Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol
Představení studijního programu
Cílem studijního programu je příprava učitelů pro výuku a speciálně pedagogickou a poradenskou činnost u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním i speciálním vzdělávacím proudu se zohledněním jednotlivých druhů znevýhodnění. Čeká vás teoretická výuka s praktickými ukázkami a příklady na základě aktuálních výzkumných poznatků.
Budete využívat inovativní formy výuky - prezentace, videa s komentářem, e-learningové kurzy, myšlenkové mapy, brainstorming nebo samostudium pomocí tutoriálů a odborných materiálů. Klademe důraz na reflexi a sebereflexi. Budete mít možnost nahlédnout i do mezinárodního kontextu speciální a inkluzivní pedagogiky a prohloubit své jazykové dovednosti. Nabízíme předměty, které vás seznámí se zahraničními zkušenostmi z praxe, či přímo studijní pobyty na spolupracujících zahraničních univerzitách.
Výhodou absolvování studia je vaše plná kvalifikace k výkonu profese učitele ve školách obou vzdělávacích proudů – hlavního i speciálního. Na konci studia budete vybaveni znalostmi všeobecnými (společný základ), odbornými a speciálními (speciálně pedagogický základ, obory speciální pedagogiky).
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Zajímá vás práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami?
- Jste komunikativní?
- Máte schopnost samostatného rozhodování?
- Jste schopni pracovat v týmu?
- Jste ochotni se i po ukončení studia nadále vzdělávat?
- Zajímají vás současné trendy při výchově a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami?
Studijní plány
Studium
- CíleStudijní program Speciální pedagogika pro učitele základní a střední školy (minor, maior) si klade za cíl připravit učitele pro výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole (hlavního i speciálního vzdělávacího proudu). Program se realizuje v prezenční a kombinované formě.
Obsahem studia je kurz oborové didaktiky s rozšiřujícími doplňujícími disciplínami programu. Studijní program Speciální pedagogika pro učitele základní a střední školy se skládá z povinných předmětů kombinujících obory speciální pedagogiky: Výuka žáků se SVP I – narušená komunikační schopnost a specifické poruchy učení; Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení; Výuka žáků se SVP III – sluchové, zrakové a tělesné postižení.
Program má přímou návaznost na bakalářský studijní program Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (obsahující major a minor).
Rovnocennou součástí studia jsou pedagogicko-psychologické předměty, které dávají teoretický základ oborové didaktice s propojením s učitelskou profesní praxí na základních a středních školách.
Studiem navazujícího magisterského stupně absolvent získá potřebné kompetence, které mu umožní kriticky uvažovat o využití pedagogických, speciálněpedagogických a psychologických poznatků v praxi učitele základní/střední školy. Absolvent je plně kvalifikován k výkonu profese učitele ve školách hlavního i speciálních proudu vzdělávání. Je připraven zakládat své profesní jednání na dobře strukturovaných znalostech a dovednostech ze svých aprobačních oborů (znalosti obsahu) a na speciálněpedagogických kompetencích. Účinnost jeho profesního jednání je podmíněna jeho oborově-didaktickými (didaktické znalosti obsahu) a širšími obecnými pedagogickými, psychologickými a speciálněpedagogickými znalostmi a dovednostmi (znalostmi širších základů vzdělávání a výchovy, znalostmi vzdělávacích a výchovných postupů, znalostmi o aktérech vzdělávání a výchovy apod.).
Studium rozvíjí analytické a komparativní schopnosti, které umožňují porozumět rozmanité pedagogické realitě a využívat při své práci oborové, pedagogické, psychologické publikace pro plánování, realizaci i reflexi výchovně vzdělávací činnosti. Rozvíjí komunikativní dovednosti významné pro komunikaci a spolupráci se žáky/klienty, kolegy na pracovišti, s rodiči žáků/klientů i odborníky z praxe. Významným benefitem studia je rozvoj sebereflektivních dovedností, jež poskytují prostor pro rozvoj postojů k sobě, k vychovávaným jedincům a k profesi: vnímání odpovědnosti pedagogické profese, přijetí morálních závazků pomáhající profese a její etiky.
Studium akcentuje princip interdisciplinarity (propojení některých pedagogických a psychologických předmětů); princip postupnosti a gradace témat a předmětů, od obecnějších ke konkrétnějším. Koncepce je dále charakteristická provázaností teorie a praxe. Významnou součástí koncepce jsou reflektované pedagogické praxe. Principy reflexe praxe a sebereflexe se váží jak na praxe, tak i na další zkušenostně orientované předměty. Důležitou součástí koncepce je také podpora inkluze, která je vnímána jako průřezové téma (zároveň podpořené samostatným předmětem).
