Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy
Představení studijního programu
Absolvováním tohoto studijního programu získáte kvalifikaci k výuce angličtiny jako cizího jazyka na různých typech českých středních škol. Budete se dobře orientovat v teorii i praxi výuky angličtiny pro mladé dospělé a dospívající. Konkrétně se naučíte plánovat a vést výuku angličtiny, hodnotit žáky, vyhodnocovat vlastní výuku, přemýšlet o ní a dále se rozvíjet.
Seznámíte se s relevantní odbornou literaturou a budete schopni kriticky zhodnotit studie z aktuálních odborných publikací. V jednooborovém a hlavním studijním plánu se navíc naučíte navrhnout, zrealizovat a vyhodnotit výzkum ve třídě.
Přidaná hodnota programu spočívá v tom, že:
- se jedná o relativně malý program, takže vás vyučující dobře poznají a budete mít možnost intenzivního kontaktu s nimi,
- se zaměřuje na specifika výuky angličtiny na středních školách, jako je například práce s materiály pro vyšší jazykové úrovně, probírání (inter)kulturních a literárních témat, výuka odborné angličtiny, maturitní zkouška a jazykové certifikáty, specifika práce s adolescenty a mladými dospělými.
- učitelská praxe je realizována v rámci průběžné a souvislé praxe. Během průběžné praxe budete pod dohledem vyučujících vést, pozorovat a analyzovat výuku angličtiny. Během souvislé praxe budete spolupracovat s mentory a vyučujícími a zúčastníte se každodenních aktivit ve škole.
- získáte dovednosti v oblasti výzkumu. Budete mít mnoho příležitostí seznámit se s výzkumem výuky angličtiny a zapojit se do výzkumných aktivit. Například na seminářích budete diskutovat o výsledcích výzkumů, budete se moci zúčastnit specializovaných výzkumných seminářů, analyzovat data společně s badateli nebo provádět výzkum ve svých diplomových pracích. Jako součást praxí budete také provádět výzkum ve třídě.
- můžete strávit semestr v zahraničí na jedné z mnoha partnerských univerzit.
Odborné znalosti členů fakulty pokrývají řadu témat v oblasti
osvojování jazyků, učení, výuky, lingvistiky a literatury a kultury, což vám
umožňuje řadu příležitostí pro váš vlastní výzkum.
Je studium programu pro vás?
Pokud odpovídáte kladně na následující otázky, je studium pro vás to pravé:
- Chcete vyučovat angličtinu mladé dospělé a dospívající?
- Ovládáte angličtinu na pokročilé (C2)+ úrovni?
- Orientujete se v anglické jazykovědě a literatuře?
- Je vám blízká kultura anglicky mluvících zemí?
Absolvování
bakalářského studia anglistiky je výhodou, ale přihlášky jsou vítány od
absolventů s bakalářským titulem v jakékoli oblasti studia s podmínkou, že
znalost anglického jazyka je minimálně C1+.
Kombinovaná forma studia
Výuka v kombinovaném studiu probíhá každý pátek.
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do navazujících magisterských programů - akad.rok 2025/2026 (zahájení: podzim 2025)Termín podání do půlnoci 30. 4. 2025
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu
Termín pro podání přihlášky: 1. leden – 30. duben
Komu je program určen: Program je nabízen absolventům bakalářského studia, kteří u přijímací zkoušky prokáží znalosti z anglického jazyka a literatury odpovídající bakalářskému studiu anglistiky na FF MU.
Předmět přijímací zkoušky: Přijímací zkouška se skládá ze dvou částí:
- 1. část – písemný test z praktické angličtiny testující porozumění textu (Reading Comprehension) a gramatickou a lexikálmí vybavenost (Use of English) na úrovni C2.
- 2. část – ústní pohovor ověřující znalosti předmětu na základě doporučené literatury a zjišťující motivaci uchazeče pro výběr studijního programu.
Písemný test z praktické angličtiny ověřuje úroveň jazykové kompetence studentů (zhruba C2 dle SERRJ). Pro postup ke druhé části přijímací zkoušky je potřeba z písemného testu získat minimálně 70 % bodů – pouze tito uchazeči budou přizváni k ústní zkoušce.
Pohovor je založen na znalostech jazykových, kulturních a pedagogických otázek souvisejících s angličtinou (viz doporučená literatura) a ověřuje, zda uchazeč rozumí základním pojmům a má pro studium potřebné znalosti, dovednosti a motivaci.
