IVc307 Měření, zobrazování a interpretace dat; experimentální design
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/3.7. 45 hodin. 14 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mickey Keenan (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
Bc. Barbora Pavlíčková (cvičící)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVc307/01: Pá 3. 3. 9:00–16:50 učebna 77, Pá 31. 3. 9:00–16:50 učebna 76, Pá 21. 4. 9:00–16:50 učebna 76, Pá 19. 5. 9:00–16:50 učebna 76, K. Pančocha, H. Vaďurová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná behaviorální analýza (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na předmět Úvod do měření chování a experimentálního designu. Představuje pokročilé vnitrosubjektové výzkumné postupy a designy vhodné pro měření chování a způsoby grafické prezentace, interpretace a analýzy behaviorálních dat jak v klinické praxi, tak behaviorálním výzkumu. Cílem předmětu je seznámit účastníky s nejčastěji používanými formáty experimentálního designu s důrazem na vytvoření dovedností pro využití těchto znalostí v praxi behaviorálního analytika. Studenti se naučí vhodně vybírat systém měření a graficky prezentovat získaná data. Dále také kombinovat výzkumné designy a interpretovat behaviorální data.
- Výstupy z učení
- Absolventi předmětu dokáží analyzovat a rozhodnout, které měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie) je vhodné použít pro měření chování u konkrétního klienta/pacienta. Dokáží prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování a vést při měřeních asistenty behaviorálního analytika a behaviorální techniky. Dokáží prakticky použít pokročilé prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování včetně akceleračních grafů. Absolventi mají pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Využívají pokročilé metody a techniky experimentálního designu a dokáží navrhnout a vypracovat komplexní studii v rámci vnitosubjektového experimentálního designu s využitím reverzního formátu, formátu měnících se intervencí, měnících se kritérií, několikeré základny a kombinací těchto formátů.
- Osnova
- měření výskytu chování
- přímé a nepřímé míry chování
- dimenze chování a jejich měření
- měření formy a síly chování
- design měnícího se kritéria
- hodnocení validity a reliability postupů měření
- výběr systému měření, vytvoření systému měření, procedurální integrita
- závislé a nezávislé proměnné
- vnitřní a vnější validita
- grafická prezentace
- grafická interpretace, úroveň, trend a variabilita
- dočasné vztahy mezi proměnnými
- single-case experimental design - hlavní rysy, výhody, tvorba a editace
- Literatura
- Kennedy, C. H. (2005). Single-case designs for educational research. Prentice Hall.
- Kratochwill, T. R., & Levin, J. R. (2014). Single-case intervention research: Methodological and statistical advances. American Psychological Association.
- Bailey, J. S., & Burch, M. R. (2017). Research methods in applied behavior analysis. Routledge.
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
IVc515 Pokročilé postupy měření chování a experimentálního designu
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/5.8. 70 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVc515/01: Pá 3. 3. 9:00–16:50 učebna 77, Pá 31. 3. 9:00–16:50 učebna 76, Pá 21. 4. 9:00–16:50 učebna 76, Pá 19. 5. 9:00–16:50 učebna 76, K. Pančocha, H. Vaďurová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Behaviorální analytik - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na předmět Úvod do měření chování a experimentálního designu. Představuje pokročilé vnitrosubjektové výzkumné postupy a designy vhodné pro měření chování a způsoby grafické prezentace, interpretace a analýzy behaviorálních dat jak v klinické praxi, tak behaviorálním výzkumu. Cílem předmětu je seznámit účastníky s nejčastěji používanými formáty experimentálního designu s důrazem na vytvoření dovedností pro využití těchto znalostí v praxi behaviorálního analytika. Studenti se naučí vhodně vybírat systém měření a graficky prezentovat získaná data. Dále také kombinovat výzkumné designy a interpretovat behaviorální data.
- Výstupy z učení
- Absolventi předmětu dokáží analyzovat a rozhodnout, které měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie) je vhodné použít pro měření chování u konkrétního klienta/pacienta. Dokáží prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování a vést při měřeních asistenty behaviorálního analytika a behaviorální techniky. Dokáží prakticky použít pokročilé prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování včetně akceleračních grafů. Absolventi mají pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Využívají pokročilé metody a techniky experimentálního designu a dokáží navrhnout a vypracovat komplexní studii v rámci vnitosubjektového experimentálního designu s využitím reverzního formátu, formátu měnících se intervencí, měnících se kritérií, několikeré základny a kombinací těchto formátů.
- Osnova
- měření výskytu chování
- přímé a nepřímé míry chování
- dimenze chování a jejich měření
- měření formy a síly chování
- design měnícího se kritéria
- hodnocení validity a reliability postupů měření
- výběr systému měření, vytvoření systému měření, procedurální integrita
- závislé a nezávislé proměnné
- vnitřní a vnější validita
- grafická prezentace
- grafická interpretace, úroveň, trend a variabilita
- dočasné vztahy mezi proměnnými
- single-case experimental design - hlavní rysy, výhody, tvorba a editace
- Literatura
- Kennedy, C. H. (2005). Single-case designs for educational research. Prentice Hall.
- Kratochwill, T. R., & Levin, J. R. (2014). Single-case intervention research: Methodological and statistical advances. American Psychological Association.
- Bailey, J. S., & Burch, M. R. (2017). Research methods in applied behavior analysis. Routledge.
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Third edition. Harlow: Pearson, 2020, 945 stran. ISBN 9781292324630. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
30 h teorie 40 h cvičení.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)