Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy
Představení studijního programu
Chcete se stát učiteli deskriptivní geometrie na střední škole? Na Masarykově univerzitě k tomu máte ty nejlepší podmínky.
Pokud jste absolventy bakalářského programu Matematika nebo Matematika se zaměřením na vzdělávání a máte tedy teoretický základ v řadě matematických disciplín, toto navazující magisterské studium vám poskytne ucelené vzdělání v oblasti deskriptivní geometrie a její didaktiky.
Tímto studiem si vybudujete a prohloubíte potřebné metodické, didaktické a další všeobecné znalosti a schopnosti pro udělení aprobace středoškolského učitele deskriptivní geometrie. Získáte široký přehled o zobrazovacích metodách používaných v technické praxi a jejich aplikacích.
Po absolvování tohoto programu získáte všechny potřebné předpoklady k tomu, abyste mohli na patřičné odborné úrovni a s potřebnými metodickými a didaktickými znalostmi pracovat jako středoškolští učitelé deskriptivní geometrie.
Program Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy budete studovat v kombinaci s programem Učitelství matematiky pro střední školy, je proto potřeba, abyste měli ukončené bakalářské vzdělání v matematice.
Jako studenti přírodovědecké fakulty budete moci využívat krásné prostředí botanické zahrady i moderní vybavení knihovny a studoven.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Máte dobrou prostorovou představivost?
- Absolvovali jste bakalářský program Matematika nebo Matematika se zaměřením na vzdělávání?
- Chcete zlepšit výuku deskriptivní geometrie na středních školách?
- Baví vás práce s mladými lidmi?
Pokud ano, pak si k nám podejte přihlášku!
Studijní plány
Studium
- CíleCílem studia je vychovat středoškolské učitele deskriptivní geometrie. Toto navazující magisterské studium poskytne studentům ucelené vzdělání v předmětech deskriptivní geometrie včetně aplikací, počítačové geometrie a také potřebné metodické, didaktické a další všeobecné znalosti a schopnosti pro udělení aprobace středoškolského učitele deskriptivní geometrie. Cílem volitelných kurzů je získat široký přehled o řadě geometrických disciplín.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- připravovat a vést výuku za využití rozmanitých metod;
- zvládat nestandardní situace ve výuce i mimo a diagnostikovat a rozvíjet klima ve třídě;
- motivovat a aktivizovat žáky, podporovat demokratické principy ve třídě a ve škole;
- rozumět aktuální školské politice a trendům ve vzdělávání, spolupracovat se svými kolegy a vedením školy na vizích a rozvoji školy;
- využívat diagnostické a evaluační nástroje, pomocí kterých může identifikovat zvláštnosti prostředí a potřeby jednotlivých žáků;
- využívat podpůrných opatření k individualizaci výuky, spolupracovat s poradenskými subjekty;
- orientovat se v možnostech hodnocení žáků i evaluace vlastní výuky;
- ovládat teoretické základy všech základních zobrazovacích metod;
- řešit základní prostorové úlohy ve všech základních zobrazovacích metodách;
- rekonstruovat prostorové objekty z daných rovinných zobrazení;
- vyučovat předmět deskriptivní geometrie na střední škole nebo vysoké škole technického typu.
- Uplatnění absolventa
Po absolvování tohoto navazujícího magisterského studia budete plně připraveni pracovat jako středoškolští učitelé deskriptivní geometrie.
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
V průběhu studia vás čeká celá řada různě zaměřených praktických předmětů. Na vaši praxi na střední škole vás bude nejdříve připravovat Reflektivní seminář; po jeho absolvování vás na vybraných školách bude čekat množství náslechů u zkušených středoškolských učitelů. A pak si při vlastních výstupech před studenty vyzkoušíte, jak vás studium připravilo na nelehkou, leč nesmírně krásnou pedagogickou práci.
Sami si budete chystat přípravy a přemýšlet o tom, jak nejlépe naučit studenty vámi připravenou látku. Jedině tak se totiž můžete stát opravdu dobrými učiteli a převést do praxe dlouhé roky vaší teoretické přípravy.
Na praxi vás budou připravovat i speciální semináře, jako například Učitel a provoz školy, vedené zkušenými středoškolskými učiteli, kteří vás nechají nahlédnout do problematiky provozu školy.
- Cíle kvalifikačních pracíVypracování a obhajoba magisterské práce je povinnou součástí studijního programu Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy. Zpracováním magisterské práce student prokazuje schopnost orientace v problematice dané tématem magisterské práce, schopnost odborné práce pod vedením svého školitele a schopnost písemné i ústní prezentace. Standardní doba zadání diplomové práce je v 1. semestru magisterského studia. Zadáním magisterské práce se učitel, který téma vypsal, stává pro studenta, který si ho vybral, vedoucím magisterské práce. Ústav matematiky a statistiky písemné zadání magisterských prací registruje a archivuje. Student může kterémukoliv učiteli Ústavu matematiky a statistiky navrhnout téma své magisterské práce nebo se na tomto tématu dohodnout. V tomto případě navrhuje učitel téma magisterské práce pro konkrétního studenta.
Pokyny pro vypracování magisterské práce jsou upraveny Opatřením děkana.
- Návaznost na další studijní programy
Po absolvování tohoto programu můžete pokračovat ve studiu doktorského programu Matematika, a to především ve specializaci Obecné otázky matematiky.