K ústní zkoušce do programu Učitelství anglického jazyka pro střední školy budou pozváni pouze uchazeči, kteří uspějí u písemné zkoušky.
Prominutí přijímací zkoušky: písemná část přijímací zkoušky může být prominuta absolventům jednooborového a hlavního studijního plánu bakalářského programu Anglický jazyk a literatura, kteří složili s výborným (A) nebo velmi dobrým (B) prospěchem státní závěrečnou zkoušku v bakalářském oboru / programu Anglický jazyk a literatura na FF MU, případně hodnocením slovy "prospěl výborně" (tj. jde o celkový výsledek písemné části, která pokrývá: praktický jazyk, lingvistiku, literaturu a kulturní studia). Ústního pohovoru se uchazeči musí zúčastnit bez ohledu na výsledek bakalářské zkoušky.
O prominutí písemné části přijímací zkoušky do navazujícího magisterského studia je potřeba požádat prostřednictvím e-přihlášky. Podklady pro prominutí přijímací zkoušky je třeba vložit nejpozději v den konání příslušné přijímací zkoušky do e-přihlášky do rubriky „Žádost o prominutí přijímací zkoušky“. Uchazeči, kteří konají Státní závěrečnou zkoušku (SZZ) na FF MU ve stejný den jako se koná příslušná přijímací zkouška, mohou pro účely posouzení žádosti vložit do e-přihlášky čestné prohlášení o termínu vykonání SZZ a o jeho výsledku.
Web Katedry anglistiky a amerikanistiky.
Obecné informace k průběhu přijímacího řízení do navazujících magisterských programů na FF MU naleznete zde. Dokumenty k aktuálnímu přijímacímu řízení jsou vedeny v Materiálech pro uchazeče.
- Doporučená literatura ke zkouškám v tomto studijním programu
Doporučená literatura k oborové přijímací zkoušce z lingvistiky, literatury a kultury:
- Biber, D., Conrad, S. & Leech, G. (2002).Longman student grammar of spoken and written English. Harlow: Longman.
- Mair, C. (2015). English linguistics: An introduction. Tübingen: Narr Francke Attempto.
- Scrivener, J. (2011). Learning Teaching. The Essential Guide to English Language Teaching. 3rd ed. Oxford: Macmillan.
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program
První část zkoušky ověřuje úroveň jazykové kompetence studentů (zhruba C2 dle SERRJ). Pro složení přijímací zkoušky je potřeba z této části získat minimálně 70 % bodů.
Druhá část je založena na předložené literatuře a ověřuje, zda uchazeč rozumí některým základním pojmům a má příslušné znalosti a dovednosti v oblasti lingvistiky, literatury a kultury. Pro úspěšné složení přijímací zkoušky je třeba v této části dosáhnout minimálně 70 % bodů.
Studium
- CíleAbsolventi tohoto studijního programu získají kvalifikaci k tomu, aby mohli vyučovat angličtinu jako cizí jazyk na různých typech českých středních škol. Budou se dobře orientovat v teorii i praxi výuky angličtiny pro mladé dospělé a dospívající.
Předpokládá se, že studenti, kteří do programu vstupují, se výborně orientují v anglické lingvistice, literární teorii a literaturách a kulturách anglicky mluvících zemí, a že jejich dovednosti mluvení a psaní v anglickém jazyce odpovídají úrovni C2 podle SERRJ. Tyto schopnosti umožní studentům pochopit edukační realitu jazykové výuky a rozvinout jejich odborné znalosti, schopnosti, postoje a přesvědčení v oboru výuky angličtiny jako cizího jazyka, profesní etiku nevyjímaje.
Konkrétně budou absolventi schopni vykonávat činnosti prokazující jejich profesní kompetence v následujících oblastech: plánování (výukových lekcí, souboru lekcí, kurzů), vzdělávací prostředí, procesy učení, hodnocení a evaluace, reflexe vlastní výuky, rozvoj školy a spolupráce s kolegy, spolupráce s rodiči a širší veřejností, vlastní profesní rozvoj. Absolventi budou seznámeni s relevantní odbornou literaturou a budou schopni kriticky zhodnotit studie z aktuálních odborných publikací. V jednooborovém a hlavním studijním plánu budou absolventi navíc schopni navrhnout, zrealizovat a vyhodnotit výzkum ve třídě.
