PdF NVV2Shp Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy
Název anglicky: Secondary School Teacher Training in Arts and Visual Creative Works
navazující prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-VV2S Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

    Požadavky kladené na uchazeče a uchazečky při státní závěrečné zkoušce vycházejí z cílů, které jsou vyjádřeny v profilu absolventa vysokoškolského magisterského studia výtvarné výchovy a vizuální tvorby – zde jsou formulovány standardní tvůrčí schopnosti, vědomosti a pedagogické předpoklady nezbytné k dosažení způsobilosti pro práci učitele výtvarné výchovy. Státní závěrečná zkouška navazuje na vykonané dílčí zkoušky, na zkoušku bakalářskou a na práce vytvořené během studia podle požadavků učebních plánů.
    Zkouška se koná formou ústního pohovoru a trvá zpravidla 20 až 30 min. Studující má v tematice, kterou si losem zvolí, prokázat mj. schopnost vymezit a utřídit základní pojmy, uvést v souvislostech hlavní problémové linie (události, díla, osobnosti aj.), v rámci dané tematiky prezentovat i své vlastní oborové zkušenosti a své závěry kultivovaně v uceleném projevu přednést a s porozuměním odborně reagovat na doplňující otázky k tématu.

    V každé otázce jsou obsaženy dva základní okruhy problematiky:
    - dějiny a teorie výtvarné a vizuální kultury
    - teorie vyučování výtvarné výchovy a didaktika výtvarné výchovy

    Student předkládá státnicové komisi Profesní portfolio, které se stává součástí ukončení studia na KVV PdF MU. Reprezentuje studentku – studenta jednak po stránce praktických výkonů, dosažených v průběhu studia a jednak po stránce jeho způsobilosti k výkonu pedagogické profese. Je tedy složeno ze dvou částí – v první části je obsažen přehled výtvarných aktivit autora doplněný fotodokumentací, jednotlivé fotografie jsou označeny standardním popisem, ve druhé části je předkládán textový soubor reflektující pedagogickou praxi provázený fotodokumentací. Rozsah portfolia není přesně stanoven, je však požadována profesionální grafická úprava, portfolio je předkládáno v tištěné podobě a je odevzdáváno přímo státnicové komisi. Po ukončení zkoušky je vráceno autorům.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrhy okruhů témat:
    - Materiál podnětem a inspirací tvorby, tvůrčí postupy a objevování nových možností.
    - Rytmus a repetitivní procesy v přírodních systémech a jejich odezva v současném umění.
    - Použití výzdobných prvků, motivů, znaků a symbolů a jejich stylizací ve výtvarném umění v historických obdobích a v současném umění.
    - Fenomén kniha. Hledání nových, netradičních forem zpracování knihy jako výtvarného objektu.
    - Tělo jako prostředek výtvarného vyjádření.
    - Papír v rozmanitých formách jako materiál a prostředek výtvarné výchovy.
    - Umění jako sociální komunikace v soudobém výtvarném projevu.
    - Výtvarná kultura a multimedia ve výtvarné výchově.
    - Společenská úloha současného umění.
    - Mimoškolní formy kontaktu s výtvarným uměním.
    - Autorská kniha.
    - Výtvarné vyjadřovací prostředky a možnosti jejich uplatnění v pedagogické praxi.
    - Současné trendy ve výtvarné výchově.
    - Výtvarné projekty na ZŠ, SŠ a ZUŠ.
    - Výtvarná výchova v integrovaném pojetí.
    - Dětský výtvarný projev ve výtvarné výchově.
    - Videoinstalace.
    - Dokument – video jako demokratické medium.
    - Animace ve videu.
    - Jazyk výtvarného umění a smysl výtvarné výchovy.
    - Profil současné výtvarné pedagogiky v kontextu holistické pedagogiky.
    - Socializační a individualizační aspekty výtvarné tvorby dětí a mládeže.
    - Výtvarnost odpadového materiálu.
    - Portrét hlavy jako sochařský problém.
    - Pojetí sochařské figury v dějinách umění.
    - Geometrické a konstruktivní tendence v grafice. Autorský cyklus.
    - Proces v čase jako téma grafické tvorby.
    - Akce, její příprava a realizace.
    - Možnosti malířské tvorby.
    - Experiment v umění.
    - Světlo jako materiál

    Obhájené práce:
    JEŘÁBKOVÁ, Barbora. Mezi tahy [online]. Brno, 2017 [cit. 2017-11-26]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/342713/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stehlíková Babyrádová.

