Představení studijního programu
Zajímáte se o životní prostředí, zdraví ekosystémů a lidí? Baví vás biologie, chemie a společenské vědy? Studiem programu Životní prostředí a zdraví (www.zivotniprostrediazdravi.cz) porozumíte environmentálním otázkám a vlivu prostředí na zdraví člověka a populací. Díky získaným znalostem a jejich vzájemným propojením budete schopni formulovat příčinu současných problémů a navrhnout jejich řešení.
Studijní program zahrnuje dvě specializace:
Environmentální chemie a toxikologie a Environmentální zdraví.
- Environmentální chemie a toxikologie klade důraz na chemickou podstatu většiny environmentálních problémů a jejich dopady na organismy (toxikologie a ekotoxikologie). Je vhodná pro studující se zájmem a talentem pro chemii a biologii. Více detailů o této specializaci se dozvíte zde.
- Environmentální zdraví se zaměřuje na vztahy životního prostředí a lidského (veřejného) zdraví. Je vhodná pro studující se zájmem o biologii člověka a jeho interakci s životním prostředím. Více detailů o této specializaci se dozvíte zde.
Během studia oboru Životní prostředí a zdraví si osvojíte teoretické znalosti na praktických seminářích, laboratorních cvičeních a během terénních exkurzí. Zlepšíte si své jazykové kompetence studiem v mezinárodním prostředí výzkumného centra RECETOX a studijními a výzkumnými pobyty u zahraničních partnerů a univerzit. Studiem vás provedou odborníci a odbornice zapojení do mezinárodních výzkumných projektů, kteří vás seznámí s jednotlivými složkami životního prostředí a aktuálními environmentálními změnami.
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do bakalářských a magisterských studijních programů pro akademický rok 2025/2026Termín podání do půlnoci 28. 2. 2025
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu
Test studijních předpokladů
Při splnění požadovaných kritérií může být uchazečům prominuta přijímací zkouška. Více o této možnosti najdete zde.
- Doporučená literatura ke zkouškám v tomto studijním programuÚspěch v testu studijních předpokladů není založen na studiu literatury. Ukázky testů z minulých let najdete na adrese: http://www.muni.cz/study/admission/tsp
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní programVýsledek testu studijních předpokladů
Studium
- Cíle
Cílem bakalářského studijního programu Životní prostředí a zdraví (www.zivotniprostrediazdravi.cz) je vzdělávat studující k hlubokému a komplexnímu porozumění dopadům životního prostředí (ŽP) na zdraví člověka a ekosystémů, přičemž zdravím je myšleno nejen fyzické zdraví jedince, ale souhrn dalších potřeb, které ŽP naplňuje. Program je zaměřen na přípravu vysokoškolsky vzdělaných odborníků a odbornic schopných integrovat interdisciplinární znalosti biologických a chemických disciplín a dobře se orientujících v komplexních environmentálních problémech a jejich souvislostech, příčinách, následcích a řešeních na různých úrovních. Zvláštní pozornost je věnována kontaminaci jednotlivých složek ŽP toxickými látkami a souvisejícím přímým i nepřímým vlivům těchto látek na kvalitu prostředí a lidského života. Svým interdisciplinárním pojetím a důrazem na pochopení chemické a biologické podstaty environmentálních problémů a jejich dopadů je studijní program v podmínkách VŠ vzdělávání v ČR jedinečný.
Studijní program zahrnuje dvě specializace: Environmentální chemie a toxikologie a Environmentální zdraví. První specializace klade důraz na chemickou podstatu většiny environmentálních problémů a jejich dopady na organismy (toxikologie a ekotoxikologie). Je vhodná pro studující se zájmem a talentem pro chemii. Druhá specializace se zaměřuje na vztahy životního prostředí a lidského (veřejného) zdraví. Je vhodná pro studující se zájmem o biologii a lidské zdraví.
