PdF:SV4BP_MPPA Plánovaní přírodověd. aktivit - Informace o předmětu
SV4BP_MPPA Metodika plánování přírodovědných aktivit
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. + bloková výuka. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_MPPA/PrezPred01: Čt 10:00–11:50 laboratoř 86, I. Medková, T. Miléř
- Předpoklady
- Studenti na základě předávaných zkušeností a informací studují konkrétní přírodovědná témata, která si v úvodních hodinách zvolili a postupně rozpracovávají do podrobností / obsahových, tématických, organizačních i technických/ vlastní projektovou aktivitu. Projekt každý student na konci semestru veřejně obhajuje.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti získají způsobilost plánovat a vést aktivní přírodovědné činnosti dětí a mládeže, jsou schopni vypracovat projekt přispívající k formování pozitivních postojů mládeže k okolnímu světu.
Jsou probírána obecná pedagogická témata dotýkající se přírodovědy. Posluchači jsou seznámeni s typovými úlohami, vzorovými projekty, výstavami a aktivitami. Na závěr navrhují vlastní projekt podle předložené metodiky. - Osnova
- 1.Význam přírodovědných aktivit pro rozvoj osobnosti 2.Ukázkové aktivity, náměty pro studentské projekty 3. Teoretická východiska, aktuálnost. Formální zajištění a vypracování dokumentace projektu Příprava aktivity, přírodovědné pracoviště 4. Vyzkoušené přístupy, praxe, ankety, výzkumy. 5. Metody pro aktivní přírodovědné zkoumání. Pozorování, odhady, "správné" odpovědi, kritické myšlení. 6. Soutěže, kvízy 7. Příprava aktivizačního projektu. Stanovení cíle. 8. Projekt jako specifický typ skupinového úkolu. 9. Kooperativní dovednosti 10. Formy uspořádání práce 11. Řízení projektu. Vybrané problémy při řízení 12. Utváření skupin. Role ve skupině. 13. Hodnocení činnosti. Metody a techniky hodnocení. 14. Prezentace, media. 15. Spolupráce s komunitou, motivace, odpovědnost, edukativní přínos
- Literatura
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- http://www.uiv.cz/http://www.ceskaskola.cz/http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf
- SMUTNÝ, Petr a Ivan HÁLEK. Základy řízení projektů. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 87 s. Svět environmmentálních souvislostí. ISBN 978-80-210-4586-6. info
- MAREK, Daniel a Tomáš KANTOR. Příprava a řízení projektů strukturálních fondů Evropské unie. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007, 210 s. ISBN 9788087029138. info
- DROZD, Zdeněk a Jitka BROCKMEYEROVÁ. Pokusy z volné ruky. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 148 s. ISBN 80-7196-268-6. info
- KOLÁŘOVÁ, Růžena. Co by měl žák základní školy umět z fyzika, chemie a přírodopisu :návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 87 s. ISBN 80-7196-110-8. info
- POL, Milan. Zásady rozvoje a řízení projektů. In Sborník studijních textů pro kvalifikační školení ředitelů škol okresu Hodonín. 1. vyd. Brno: Educa, 1997, s. 11-15. info
- HOLT, John. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 s. ISBN 80-901662-7-X. info
- HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 156 s. ISBN 80-901662-4-5. info
- Záložky
- https://is.muni.cz/ln/tag/PedF:SV4BP_MPPA!
- Výukové metody
- Seminář.
- Metody hodnocení
- seminář, během semestru jsou vyžadovány průběžné úkoly Požadavky na ukončení předmětu: Veřejná obhajoba vlastního projektu. Aktivní spoluúčast na hodnoceních prezentací ostatních.
- Informace učitele
- http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf
http://www.uiv.cz/ http://www.ceskaskola.cz/ http://ceses.cuni.cz/downloads/publikace/hdr2003_cz.pdf - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je povinnou součástí profilace Technické a přírodovědné aktivity ve volném čase.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SV4BP_MPPA