Přidaná hodnota programu spočívá v:
(1) Malém počtu studentů a intenzivním kontaktu s jednotlivými studenty,
(2) Zaměření se na specifika výuky angličtiny ve vyšším sekundárním vzdělávání, jako je například práce s materiály používanými na středních školách, práce s vyššími jazykovými úrovněmi, probírání (inter)kulturních a literárních témat, angličtina pro specifické účely, maturitní zkouška a jazykové certifikáty, specifika práce s adolescenty a mladými dospělými.
(3) Pedagogická praxe. Pedagogická praxe je realizována v rámci průběžné a souvislé praxe. Během průběžné praxe studenti pod dohledem vyučujících vedou a pozorují výuku angličtiny, analyzují a reflektují své výkony a provádí výzkum. Během souvislé praxe studenti spolupracují se svými mentory a vyučujícími a účastní se každodenních aktivit svého mentora. S mentory a vyučujícími rovněž analyzují a reflektují své výkony a hospitace. Úzký vztah mezi fakultou a mentory na vybraných středních školách dělá z pedagogické praxe důležitý a neocenitelný krok v kariéře začínajícího učitele.
(4) Dovednosti v oblasti výzkumu. Studenti mají mnoho příležitostí dozvědět se o a přispět k výzkumným aktivitám prováděným na katedře vyučujícími, kteří jsou zároveň aktivními badateli (např. studenti mohou na seminářích diskutovat o výsledcích výzkumů, účastnit se specializovaných výzkumných seminářů, analyzovat data společně s badateli, provádět empirický výzkum ve svých diplomových pracích). Jako součást praxí studenti rovněž provádějí výzkum ve třídě.
(5) Mezinárodní rozměr programu. Studenti mohou strávit semestr v zahraničí na jedné z mnoha univerzit. Akademický personál katedry zahrnuje rodilé mluvčí angličtiny. Členové katedry mají rozsáhlé zkušenosti s účastí na mezinárodních konferencích, spolupracují se zahraničními experty a publikují v mezinárodních časopisech.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- 1. rozumět konceptu interkulturní komunikační kompetence jakožto cíle jazykové výuky, analyzovat složky (interkulturní) komunikační kompetence a vztáhnout je k různým typům aktivit, obsahu a cílů
- 2. vysvětlit a diskutovat o lingvistických a psychologických aspektech různých metod a přístupů ve vyučování anglického jazyka, rozumět historickému vývoji oboru a jeho současnému stavu
- 3. porozumět, pozorovat, vyhodnotit/diagnostikovat a, do jisté míry, vyhovět různým způsobům, kterými se adolescenti a mladí dospělí učí a používají cizí jazyk
- 4. vybrat a použít vhodné metody a techniky v rámci výuky jazykových prostředků a rozvoje čtyř řečových dovedností, kulturního povědomí a strategií učení ve vyšším sekundárním vzdělávání
- 5. lingvisticky analyzovat jak vzorky žákovského jazyka, tak obsah hodin angličtiny jako cizího jazyka; vyvodit z nich závěry a implikace pro výuku anglického jazyka
- 6. samostatně realizovat hodiny angličtiny jako cizího jazyka, vést a organizovat výuku, rozumět procesům interakce ve třídě
- 7. vhodně se rozhodovat při plánování a výuce lekcí a kurzů; připravit, odučit a zhodnotit soubor lekcí v rámci českého vyššího sekundárního vzdělávání, včetně analýzy a kritického zhodnocení kurikulárních dokumentů a příprav kurzů/tematických plánů
- 8. analyzovat, kriticky zhodnotit, vybrat, adaptovat a použít publikované výukové materiály (vč. učebnic, pracovních listů, online zdrojů), navrhnout, použít a zhodnotit aktivity využívající autentické materiály, kulturní artefakty a literární texty
- 9. navrhnout plán hodnocení a evaluace kurzu; vybrat, navrhnout, analyzovat, realizovat a ohodnotit vhodné testy
- 10. reflektovat vlastní zkušenosti z výuky a hledat cesty k dalšímu profesnímu rozvoji
- 11. komunikovat s kolegy, rodiči a širší veřejností; podílet se na každodenních školních aktivitách, být aktivním členem profesní komunity
- 12. navrhnout, realizovat a vyhodnotit výzkum ve třídě
- 13. přečíst a kriticky zhodnotit studie z aktuálních odborných publikací v oboru výuky anglického jazyka
- Uplatnění absolventa
Jako absolventi toho magisterského programu budete plně kvalifikováni vyučovat angličtinu jako cizí jazyk na českých středních školách. Můžete také vyučovat na jazykových školách. Absolventi jsou rovněž připraveni pracovat v oblasti výuky angličtiny pro dospělé, na vzdělávacích projektech, ve vzdělávací politice a vzdělávacích nevládních neziskových organizacích, stejně jako v široké škále veřejných institucí. Budete také připraveni pokračovat v doktorském studiu v oboru aplikované lingvistiky nebo didaktiky cizího jazyka.