V předmětech vedených vynikajícími odborníky a odbornicemi se studující seznámí s vlastnostmi jednotlivých složek ŽP, jejich možnou degradací a kontaminací, chováním toxických látek v prostředí a jejich účinky na zdraví člověka a celou lidskou společnost, na ostatní živé organismy, přírodní společenstva a celé ekosystémy. Vzdělávací cíle programu kladou důraz na rozvoj jak teoretických znalostí, tak praktických dovedností studujících formou série seminářů, laboratorních praktik, terénních cvičení a exkurzí. Na případových studiích se formou „příběhů“ studující naučí samostatně řešit problémy a propojit zdánlivě „abstraktní“ znalosti s reálnými výzvami. Celkově bude podporována a rozvíjena schopnost studujících uvažovat nad problémy na pomezí oborů a integrovat znalosti různých disciplín do komplexního pohledu. Studujícím pro jejich rozvoj slouží špičkově vybavená výzkumná a výuková infrastruktura centra RECETOX a během studia jsou zapojováni do výzkumných aktivit tohoto centra. Studující získají také důležité přenositelné dovednosti, jako je práce s informacemi a daty, jejich analýza a kritické hodnocení, interpretační, prezentační a komunikační dovednosti, schopnost vědecké diskuse, příprava odborného textu a jazykové kompetence (angličtina). Kontakt s praxí je zajištěn formou seminářů za účasti zvaných expertů a expertek, exkurzemi a stážemi studujících přímo v praxi. Díky síti spolupracujících zahraničních univerzit se studujícím programu otvírá široká nabídka možných stáží v zahraničí.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- orientovat se v současných komplexních environmentálních problémech, jejich souvislostech, příčinách, následcích a diskutovat možná řešení s mezioborovým a holistickým přístupem (ECT, EZ)
- prakticky aplikovat znalosti o složkách prostředí, jejich degradaci a znečištění a znalosti o toxicitě chemických látek (ECT, EZ)
- prokázat teoretické a praktické znalosti vysokoškolské chemie a biologie s hlubokým porozuměním mechanismům a souvislostem (ECT)
- prokázat základní teoretické a praktické znalosti vysokoškolské chemie a biologie (EZ)
- aplikovat základní experimentální metody biologie a chemie a obsluhovat relevantní přístrojové vybavení pro studium konkrétních zadaných problémů, správně interpretovat získané výsledky, formulovat a diskutovat závěry (ECT, EZ)
- porozumět komplexním vztahům mezi složkami životního prostředí a organismy, prostředím a polutanty a polutanty a živými organismy včetně člověka, od úrovně jedince či druhu, po úroveň populace, ekosystému a celé společnosti (ECT)
- provést samostatně odběry vzorků ŽP, analýzy jejich vlastností a obsahu kontaminantů, testy toxicity a ekotoxicity a výsledky správně interpretovat (ECT)
- porozumět komplexním vztahům mezi složkami životního prostředí a lidským organismem/populací (EZ)
- porozumět základním vyšetřením funkcí lidského organismu a výsledky správně interpretovat (EZ)
- naplánovat a realizovat toxikologické, ekotoxikologické a environmentálně-chemické experimenty a studie včetně návrhu vhodných metod, statisticky analyzovat, interpretovat a prezentovat výsledky (ECT)
- naplánovat a realizovat populačnístudie včetně návrhu vhodných metod, statisticky analyzovat, interpretovat a prezentovat výsledky (EZ)
- samostatně vyhledávat, zpracovávat, syntetizovat a kriticky analyzovat odborné informace z různých zdrojů (ECT, EZ)
- kombinovat a integrovat výše uvedené multi-oborové znalosti a dovednosti při analýze reálných komplexních environmentálních problémů, posuzování jejich dopadů na člověka a ekosystémy na lokální i globální úrovni a hledání řešení (ECT, EZ)
- Uplatnění absolventa
Absolventi a absolventky bakalářského studijního oboru Životního prostředí a zdraví, specializace Environmentální chemie a toxikologie, mají široké mezioborové znalosti a praktické dovednosti z oblasti chemického znečištění životního prostředí a jeho důsledků na organismy a ekosystémy. Po absolvování magisterského studijního programu se z nich stanou konkurenceschopní odborníci a odbornice na chování a účinky chemických látek v životním prostředí, toxicitu a ekotoxicitu.
