitu lidské populace až po růst a vývoj jedince.
- Výstupy z učení
- Hlavním cílem kurzu je studenty seznámit s problematikou biologie člověka do té míry, aby měli znalosti pro výuku tohoto předmětu na středních školách. Studenti by se měli po absolutoriu kurzu orientovat v evoluci člověka, anatomii člověka a variabilitě lidské populace.
- Osnova
- 1. Co je antropologie Antropologie. Charakteristika. Náplň. Rozdělení. Využití. Problémy
- 2. Evoluce člověka I Charakteristika podčeledi homininae. Charakteristika významnějších nálezů. Paleoekologické podmínky. Charakteristické anatomické a morfologické znaky australopitéků a ardipitéka. Jednotlivé druhy (A. afarensis, africanus, robustus, boisei, aethiopicus, Ardipithecus ramidus). Materiální kultura a teorie. Výživa hominidů. Původ hominidů. Byli předkové rodu Homo?
- 3. Evoluce člověka II Rod Homo a jeho příslušníci. Homo habilis, Homo ergaster, Homo erectus, Homo heidelbergensis, Homo sapiens neandethalensis, Homo sapiens sapiens. Významné nálezy, materiální kultura a způsob života. Osídlení Ameriky a Austrálie.
- 4. Lidské tělo a jeho organizace Tkáně. Orgánové systémy. Homeostáze.
- 5. Trávení a výživa Trávicí systém. Výživa.
- 6. Oběh tělních tekutin Vnitřní a zevní prostředí. Kardiovaskulární systém. Lymfatický systém. Fyziologické projevy. Poruchy oběhového systému.
- 7. Dýchání Dýchací cesty. Mechanismus dýchání. Vnitřní a vnější dýchání. Dýchání a zdraví.
- 8. Vylučování Vylučované látky. Orgány podílející se na exkreci. Močopohlavní systém.
- 9. Nervový systém Neurony a přenos vzruchu. Periferní nervový systém. CNS. Léková a drogová závislost.
- 10. Soustava kosterní a svalová Kostní tkáň. Lebka a poskraniální skelet. Spojení kostí. Svalstvo. Stavba a funkce. Komplexy svalů.
- 11. Smysly Receptory. Kůže. Svaly a klouby. Speciální čidla. Zrak. Sluch.
- 12. Rozmnožování Muž a žena. Pohlavní dimorfismus. Monogamie, polyandrie. Rodina jako sociální instituce.
- 13. Individuální vývoj Růst a vývoj lidského organismu. Prenatální vývoj (změny v embryonálním a fetálím období). Postnatální vývoj (změny v růstu a vývoji dítěte i změny v oblasti psychické). Období plné výkonnosti.
- 14. Variabilita a adaptabilita Příčiny variability a její projevy. Adaptace individuální (fyziologická) a evoluční (genetická). Modely a příklady.
- 15. Současné lidstvo a jeho budoucnost Populační růst. Dětská úmrtnost. Hlavní příčiny smrti. Epidemické choroby a přírodní výběr. Měnící se prostředí a přírodní výběr. Pokračující evoluce: důkazy z prehistorie.
- Literatura
- VANČATA, Václav a Jaroslav MALINA. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 13: Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Editor: Jaroslav Malina. Brno (CZ): Nadace Universitas Masarykiana v Brně, nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, 2003, 212 s. Modulové učební texty pro studenty antropologie. ISBN 80-210-3049-6. info
- MADER, Sylvia S. Biology [Mader, 1998]. 6th ed. Boston: McGraw-Hill, 1998, xxii, 944. ISBN 0-697-34080-5. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
- BENEŠ, Jan. Člověk. In Člověk. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0460-0. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993, 263 s. ISBN 8004237959. info
- KLEMENTA, Josef. Somatologie a antropologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 502 s. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Výuka se koná formou přednášek.
Zkouška probíhá formou písemného testu a ústního pohovoru. Písemná zkouška se skládá z testu v němž se nacházejí otázky na něž student odpovídá sám nebo vybírá z předložených odpovědí. Student musí zodpovědět minimálně 50% otázek správně. To mu umožní postoupit k ústní zkoušce, kde odpovídá na položené otázky. Výsledná známka je generována z výsledků obou částí zkoušky.
Pokud student neuspěje u písemné části zkoušky, musí ji opakovat znovu. Pokud neuspěje u ústní části opakuje pouze ústní část. - Informace učitele
- V podzimním semestru 2022/2023 se budou přednášky konat presenční formou, tak jak je uvedeno v rozvrhu. Studijní materiály budou k disposici v informačním systému.
Zkouška se obvykle skládá ze dvou částí: z písemného testu a ústního pohovoru. Celková známka se skládá z výsledku testu a úspěšnosti u ústní zkoušky. Hodnocení písemné části zkoušky je studentům dostupné v poznámkovém bloku předmětu v IS.
Tento předmět je primárně určen studentům učitelských kombinací. Pro studenty ostatních oborů je určen předmět Bi5120 Antropologie přednášený v jarním semestru.
Předmět není určen pro studenty Lékařské fakulty!
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je primárně určen studentům učitelské biologie, pro studenty ostatních oborů je určen předmět Bi5120 Antropologie přednášený v jarním semestru! Předmět není určen pro studenty lékařské fakulty!.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2022/Bi4340