Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury
Představení studijního programu
Baví vás sledovat filmy a seriály a rozmlouvat o nich s přáteli? Zajímá vás, jaké okolnosti provázely vznik vašich oblíbených komedií či hororů, jak funguje vyprávění a jak lze zkoumat styl ve filmu? Program Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury na vaše otázky odpoví. Naučíte se filmy analyzovat a interpretovat, porozumíte procesu, místu a době jejich vzniku i jejich diváckému a kritickému přijetí.
Budete absolvovat kurzy teoretické i historické, přehledové i specializované. Naučíte se nalézat a vytěžovat rozmanité zdroje informací, pracovat metodou orální historie, používat sekundární literaturu. Vyzkoušíte si práci filmového kritika. Budete si moci vybírat kurzy o kinematografiích střední Evropy, ale i Latinské Ameriky či Dálného východu, kurzy o kinematografické technice, filmových hvězdách i kostýmech, o tvorbě dokumentární i animované. Dále vám nabídneme kurzy výzkumné, a to jak analytické (např. o stylu a vyprávění v českém filmu nebo filmové tvorbě Wese Andersona), tak historické (např. o českém animovaném filmu nebo o historii kin). Také si můžete zapsat kurzy praktické a projektové, například o televizi, filmovém průmyslu, filmovém archivnictví.
V sérii navazujících bakalářských seminářů vás krok za krokem dovedeme k projektu závěrečné práce, jejímu vytvoření a obhájení. Vysoké nároky jsou kladeny na samostatnost práce a původnost odevzdávaných textů. Jen tak mimochodem se zdokonalíte v angličtině při návštěvách přednášek hostujících učitelů – světových kapacit v daném oboru, které si zveme k blokové výuce. Na těchto přednáškách se budete potkávat s talentovanými studenty a studentkami, kteří k nám z různých zemí a kontinentů přijíždějí studovat anglojazyčný program Culture, Media and Performative Arts.
Dozvíte se i hodně o dějinách, zejména evropských, neboť výzkum filmu nelze od dějin politiky a kultury oddělit. Samozřejmostí je česko-slovenské studentské i pedagogické prostředí.
Zveme si znalce z praxe, odborníky z českých i slovenských uměleckých škol, mediálních či produkčních pracovišť i ze zahraničních univerzit. S podporou programu Erasmus můžete celý semestr studovat na jiné evropské vysoké škole, nabídka zahrnuje například univerzity v Německu, Nizozemí, Belgii, Itálii či Polsku.
Rozvíjíme vztahy s filmovými producenty, distributory a kinaři a náš tým, který má na starosti stáže, vás bude pravidelně zásobovat pestrou nabídkou pracovních zkušeností.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na následující otázky:
- Přemýšlíte nad tím, jak vzniká filmové dílo a jak se na něm podílejí různé filmařské profese?
- Zúčastňujete se filmových přehlídek a festivalů?
- Chtěli byste umět analyzovat filmová díla?
- Baví vás číst, co si o filmech a televizních pořadech myslí kritici nebo jak jim rozumí jejich diváci?
- Navštěvujete představení filmového klubu, archivního či artového kina ve vašem okolí?
- Sledujete filmové časopisy, jako jsou Film a doba, Cinepur, Iluminace či Kino-Ikon?
Souhlasně přikyvujete u některých bodů? Podejte si přihlášku!
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do bakalářských a magisterských studijních programů pro akademický rok 2025/2026Termín podání do půlnoci 28. 2. 2025
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programuKritérium pro přijetí ke studiu představují výsledky oborové zkoušky. Uchazeči mohou být přijati také na základě dalších kritérií, viz Přijetí bez přijímací zkoušky. K výsledkům Národních srovnávacích zkoušek SCIO se na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity nepřihlíží.
E-přihlášky ke studiu podávejte od 1. 11. 2024 do 28. 2. 2025.
Oborové přijímací zkoušky se konají 22. - 27. 4. 2025.
Přesný termín konání zkoušky bude uveden v elektronické pozvánce ke zkoušce, která bude vložena do e-přihlášky. Papírové pozvánky fakulta uchazečům nezasílá. Uchazeči, kteří se ve sdruženém studiu hlásí do hlavního a vedlejšího plánu, musí splnit podmínky přijetí do obou těchto plánů.Test studijních předpokladů (TSP)
Pro přijetí ke studiu tohoto programu není třeba skládat TSP.
Oborová zkouška
Tato zkouška ověřuje znalosti uchazečů v daném oboru. Má podobu písemného testu. V případě dodatečného přijímacího řízení je v individuálních případech možná ústní přijímací zkouška před přijímací komisí.
Základní popis zkoušky:
Otázky z teorie filmu a médií, z dějin a současnosti české a světové kinematografie a porozumění odbornému textu v angličtině.Ukázka staršího oborového testu 1
Starší oborový test 1: metodika hodnocení
Ukázka staršího oborového testu 2
Starší oborový test 2: metodika hodnoceníPřijetí bez přijímací zkoušky
Prominutí přijímací zkoušky je možné na základě účasti v celostátním kole SOČ v oborech Historie a Teorie kultury, umění a umělecké tvorby.
Veškeré podklady pro prominutí přijímací zkoušky je třeba vložit v podobě autorizovaných konverzí (Co je autorizovaná konverze a kdo ji může provést? ) přímo do e-přihlášky do rubriky Žádost o prominutí přijímací zkoušky nejpozději do 28. 2. 2025. - Doporučená literatura ke zkouškám v tomto studijním programu
Základní literatura:
- BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin (2011): Umění filmu. Úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, především kapitoly 1, 2, 3 a 12 (s. 21-155, 585-633).