Naleznou uplatnění v profesích souvisejících:
- s chemickými látkami a jejich regulací
- s odpadovým hospodářství
- ochranou životního prostředí
- environmentální managementem
- vědě a výzkumu
- orgánech státní správy nebo mezinárodních environmentálních organizacích
Po absolvování bakalářského programu budete moci pokračovat v navazujícím magisterském programu Životní prostředí a zdraví, případně v dalších programech zabývajících se biologií, toxikologií nebo chemií.
Samotné bakalářské studium vás připraví na tyto pracovní činnosti:
- kvalifikované odběry vzorků vody, půdy a ovzduší
- chemické, fyzikální a biologické analýzy přírodních vzorků – vody, půdy, ovzduší, bioty
- experimentální testování toxicity a ekotoxicity
- hodnocení, schvalování a kontrola pesticidů, hnojiv a veterinárních léčiv
- odborné posuzování vlivu chemických látek na ekosystém a hodnocení dopadů průmyslu, zemědělství, dopravy a osídlení na životní prostředí
- příprava politik, strategií a legislativ pro ochranu životního prostředí
- vzdělávací činnost v environmentální výchově
- hodnocení a odstraňování environmentálních rizik
- provádění a hodnocení sanací kontaminovaných míst
Absolventi a absolventky bakalářského studijního oboru Životního prostředí a zdraví, specializace Environmentální zdraví mají široké mezioborové znalosti z přírodních, biomedicínských a epidemiologických věd. Naleznou uplatnění v biomedicínském výzkumu a ochraně veřejného zdraví.
Naleznou uplatnění v profesích souvisejících:
- s vědou a výzkumem – např. základním výzkumem pro lékařské vědy (biomedicína), zpracováním a interpretací epidemiologických dat
- s ochranou veřejného zdraví
- v orgánech státní správy nebo mezinárodních organizacích
Po absolvování bakalářského programu budete moci pokračovat v navazujícím magisterském programu Životní prostředí a zdraví, případně v dalších programech zabývajících se veřejným zdravím a biologií.
Samotné bakalářské studium vás připraví na tyto pracovní činnosti:
- statistické zpracování relevantních dat v oborech biomedicíny a epidemiologie
- příprava politik, strategií a legislativ pro ochranu veřejného zdraví
- vzdělávací činnost v environmentální výchově
- komunikace vědeckých závěrů se společností
- s chemickými látkami a jejich regulací
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Do kontaktu s praxí se dostanete na seminářích se zvanými experty i na exkurzích do míst, jako jsou observatoř Českého hydrometeorologického ústavu Košetice, čistírny odpadních vod, akreditované analytické a ekotoxikologické laboratoře a další.
Nebo přímo na individuálních praktických stážích, například v analytických laboratořích resortů, v komerčních laboratořích nebo na odděleních environmentálního managementu v průmyslu. Vybírat si ale můžete i ze široké nabídky stáží v zahraničí, a to díky naší síti zahraničních univerzit, se kterými spolupracujeme.
- Cíle kvalifikačních pracíZávěrečný projekt musí ukázat, že je studující schopen se orientovat v zadaném tématu, aktivně vyhledávat a analyzovat relevantní informace a kvalitně je zpracovat, plánovat a realizovat experimenty/studie, zpracovat a prezentovat výsledky. Projekt může mít vícero podob, například: vědecký článek (research paper), inovativní návrh (innovative proposal), případová studie (case study) nebo kritická recenze (critical review).
- Návaznost na další studijní programy
Po bakalářském studijním programu Životní prostředí a zdraví můžete pokračovat ve stejnojmenném navazujícím magisterském studiu nebo budete připraveni pro vstup do příbuzných magisterských programů, jako jsou například Matematická biologie, Bioanalytika, Chemoinformatika a bioinformatika, Analytická chemie a další programy zaměřené na:
- toxikologii
- ekotoxikologii
- environmentální chemii
- environmentální epidemiologii.