Z0086 Pedogeografie

Přírodovědecká fakulta
podzim 2023
Rozsah
2/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Hrbáček, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 8:00–9:50 Z2,01032
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Z0086/01: Út 10:00–11:50 Z2,01032, J. Burianová, F. Hrbáček
Předpoklady
KREDITY_MIN(40)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je postupně objasnit pojmy půda a pedosféra a začlenit pedogeografii do systému přírodních věd. Probírány jsou jednotlivé stavební složky půdní hmoty a jejich ekologicky významné vlastnosti. Důraz je kladen na vysvětlení půdotvorných procesů a charakteristiku jejich produktů - genetických horizontů, půdního profilu a půdních typů. Předmět dále seznamuje s nedůležitějšími půdními klasifikacemi domácími i světovými, teritoriální diferenciací pedosféry a otázkami souvisejícími s postavením půdy v ekosystému krajiny.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování schopen:
  • vysvětlit funkce půdy v suchozemských ekosystémech
  • popsat proces vzniku půdy, vysvětlit podmínky a faktory působící v tomto procesu
  • popsat působení půdotvorných procesů za různých podmínek a faktorů
  • vysvětlit, co je to půdní profil, diagnostické horizonty
  • popsat složky půdy a jejich vlastnosti
  • popsat fyzikální a chemické vlastnosti půdy a jejich význam při využití půdy
  • osvojit si světový a český systém půdní klasifikace
  • odvodit geografické rozšíření půdních typů
  • Osnova
    • 1. Předmět, úkoly a dějiny pedologie a pedogeografie: předmět pedologie a pedogeografie, postavení pedologie a pedogeografie v systému věd, dějiny pedologie, pedologické školy, definice půdy.
    • 2. Zvětrávání: složení hornin zemského povrchu, chemické zvětrávání, mechanické zvětrávání.
    • 3. Složení půdy: půda jako disperzní systém, anorganický podíl půd, organický podíl půd, půdní voda a půdní vzduch.
    • 4. Vlastnosti půd: textura, struktura, tepelný režim, barva, sorpční vlastnosti, půdní reakce reakce, tlumivost.
    • 5. Vznik a tvorba půd (pedogeneze): půdotvorné faktory a podmínky, půdotvorné procesy, půdní profil, diagnostické horizonty.
    • 6. Systém třídění půd (půdní klasifikace): klasifikace půd světa dle FAO, klasifikace půd v taxonomickém klasifikačním systému půd ČR.
    • 7. Prostorová diferenciace pedosféry: geografická zonálnost půd, šířková pásmovitost půd, výšková stupňovitost půd, struktura půdního pokryvu.
    • 8. Půdy a životní prostředí: půda jako prostředí růstu rostlin, okyselování půd, těžké kovy a radionuklidy v půdách, vliv klimatických změn na půdy, dusíkaté látky v půdě, pesticidy, sucho.
    • 9. Degradace půd a jejich ochrana: příčiny degradace půd, eroze půd, půdní podmínky a pěstování rostlin, zachování půdní úrodnosti, biozemědělství.
    Literatura
      doporučená literatura
    • ŠARAPATKA, Bořivoj. Pedologie a ochrana půdy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 232 s. ISBN 9788024437361. info
    • Nauka o půdě. Photo by Klement Rejšek - Radim Vácha. První vydání. Olomouc: Agriprint, s.r.o., 2018, 527 stran. ISBN 9788087091821. info
    • HYNEK, Alois. Pedogeografie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 320 s. URL info
      neurčeno
    • TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 2. vyd. Praha: Český geologický ústav, 2000, 67 s. ISBN 80-7075-403-6. info
    • ŠARAPATKA, Bořivoj, Pavel DLAPA a Zoltán BEDRNA. Kvalita a degradace půdy. Olomouc: Univerzita Palackého, Olomouc, 2002, 246 s. ISBN 80-244-0584-9. info
    • SMOLÍKOVÁ, Libuše. Pedologie. Vyd. 2., (1. v SPN). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 129 s. info
    • SMOLÍKOVÁ, Libuše. Pedologie. Vyd. 2., (1. v SPN). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 294 s. info
    Výukové metody
    Cvičení se realizují v rozsahu 2 h týdně.
    Stěžejní náplní je vlastní aktivita studentů v terénu a laboratoři, při které provedou: a) komplexní popis vybrané půdní sondy; b) vybrané laboratorní analýzy odebraných půd.
    První cvičení zahrnuje instruktáž k postupu zpracování půdních profilů v sondách a seznámení s laboratoří environmentální geografie, dvě cvičení jsou věnována prezentaci a kontrole výsledků, jejich zhodnocení a opravení případných chyb. V mezidobí probíhají výukové aktivity a dva bloky zpracování vlastních vzorků v laboratoři. V případě potřeby jsou zapsaní studenti rozděleni na dvě skupiny a práce v laboratoři pak probíhá jednou za dva týdny.
    Zápočet je udělen za docházku do cvičení (1 absence povolena, laboratorní práci je ale nezbytné absolvovat celou) a protokol s popisem půdních sond. Hodnotí se obsahová i formální stránka odevzané seminární práce.
    Metody hodnocení
    Podmínkou k udělení zápočtu je odevzdání elaborátů s rozbory půdních sond. Zkouška je ústní formou.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, podzim 2011 - akreditace, jaro 2012 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.