Představení studijního programu
Tento program vás připraví na budoucí profesi logopedického asistenta. Budete umět ve své činnosti pod vedením zkušeného speciálního pedagoga-logopeda využívat speciálněpedagogické přístupy k podpoře osob s narušenou komunikační schopností. Zaměřovat se budete na podporu dětí, žáků i dospělých osob. Přitom budete spolupracovat s jejich rodiči, rodinnými příslušníky, či učiteli.
Díky teoretické přípravě se budete orientovat v terminologii speciálněpedagogické, pedagogické, psychologické a v základních tématech vybraných medicínských oborů – ORL a foniatrie, neurologie, pediatrie, oftalmologie či psychiatrie. Teoretické poznatky budete moci aplikovat a ověřovat v terénu v rámci speciálněpedagogické praxe.
Budete se moci zapojit do činnosti studentské oborové rady, která spolupracuje s vedením, zprostředkovává mu své podněty a podílí se na předávání informací mezi vyučujícími a studenty. Aktivní můžete být také na poli výzkumném. Ve spolupráci s vyučujícími můžete prostřednictvím projektů hlouběji nahlédnout do terénu a pozorovat tak procesy ve speciálněpedagogické praxi.
Budete si moci také rozšiřovat jazykové vědomosti prostřednictvím kurzů či využitím příležitosti studijního pobytu v zahraničí. Během studia budete mít také řadu možností aktivního sportovního vyžití.
Uplatnění najdete na pozicích asistentských pracovníků především ve školství i v sociálních službách, kde budete v osobním kontaktu s dětmi, žáky nebo dospělými s narušenou komunikační schopností, jejich učiteli či rodinnými příslušníky.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Chcete pracovat s lidmi se speciálními potřebami?
- Máte zájem o přímou práci s dítětem, žákem, či dospělým se závažnými formami komunikačních obtíží, jeho učiteli a rodiči?
- Přáli byste si dozvědět se více o speciálněpedagogických logopedických souvislostech v teorii i praxi?
- Jste připraveni na osvojování si pedagogické i medicínské terminologie?
- Toužíte pracovat jako logopedický asistent?
- Chcete pokračovat ve studiu i do budoucna a působit jako logoped?
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do bakalářských a magisterských studijních programů pro akademický rok 2025/2026Termín podání do půlnoci 28. 2. 2025
Studium
- CíleSoučasné pojetí výchovy, vzdělávání a podpory dětí/žákyň/žáků/dospělých osob se speciálními (vzdělávacími) potřebami reflektuje trendy inkluzivního přístupu, a to v komplexním mezioborovém pojetí. Poradenství, diagnostika, intervence, výchova a vzdělávání jsou zajišťovány speciálními pedagogy, a to nejen v oblasti školské, ale i v rezortech ministerstva zdravotnictví a ministerstva práce a sociálních věcí.
Cílem bakalářského studijního programu Logopedie je připravit absolventky a absolventy tak, aby pod vedením speciálního pedagoga/logopeda uměli v praxi využívat postupy pro práci s cílovou skupinou dětí/žákyň a žáků/osob s narušenou komunikační schopností (speciálními vzdělávacími potřebami), a aby se orientovali v intervenčních přístupech a v možnostech podpory napříč věkovými kategoriemi v rezortu školství, práce a sociálních věcí.
Strukturou a obsahem přednášek, seminářů a praxí reflektuje studijní program požadavky zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších předpisů, a patří mezi studijní programy, jejichž absolvováním lze získat kvalifikaci pedagogických pracovníků, kteří jsou v nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, zařazeni pod oblasti vzdělávání neučitelská pedagogika, učitelství a psychologie.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- aktivně využít všeobecné vědomosti a dovednosti speciální pedagogiky se zaměřením na logopedii a surdopedii
- aktivně využít odborné znalosti a dovednosti speciální pedagogiky, včetně dílčích částí medicínských oborů
- ovládat edukační, výchovné a komunikační vědomosti, dovednosti a techniky na asistentské úrovni, volit vhodné přístupy, pomůcky a materiály v rámci rozvoje komunikačních dovedností.
- aplikovat přístupy k podpoře dětí/žákyň/žáků/dospělých osob se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
- pracovat s dětmi/žákyněmi/žáky se SVP i dospělými se zdravotním postižením se zaměřením na logopedii a surdopedii na úrovni asistenta pedagoga (tzv. logopedický asistent) včetně orientace v diagnostice a znalosti základních postupů diagnostiky NKS
- metodologicky navrhnout a zpracovat případovou studii dítěte/žákyně/žáka se SVP nebo dospělého člověka se zdravotním postižením, reflektovat praxi a osvojit si základní informace o kvalitativním a kvantitativním speciálněpedagogickém výzkumu
- kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi asistenta pedagoga (tzv. logopedického asistenta), číst běžné pedagogické a psychologické texty pro pedagogy a tvořivě jim rozumět.
- Uplatnění absolventa
Po absolvování studia budete připraveni na komunikaci a spolupráci s rodiči dětí a žáků s narušenou komunikační schopností a jejich učiteli v proudu běžného i speciálního školství. Zvládnete podporu osob s komunikačními obtížemi, rozpoznání jejich potřeb a potenciálu za účelem zvýšení kvality jejich života.
Uplatnění naleznete v pomáhajících profesích, v zařízeních spadajících do rezortu školství, i sociálních služeb. V nich budete schopni pracovat pod odborným vedením logopeda s dosaženým magisterským stupněm vzdělání se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie.
- Regulovaná povolání
- Asistent pedagoga
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Ve druhém ročníku budete mít příležitost nahlédnout do speciálněpedagogického terénu prostřednictvím čtyřicetihodinové souvislé praxe. Ve třetím ročníku se zaměříte na diagnostiku komunikačních schopností a absolvujete měsíční speciálněpedagogickou diagnostickou praxi, na kterou budete moci navázat souvislou čtyřtýdenní intervenční praxí v posledním semestru studia.
- Cíle kvalifikačních pracíStudent/ka prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách oboru speciální pedagogika a logopedie, umí jasně a srozumitelně vymezit téma své práce (výzkumu), popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení, jasně a logicky vytvořit název práce.
Student/ka dovede pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce. Je schopen/a vést diskusi a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení.
Student/ka umí navrhnout vlastní kvantitativní nebo kvalitativní výzkumné šetření, včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních výzkumných metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, pracovat s příslušnou metodou, včetně dovednosti analyzovat kvantitativní a kvalitativní data (údaje) a vhodným způsobem je interpretovat a vyvozovat závěry.
Student/ka prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, je schopen/schopna vytvořit odborný text, udržuje logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb.
Student/ka prokáže schopnost dobře klást otázky a řešit problémy nekonvenčním způsobem, formulovat nové myšlenky a závěry práce, které by přinesly alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, nebo by obohatily (nové) metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické postupy (v oblasti edukace), a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
Oborové standardy závěrečných prací realizovaných na KSIP PED MUNI jsou zpracovány podle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV).
- Návaznost na další studijní programy
Studijní program pokračuje i v navazujícím magisterském studiu, v rámci něhož lze poté dosáhnout magisterského stupně vzdělání se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie.