Chemie a technologie materiálů pro konzervování – restaurování
Představení studijního programu
Zajímáte se o historické předměty, jejich chemické složení, historii a o to, jak je uchovat pro další generace? Chcete proniknout do tajů historie pomocí moderních analytických technologií a stát se odborníky na historicky používané přírodní i syntetické materiály? Odpovídáte ano? Pak jste ideální kandidáti na studium Chemie a technologie materiálů pro konzervování - restaurování.
Po absolvování bakalářského studia máte základní přehled v chemických disciplínách i v historických vědách. V magisterském studiu si prohloubíte znalosti o materiálech, metodikách a postupech používaných v oblasti péče o předměty kulturního dědictví, které byly vyrobeny z anorganických (kovy, kámen, keramika, sklo), organických (textil, kůže, papír) nebo polymerních (dřevo) materiálů.
Rozšíříte si vědomosti z oblasti muzeologie a dějin umění. Naučíte se být součástí konzervátorsko-restaurátorského týmu. Dokážete realizovat a vyhodnotit konzervátorsko-restaurátorský výzkum, tedy provést nebo navrhnout vhodný materiálový průzkum, stanovit poškození materiálů předmětů, navrhnout vhodné postupy a materiály pro jejich konzervování-restaurování, provést vlastní odborný zásah a vést odpovídající dokumentaci.
Porozumíte materiálovému složení předmětů, metodikám a technikám konzervátorsko-restaurátorské práce. Budete spolupracovat s vrcholnými odborníky na poli chemie, ostatních přírodních věd a konzervování-restaurování. Čekají vás přednášky od excelentních českých i zahraničních odborníků a práce s nejmodernějším technologickým přístrojovým vybavením.
V rámci odborných praxí budete mít možnost poznat práci v renomovaných restaurátorských ateliérech, muzeích, galeriích a chemických laboratořích u nás i v zahraničí. Díky širokému spektru znalostí z oblasti přírodních věd i historie a umění bez problémů najdete uplatnění i v jiných oborech.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Zajímáte se o historické předměty, jejich chemické složení, historii a způsoby, jak je uchovat pro další generace?
- Orientujete se v základních chemických problémech?
- Baví vás práce v laboratoři i vyhledávání dávno zapomenutých informací z literatury?
- Jste trpěliví, pečliví a zvídaví?
Studijní plány
Studium
- CíleMagisterský studijní program Chemie a technologie materiálů pro konzervování - restaurování připravuje vysokoškolsky vzdělané odborníky, kteří v rámci svého studia dále rozvíjí své znalosti přírodních věd (zejména chemie) a prohlubují znalosti a dovednosti spojené s materiály, postupy a metodikami konzervování - restaurování předmětů vyrobených z anorganických i organických materiálů. Tyto práce nejsou zpravidla vykonávány na realných předmětech kulturního dědictcí, ale na modelových vzorcích. Studium je zaměřeno především na teoretické i praktické osvojení si pokročilejších metod materiálového průzkumu a technik a metodik konzervování-restaurování. Cílem studia je vychovat pracovníky, kteří budou schopni kromě řešení běžných úkolů přímého konzervování-restaurování (průzkum, stanovení poškození, navržení a provedení vhodného zásahu, preventivní konzervace, dokumentace apod.) uplatnit své dovednosti také na poli výzkumu a vývoje. S ohledem na své vzdělání jsou absolventi schopni navrhovat a provádět vhodné experimenty a modelové zkoušky a na jejich základě vyvíjet nové postupy, technologie, materiály nebo činidla (nejen) pro oblast péče o kulturní dědictví.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- navrhovat a provádět materiálové analýzy a průzkumy artefaktů a památek i s využitím moderních instrumentálních technik a vyhodnocovat jejich výsledky
- určit a popsat stav předmětu, charakter a stupeň jeho poškození a na tomto základě navrhnout nejvhodnější postup další manipulace, uložení nebo zásahu
- provádět konzervátorsko-restaurátorské zásahy i s využitím pokročilých technik, metodik a materiálů
- navrhovat, provádět a vyhodnocovat experimenty a modelové zkoušky a na jejich základě vyvíjet nové technologie, postupy, materiály a činidla
- zpracovávat odborné zprávy a publikace, získané závěry prezentovat v odborném tisku a na konferencích
- provádět a řešit jmenované úkony na předmětech vyrobených z různých materiálů (anorganických i organických)
- Uplatnění absolventa
Jako absolventi se budete orientovat v oblasti materiálové chemie, analytických i přístrojových metodách a v dějinách umění. Budete umět pracovat s chemickými látkami. Zvládnete správně zacházet s předměty kulturního dědictví, navrhovat a provádět jejich analýzy a rovněž navrhovat a provádět techniky konzervátorsko-restaurátorských zásahů na předmětech vyrobených z anorganických i organických materiálů.
Budete schopni pracovat s odbornou literaturou a vytvářet odbornou dokumentaci včetně fotodokumentace. Jako absolventi najdete uplatnění v institucích, které se věnují péči o kulturní dědictví. Jedná se o muzea, galerie, archivy, depozitáře, ateliéry a další. Široký přehled v materiálech a postupech vám dává výhodu oproti úzce specializovaným odborníkům.
Díky širokému spektru znalostí z oblasti přírodních věd i historie a umění pak najdete uplatnění i v jiných oborech. Jako vystudovaní chemici se bez potíží uplatníte i v běžných chemických laboratořích nebo zkušebních ústavech. Zkrátka se neztratíte všude tam, kde je třeba spojovat teoretické poznatky s konkrétními praktickými problémy a postupy.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
V rámci odborných praxí zažijete práci v renomovaných restaurátorských ateliérech, muzeích, galeriích a chemických laboratořích u nás i v zahraničí. Během studia můžete získat cenné kontakty a zkušenosti na vědeckých konferencích nebo v rámci zahraničního pobytu Erasmus+ a Freemover. Už během studia se můžete zapojit v samostatných projektech či závěrečných pracích do aktuálních výzkumných i konzervátorsko-restaurátorských projektů. Také se naučíte prezentovat svoji práci na odborných konferencích a seminářích.
Pro představu, kde všude naši studenti během studijních praxí působí, se můžete podívat na internetové stránky partnerských institucí: např. Technické muzeum v Brně a ateliér MD restaurování.
- Cíle kvalifikačních pracíTypický rozsah závěrečné diplomové práce je přibližně 70 a více normovaných stran včetně veškerých formálních náležitostí (titulní list, obsah, literatura, přílohy apod.). Zpravidla je práce rozdělena na teoretickou a praktickou část. Při zpracování teoretického přehledu by studenti měli prokázat schopnost vyhledat a zhodnotit literární informace potřebné pro následnou praktickou (experimentální) práci. V praktické části se předpokládá získání a prezentace původních výsledků a závěrů, které student získává při vypracovávání zadaného úkolu pod dohledem vedoucího práce. Je žádoucí, aby alespoň část vlastní praktické práce byla věnována výzkumu a vývoji, tedy tématům jakými jsou zejména materiálové průzkumy, analýzy, provedení a vyhodnocení modelových experimentů, testování a hodnocení materiálů a činidel, apod. Tato část pak může být doplněna výsledky z oblasti přímé a nepřímé konzervace nebo restaurování.
Vypracováním závěrečné práce pak student prokazuje, že je schopen zadané úkoly řešit komplexním a kritickým způsobem a to po stránce teoretické i praktické. Případné výjimky musí schválit garant studijního programu. Ostatní náležitosti se řídí všeobecnými zásadami pro závěrečné práce na PřF MU.
- Návaznost na další studijní programy
Doktorské studium, jehož ukončení je spojeno se získáním titulu Ph.D., máte možnost realizovat nejčastěji v oboru Anorganická chemie, Materiálová chemie, příp. i Analytická chemie. V těchto doktorských studiích se zaměříte na konzervátorsko-restaurátorské téma z pohledu materiálových analýz a syntéz.
V rámci doktorského studia se studenti nejčastěji zaměřují na studium kůže, povrchových úprav kovů a dřeva. Účastní se projektů vypisovaných např. Ministerstvem kultury ČR (NAKI – Národní a kulturní identita) a odborných konzervátorsko-restaurátorských setkání.