    HÁJKOVÁ, Lucie. Arteterapeutické techniky pro práci s pocity u jedinců s poruchami chování a emocí [online]. Brno, 2017 [cit. 2017-11-26]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/361677/pedf_m_b1/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stehlíková Babyrádová.

    OVČÁČKOVÁ, Jana. Tvořím ti, tvoříme spolu [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-11-26]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/380935/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stehlíková Babyrádová.

    KLEPÁČKOVÁ, Eva. Moc příběhu [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-11-26]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/396700/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.

    KLICNAROVÁ, Dita. Muzeum [online]. Brno, 2014 [cit. 2017-11-26]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/327256/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.

Doporučený průchod studijním plánem

Učitelská propedeutika (20 kr.)

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie E. Řehulkazk 1/1/04 1Z
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 2Z
PdF:SZ6046Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele J. Kratochvílovák 1/1/03 3Z
PdF:SZ6061Seminář ke školní pedagogice H. Horkáz 0/1/02 1Z
11 kreditů

Povinně volitelné předměty

Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6047Školský a školní management D. Veseláz 0/2/02 1P
PdF:SZ6048Inkluzivní vzdělávání K. Pančochaz 0/2/02 1P
PdF:SZ6069Alternativní a inovativní pedagogika H. Horkáz 0/2/02 1P
6 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp013Angličtina pro pedagogy - C R. Heroutz 0/2/03 1-
PdF:JVp014Angličtina pro pedagogy - D R. Heroutzk 0/2/04 2-
7 kreditů

Oborová část (27 kr.)

Povinné předměty (P+PV 23 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:VVm002Estetika B. Rozbořilzk 1/0/02 1Z
PdF:VVm004Ateliér 1 P. Kamenickýz 0/3/03 1P
PdF:VVm007Sociologie kultury B. Rozbořilzk 1/0/02 2Z
PdF:VVm009Ateliér 2 P. Kamenickýz 0/3/03 2P
PdF:VVm014Ateliér 3 P. Kamenickýz 0/3/03 3P
PdF:VVm033Seminář k dějinám umění R. Horáčekz 0/2/02 1Z
PdF:VVm034Rozšiřující kapitoly dějin umění R. Horáčekz 0/2/02 2Z
PdF:VVm035Vybraná témata umění 20. a 21. století R. Horáčekz 0/2/02 3Z
PdF:VVm036Psychologie umění H. Stehlíková Babyrádováz 1/0/01 4Z
PdF:VVm037Profesní portfolio J. Nedomováz 0/3/03 4P
23 kreditů

Volitelné předměty (4 kr.)

Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 4 kreditů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:VV_SART1Socio-art 1 B. Rozbořilk 2/0/04 1-
PdF:VV_SART2Socio-art 2 B. Rozbořilk 2/0/04 2-
8 kreditů

Oborové didaktiky (10 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:VVm003Didaktika 1 - Historie výtvarné pedagogiky H. Stehlíková Babyrádováz 0/2/02 1Z
PdF:VVm008Didaktika 2 - Intermediální výukové modely H. Stehlíková Babyrádovázk 0/2/03 2Z
PdF:VVm031Didaktika 3 - Výtvarná dílna, participativní projekt a kurilulární dokumenty na ZŠ a SŠ H. Stehlíková Babyrádovázk 0/2/03 3Z
PdF:VVm032Teorie umění R. Horáčekzk 1/0/02 3Z
10 kreditů

Praxe (7 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6040Učitelská praxe 1 P. Svojanovskýz 0/0/5 60 hodin.2 1P
PdF:SZ6041Seminář k učitelské praxi P. Svojanovskýz 0/1/0 4x za semestr/90 minut.1 1P
PdF:VV6002Učitelská praxe 2 H. Stehlíková Babyrádováz 0/0/5 60 hodin.2 2P
PdF:VV6003Učitelská praxe 3 -z 0/0/5 60 hodin.2 3P
7 kreditů

Diplomová práce (16 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:VV_DPpDiplomová práce - Projekt R. Horáčekz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
PdF:VV_DPDiplomová práce R. Horáčekz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:VV_DPdDiplomová práce - Dokončení R. Horáčekz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
16 kreditů