Cíle studijního programu
Cílem studia je rozvinout a prohloubit znalosti a dovednosti, které student získal v rámci bakalářského studia španělského jazyka a literatury či jiného příbuzného směru. Kultivuje jeho kritické myšlení, kulturní rozhled a seznamuje jej se směry studia, kterými se v současnosti ubírá španělská filologie. V lingvistice se studenti zaměří na historický vývoj španělského jazyka a na variety španělštiny v širším sociálně-historickém a sociálně-kulturním pojetí. V literární kritice získají hlubší vhled do metodologie literární vědy a povědomí o širším kontextu španělské a hispanoamerické literatury. Předpokládá se, že student má dobrou znalost španělského a latinskoamerického literárního kánonu. Vstupní jazyková úroveň dle Evropského referenčního rámce je C1, výstupní úroveň pak C2.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem studia je rozvinout a prohloubit znalosti a dovednosti, které student získal v rámci bakalářského studia španělského jazyka a literatury či jiného příbuzného směru. Kultivuje jeho kritické myšlení, kulturní rozhled a seznamuje jej se směry studia, kterými se v současnosti ubírá španělská filologie. V lingvistice se studenti zaměří na historický vývoj španělského jazyka a na variety španělštiny v širším sociálně-historickém a sociálně-kulturním pojetí. V literární kritice získají hlubší vhled do metodologie literární vědy a povědomí o širším kontextu španělské a hispanoamerické literatury. Předpokládá se, že student má dobrou znalost španělského a latinskoamerického literárního kánonu. Vstupní jazyková úroveň dle Evropského referenčního rámce je C1, výstupní úroveň pak C2.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- má vynikající ústní a písemný projev ve španělštině, na úrovni C2 Evropského referenčního rámce
- má přehled o fungování a struktuře španělštiny v širším historickém kontextu
- má přehled o směrech v současném literárně-vědném bádání v oblasti španělské a hispanoamerické literatury
- má schopnost kritického myšlení a kultivovaného kritického úsudku
- v obecné rovině získá schopnost samostatné kritické práce s různými zdroji informací a umí je interpretovat v jejich příslušném kontextu
- Uplatnění absolventa
Absolvent programu je připraven k práci v oblastech, kde se vyžaduje vynikající znalost španělského jazyka a široký kulturní rozhled o španělsky mluvícím světě (specializovaná výzkumná činnost, redaktorská práce, publicistika). Obecně najde uplatnění i na dalších pracovních pozicích, které vyžadují schopnost samostatného a kritického myšlení a všestranné kompetence ve španělském jazyce na vysoké úrovni.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Praxe není vyžadována.
- Cíle kvalifikačních prací
Standardní rozsah magisterské diplomové práce je přibližně 120 000 znaků včetně poznámek pod čarou, seznamu literatury, apod.; případné přílohy se do počtu znaků nepočítají. Magisterská práce má charakter samostatného empirického výzkumu, neočekává se však, že bude měnit stav poznání v oboru. Studující by měli předvést schopnost kritické analýzy při práci s odbornými texty a umět aplikovat nabyté znalosti při vlastním výzkumu. Diplomanti se můžou zaměřit na lingvisticky či literárně-vědně orientovaná témata. Návrhy témat diplomant formuluje sám a podléhají další konzultaci a schválení ze strany školitele, který doporučuje metodologii a základní literaturu. Student je povinen diplomovou práci průběžně se školitelem konzultovat.
- Návaznost na další studijní programy
V případě splnění podmínek přijetí je možné dále pokračovat v doktorském studiu oborů: Románské jazyky, Románské literatury, případně v jiných oborech doktorského studia.