Cesta pod povrch edukační reality.

Cíle studijního programu

Cílem doktorského studijního programu je připravit studenty na vědeckou práci v pedagogice. Absolventi by se měli orientovat v současných směrech a metodách pedagogického bádání a v aktuálních poznatcích mezioborového výzkumu vzdělávání - zejména v oblasti školy, kurikula a vyučování a učení. Mají být schopni připravit projekt výzkumu a realizovat jej s využitím adekvátních výzkumných metod a technik.

Studijní plány

Studium

  • Cíle

    Cílem doktorského studijního programu je připravit studenty na vědeckou práci v pedagogice. Absolventi by se měli orientovat v současných směrech a metodách pedagogického bádání a v aktuálních poznatcích mezioborového výzkumu vzdělávání - zejména v oblasti školy, kurikula a vyučování a učení. Mají být schopni připravit projekt výzkumu a realizovat jej s využitím adekvátních výzkumných metod a technik.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • porozumět teoriím, konceptům a metodám, které reprezentují aktuální oborové problémy a trendy na mezinárodní úrovni
    • využívat svých znalostí a zkušeností při řešení pedagogických problémů
    • projektovat a realizovat pedagogický výzkum, evaluovat jeho výsledky
    • zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě: studiemi v recenzovaných (popř. impaktovaných) časopisech, popř. formou monografie, referáty na tuzemské i zahraniční konferenci
    • spolupracovat s odborníky z jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku
    • reprezentovat svůj obor v širší interdisciplinární komunitě, ve veřejnosti a popř. v dalších oblastech (např. na politické úrovni, v praxi apod.)

  • Uplatnění absolventa

    Uplatnění absolventa se předpokládá na vysokých školách, zejména na katedrách pedagogiky pedagogických, filozofických a podobně zaměřených fakult, dále v různých vzdělávacích organizacích a výzkumných (vývojových) pracovištích, v oblasti poradenství nebo managmentu a v pedagogické praxi.

  • Praxe

    Praxe má specifický charakter - vytváří se při ní příležitost pro propojené rozvíjení výzkumných a pedagogických dovedností doktorandů. Rámcově je vymezena předmětem "Výzkumné praktikum/stáž", přičemž parametry její realizace jsou případ od případu vyjednány mezi doktorandem, školitelem a vyučujícím předmětu "Výzkumné praktikum/stáž" tak, aby co nejlépe plnila svůj účel.

  • Standardy kvalifikačních prací

    Jako disertační jsou akceptovány originální vědecké teoretické, metodologické a empirické práce, případně práce, které vhodným způsobem tato pojetí kombinují.

    Teoretické práce zpracovávají různé teoretické přístupy k problémům z předmětné oblasti, přičemž vyžadují vysoký stupeň abstraktního a analytického myšlení a vhledu.

    Metodologické práce analyzují (nové) výzkumné přístupy, metody, techniky či nástroje a hodnotí jejich přednosti a nedostatky.

    Empirické práce přinášejí konkrétní zjištění získaná specifickými výzkumnými metodami, přičemž prezentovaná zjištění vždy vyplývají z realizovaného empirického šetření.

    Konkretizace náležitostí disertačních prací je k dispozici v příslušné směrnici děkana PdF MU.

Základní údaje

Zkratka
D-SKPED
Typ
doktorský
Titul
Ph.D.
Doba studia
4 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

19
počet aktivních studentů
6
počet závěrečných prací

Pedagogická fakulta
Program zajišťuje