Cíle studijního programu

Cílem studia je rozvinout a prohloubit znalosti a dovednosti, které student získal v rámci bakalářského studia španělského jazyka a literatury či jiného příbuzného směru. Kultivuje jeho kritické myšlení, kulturní rozhled a seznamuje jej se směry studia, kterými se v současnosti ubírá španělská filologie. V lingvistice se studenti zaměří na historický vývoj španělského jazyka a na variety španělštiny v širším sociálně-historickém a sociálně-kulturním pojetí. V literární kritice získají hlubší vhled do metodologie literární vědy a povědomí o širším kontextu španělské a hispanoamerické literatury. Předpokládá se, že student má dobrou znalost španělského a latinskoamerického literárního kánonu. Vstupní jazyková úroveň dle Evropského referenčního rámce je C1, výstupní úroveň pak C2.

Studijní plány

Studium

  • Cíle

    Cílem studia je rozvinout a prohloubit znalosti a dovednosti, které student získal v rámci bakalářského studia španělského jazyka a literatury či jiného příbuzného směru. Kultivuje jeho kritické myšlení, kulturní rozhled a seznamuje jej se směry studia, kterými se v současnosti ubírá španělská filologie. V lingvistice se studenti zaměří na historický vývoj španělského jazyka a na variety španělštiny v širším sociálně-historickém a sociálně-kulturním pojetí. V literární kritice získají hlubší vhled do metodologie literární vědy a povědomí o širším kontextu španělské a hispanoamerické literatury. Předpokládá se, že student má dobrou znalost španělského a latinskoamerického literárního kánonu. Vstupní jazyková úroveň dle Evropského referenčního rámce je C1, výstupní úroveň pak C2.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • má vynikající ústní a písemný projev ve španělštině, na úrovni C2 Evropského referenčního rámce
    • má přehled o fungování a struktuře španělštiny v širším historickém kontextu
    • má přehled o směrech v současném literárně-vědném bádání v oblasti španělské a hispanoamerické literatury
    • má schopnost kritického myšlení a kultivovaného kritického úsudku
    • v obecné rovině získá schopnost samostatné kritické práce s různými zdroji informací a umí je interpretovat v jejich příslušném kontextu

  • Uplatnění absolventa

    Absolvent programu je připraven k práci v oblastech, kde se vyžaduje vynikající znalost španělského jazyka a široký kulturní rozhled o španělsky mluvícím světě (specializovaná výzkumná činnost, redaktorská práce, publicistika). Obecně najde uplatnění i na dalších pracovních pozicích, které vyžadují schopnost samostatného a kritického myšlení a všestranné kompetence ve španělském jazyce na vysoké úrovni.

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.

    Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o

    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
    6. studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).

    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.

  • Praxe

    Praxe není vyžadována.

  • Cíle kvalifikačních prací

    Standardní rozsah magisterské diplomové práce je přibližně 120 000 znaků včetně poznámek pod čarou, seznamu literatury, apod.; případné přílohy se do počtu znaků nepočítají. Magisterská práce má charakter samostatného empirického výzkumu, neočekává se však, že bude měnit stav poznání v oboru. Studující by měli předvést schopnost kritické analýzy při práci s odbornými texty a umět aplikovat nabyté znalosti při vlastním výzkumu. Diplomanti se můžou zaměřit na lingvisticky či literárně-vědně orientovaná témata. Návrhy témat diplomant formuluje sám a podléhají další konzultaci a schválení ze strany školitele, který doporučuje metodologii a základní literaturu. Student je povinen diplomovou práci průběžně se školitelem konzultovat.

  • Návaznost na další studijní programy

    V případě splnění podmínek přijetí je možné dále pokračovat v doktorském studiu oborů: Románské jazyky, Románské literatury, případně v jiných oborech doktorského studia.

Základní údaje

Zkratka
N-SJ_
Typ
magisterský navazující
Profil
akademický
Titul
Mgr.
Doba studia
2 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

8
počet aktivních studentů
5
počet závěrečných prací

Filozofická fakulta
Program zajišťuje