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Praxe je nedílnou součástí tohoto programu učitelství. V jednooborovém studiu absolvují studenti náslechovou praxi, průběžnou praxi (1 semestr) a souvislou praxi (4 týdny). Ve sdruženém studiu (maior, minor) je rozsah praxe zhruba poloviční.
Budete vedeni nejen k tomu, abyste připravili, zhodnotili a reflektovali výuku angličtiny a odučili hodinu, ale také k tomu, abyste se seznámili s každodenními činnostmi učitele na střední škole. Výuková praxe je také doplněna řadou úkolů, ve kterých se různými metodami (např. pozorování výuky, sběr a analýza žákovského jazyka, rozbor videonahrávky vlastní výuky) naučíte propojovat poznatky z didaktiky angličtiny s realitou výuky anglického jazyka. O svých prožitých zkušenostech budete diskutovat v reflektivních seminářích.
- Cíle kvalifikačních pracíVýuka cizího jazyka je obor zároveň teoretický i praktický. Diplomové práce jsou stěžejní složkou programu, prostřednictvím které by studenti měli získat hlubší vhled do vybrané oblasti výuky jazyka. To znamená, že teorie (popř. principy, koncepty a konceptualizace, metody atd.) musí být propojeny s praxí.
Diplomové práce napsané v rámci tohoto programu by proto měly mít empirickou povahu (v širokém slova smyslu). To znamená, že studenti by měli prokázat schopnost provést následující tři kroky:
1) Vybrat si téma v oblasti výuky anglického jazyka a nastudovat si relevantní literaturu (tzn. teorii).
2) Sebrat relevantní data z praxe výuky anglického jazyka (může a nemusí zahrnovat vlastní výuku).
3) Najít smysluplné pojítko mezi teorií (1. krok) a praxí (2. krok), což studentům pomůže získat hlubší vhled do jimi vybrané problematiky.
Empirická povaha (a tedy zaměření empirické/praktické části) práce může mít jednu z následujících podob:
a) Akční výzkum, tj. studenti si vyberou téma, nastudují relevantní literaturu, připraví intervenci pro skupinu žáků, provedou intervenci a vyhodnotí její průběh, navrhnou vylepšení pro intervence budoucí (včetně dokladů/doporučení v odborné literatuře) a tento cyklus několikrát zopakují.
b) Evaluační výzkum, tj. studenti si vyberou téma, nastudují relevantní literaturu, připraví intervenci pro skupinu žáků, provedou intervenci a vyhodnotí její dopad (např. jak žáci reagovali, co se naučili atd.)
c) Empirický výzkum, který čerpá z relevantních metod z oblasti výzkumu ve vzdělávání, lingvistiky, sociologie atd., za účelem přispět k vybranému tématu ve výuce angličtiny jako cizího jazyka.
V každém případě (a-c) by studenti měli předvést schopnost vidět spojení mezi teorií a praxí. Práce zaměřené čistě teoreticky (např. přehledové a teoretické studie k otázkám výuky anglického jazyka) jsou možné v případě, že budou odpovídat standardům kladeným na teoretické či kritické práce normálně publikované v oborových časopisech.
Témata by se měla týkat výuky angličtiny jako cizího jazyka, ideálně v kontextu vyššího sekundárního vzdělání. Je v pořádku, pokud studenti mají přístup k jiným prostředím, ale v diskusi by své výsledky měli alespoň vztáhnout k výuce anglického jazyka na středních školách, což je jejich studijní obor.
- Návaznost na další studijní programy
Absolventi mohou dále postoupit do doktorského studia, jako je například Anglická jazykověda se specializací Experimentální a aplikovaná lingvistika (FF MU) nebo Didaktika cizích jazyků (PedF MU).