- LUKEŠ, Jan (2013): Diagnózy času: český a slovenský poválečný film (1945-2012). Praha: Slovart.
Doporučená literatura:
- BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin (2007): Dějiny filmu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
- SZCZEPANIK, Petr (2004): Úvod. Nová filmová historie, kulturní dějiny a archeologie médií. In: SZCZEPANIK, Petr (ed): Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, s. 9-41.
- Časopisy (od roku 2014): Cinepur, Film a doba, Iluminace, Kino-Ikon.
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program
- Celkový počet bodů v oborovém testu: 100
- Celkový počet bodů za znalostní část: 80
- Celkový počet bodů v části porozumění textu v angličtině: 20
- Hranice pro prospěch v oborovém testu: 50 bodů
Studium
- CíleCílem bakalářského studia je vychovávat absolventy disponované pro kvalifikované profese vyžadující samostatné analytické, kritické a koncepční myšlení, kulturní rozhled a mediální gramotnost v oblasti kinematografie, audiovizuálního průmyslu, médií, kulturních institucí a kreativních a kulturních průmyslů.
Bakalářské studium vede k poznání a pochopení kinematografie, respektive filmového a audiovizuálního průmyslu jako komplexního fenoménu v příslušných historických, společenských, kulturních, hospodářských, technických a estetických souvislostech.
Bakalářské studium poskytuje systematický soubor přehledových znalostí
a základních dovedností v oboru, a to v širším rámci humanitních a společenských věd.
Důraz je kladen na jednotné kurikulum a společný studijní standard, který odpovídá úrovni obecného vzdělání v daném oboru.
Studijní plán je založen na soustavě převážně povinných a povinně volitelných předmětů (přednášek a seminářů), jejíž součásti tvoří:
1) předměty z teorie filmu a metodologie filmové vědy,
2) předměty z dějin české a světové kinematografie,
3) předměty zaměřené na metodologické základy výzkumu,
4) předměty zaměřené na realizaci bakalářské práce,
4) předměty předních odborníků ze zahraničních univerzit (v angličtině),
5) praktické předměty domácích odborníků z praxe (z oblasti produkce, dramaturgie a scenáristiky, distribuce, festivalů, televizního programování ad.),
6) výběrové výzkumné a projektové předměty,
7) odborné praxe v institucích filmového a audiovizuálního průmyslu.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Používat systematický přehled o základních teoretických konceptech, pojmosloví, historických datech a souvislostech, a to v českém i mezinárodním kontextu.
- Používat základní dovednosti badatelské práce: rešerše, archivní výzkum, práce se zdroji.
- Používat metody kritického myšlení, čtení a akademického psaní.
- Řešit odborné problémy a úkoly.
- Využívat zkušenosti z praxe.
- Uplatnění absolventa
Absolventi Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury na Masarykově univerzitě bývají ve svých kariérách velmi úspěšní. Přednášejí studentům na vysokých i středních školách, řídí kreativní týmy na nejrůznějších pracovištích, uplatňují se v médiích, ve filmovém průmyslu i v reklamě. Můžete je také vídat na obrazovce jako televizní reportéry. Dále redigují časopisy, vydávají knihy a publikují recenze, řídí kina a festivaly, pečují o kulturní dědictví ve filmových archivech. Už během studia se vám budou otevírat široké možnosti např. v podobě stáží a jejich využití bude záviset jen na vašem individuálním talentu a pracovitosti.
Posílit své kompetence můžete vhodnou mezioborovou kombinací. Její nabídka je velmi široká a tradičně úspěšné bývá např. spojení s Mediálními studii a žurnalistikou nebo se studiem cizích jazyků.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Některé předměty jsou na praxi přímo zaměřeny. Můžete například se spolužáky vytvořit tým, který dostane na jeden semestr k dispozici programové okno v Univerzitním kině Scala a naplní ho filmovým cyklem podle vlastní dramaturgie. A to včetně propagace, moderování besed a dalších atrakcí. V rámci odborné praxe můžete absolvovat stáže v médiích, v televizním studiu, ve filmových či festivalových štábech nebo ve filmovém archivu. Můžete působit v kulturních rubrikách novin a časopisů, publikovat recenze. Tím vším pak obohacovat svůj profesní životopis, získávat zkušenosti a rozšiřovat svůj sociální kapitál.
- Cíle kvalifikačních pracíBakalářská diplomová práce má minimální rozsah 70.000 znaků (přílohy - bibliografická, filmografická, dokumentační - se do minimálního rozsahu nepočítají, neurčí-li vedoucí práce jinak).
Bakalářská práce se realizuje během tří navazujících seminářů ve 4. až 6. semestru: v předmětu Bakalářský projekt se připravuje podrobný koncept, v Diplomových seminářích I a II se realizuje pracovní verze, respektive finalizuje konečná verze.
Studenti mohou realizovat buď výzkumný typ práce v rámci vypsaných okruhů, nebo analýzu filmového (audiovizuálního) díla.
Studenti musí v práci prokázat schopnost kriticky pracovat s prameny a literaturou, aplikovat odpovídající teoretické a metodologické koncepty, formulovat výzkumné otázky a dobrat se relevantních odpovědí.
Podrobný postup práce včetně dílčích výstupů je popsán v manuálu k realizaci bakalářské práce http://fav.phil.muni.cz/studium/bakalarske-studium/realizace-bakalarske-zaverecne-prace.
- Návaznost na další studijní programy
Po absolvování bakalářského studia můžete na naší škole pokračovat ve studiu magisterském. Zde se klade důraz na samostatný výzkum a zahraniční stáže, důležité jsou i kurzy o filmové poetice a filmovém průmyslu.