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- vhodně používat široké odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky v didaktice společného vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
- aplikovat znalosti a dovednosti z oboru, provádět speciálněpedagogickou diagnostiku a aplikovat metody intervence, orientovat se v intervenčních a terapeutických přístupech;
- aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) do jejich výuky (individuální přístup i práce se skupinou), je schopen vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se SVP;
- ovládat strategie výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na úrovni speciálního pedagoga (speciálně pedagogická diagnostika, individuální vzdělávací plán, intervence, práce s jednotlivcem i se skupinou);
- metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu; orientovat se v problematice speciálně pedagogického výzkumu a získané poznatky využít;
- plánovat, realizovat a reflektovat vlastní výuku v odpovídající úrovni stanovených profesních kompetencí;
- používat základní odbornou terminologii a informační zdroje pedagogické a školní psychologie při popisu, analýze, interpretaci a zhodnocení typických výukových situací i při popisu edukačního prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi;
- používat základní metody a nástroje pedagogické diagnostiky v praxi a získávat data dostupná pro individuální podporu žáka/klienta a data pro práci se skupinou, třídním kolektivem. Výsledky vhodným způsobem komunikovat s žáky, vyučujícími, apod.;
- vysvětlit a při své výchovně-vzdělávací činnosti reflektovat principy inkluzivního vzdělávání na úrovní kultury, politiky a praxe školy;
- vytvářet inkluzivní prostředí ve školní třídě, aplikovat strategie individualizace a diferenciace ve výuce;
- popsat a vysvětlit na konkrétním příkladu ze svého portfolia individuálně specifické procesy učení;
- reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe v profesní komunitě a cíleně využívat reflexi a sebereflexi jako nástroj profesního učení: kriticky nahlíží vlastní postoje k edukaci a posuzuje své jednání v roli učitele.
- Uplatnění absolventa
Po absolvování studia se budete orientovat v intervenčních a terapeutických přístupech, budete schopni provádět speciálně pedagogickou diagnostiku, plánovat, realizovat a reflektovat vlastní výuku a nabydete další dovedností, díky nimž najdete uplatnění na základních a středních školách nebo v intervenčních třídách střediska výchovné péče. Díky obecnosti a kombinační šíři oborů budete mít předpoklady pro práci v řadě dalších profesí, jako je státní správa, firemní management a další.
- Regulovaná povolání
- Učitel druhého stupně základní školy
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Díky praxím se dostanete do kontaktu se vzdělávací realitou ve školách a začnete s vaší profesní socializací. Praxe jsou koncipovány jako ucelený a gradující systém navazující na teoretickou část výuky s důrazem na reflexi a sebereflexi studenta v roli učitele.
- Cíle kvalifikačních pracíSpecifické cíle kvalifikačních prací v oboru Speciální pedagogika pro učitele základní a střední školy:
Student prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách oboru speciální pedagogika, umí jasně a srozumitelně vymezit téma své práce (výzkumu), popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení, jasně a logicky vytvořit název práce.
Student dovede pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce. Je schopen/a vést diskusi a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení.
Student umí navrhnout vlastní kvantitativní nebo kvalitativní výzkumné šetření, včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních výzkumných metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, pracovat s příslušnou metodou, včetně dovednosti analyzovat kvantitativní a kvalitativní data (údaje) a vhodným způsobem je interpretovat a vyvozovat závěry.
Student prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, je schopen vytvořit odborný text, udržuje logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb.
Student prokáže schopnost dobře klást otázky a řešit problémy nekonvenčním způsobem, formulovat nové myšlenky a závěry práce, které by přinesly alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, nebo by obohatily (nové) metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické postupy (v oblasti edukace), a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
Oborové standardy závěrečných prací - speciální pedagogika jsou zpracovány podle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV).
Závěrečnou prací studující prokazuje schopnost aplikovat znalosti a dovednosti získané v průběhu studia na řešení konkrétního odborně-pedagogického problému. Typ závěrečné práce odpovídá obsahu a úrovni daného stupně studia. Student si volí z následujících typů prací: a) teoreticko-aplikační, b) teoreticko-empirická (výzkumná), c) teoretická. Typy prací a doporučení pro jejich realizaci se dále řídí manuálem APA. Rozsah závěrečné práce je v rozmezí 117 000 – 200 000 znaků včetně mezer, tj. 65 – 80 normostran.
Standardy pro realizaci závěrečných prací kateder jsou v souladu s Pokynem děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) ve znění účinném od 1. 11. 2015.
Závěrečné práce sledují níže uvedené cíle dle profilu absolventa PdF MU. Student/ka:
- prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách svého oboru, umí jasně a srozumitelně vymezit téma závěrečné práce a její cíle, popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení ve vztahu k stanoveným cílům;
- pracuje s adekvátními primárními a sekundárními informačními prameny, cituje je dle platné normy (APA) a v souladu s etikou vědecké práce;
- prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, dokáže vytvořit odborný text.
- prokáže schopnost klást otázky a řešit problémy, formulovat nové myšlenky a závěry, které přinášejí alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, případně obohacují metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické (v oblasti edukace) postupy, a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
- Návaznost na další studijní programy
Studenti mají možnost dále pokračovat ve čtyřletém doktorském studijním programu Speciální pedagogika.