Cíle studijního programu
Studijní program je koncipován tak, aby seznámil studenty s hlavními sociálně pedagogickými koncepcemi a směry, poradenskými teoriemi a přístupy. Studium vede studenty k poznání a pochopení sociálních souvislostí různých typů a úrovní společenských a individuálních problémů. Studijní program obsahuje disciplíny, které umožňují s využitím systematického výcviku pracovat s klienty jak v sociálně pedagogické, tak poradenské praxi. Studium také připraví studenty na samostatnou výzkumnou činnost a expertní analytickou práci.Studijní plány
Studium
- CíleStudijní program je koncipován tak, aby seznámil studenty s hlavními sociálně pedagogickými koncepcemi a směry, poradenskými teoriemi a přístupy. Studium vede studenty k poznání a pochopení sociálních souvislostí různých typů a úrovní společenských a individuálních problémů. Studijní program obsahuje disciplíny, které umožňují s využitím systematického výcviku pracovat s klienty jak v sociálně pedagogické, tak poradenské praxi. Studium také připraví studenty na samostatnou výzkumnou činnost a expertní analytickou práci.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- respektovat věkové, individuální a jiné zvláštnosti osob/klientů v sociálně pedagogické a poradenské práci
- orientovat se v teoriích vztahujících se k výkonu pedagogické, poradenské a sociální práce a dokáže je kriticky analyzovat
- aplikovat etické principy práce v pomáhajících profesích
- řídit a rozvíjet týmy a jejich lidské zdroje
- řídit a vést edukační a preventivní aktivity v různých typech institucí/sociálních prostředích
- řídit se v přímé i nepřímé pedagogické a sociální práci platnou legislativou
- poskytovat poradenství při zvládání náročných životních situací
- zajišťovat organizační, metodické a koncepční práce při tvorbě a realizaci projektů
- pozitivní sebevýchovy, sebevzdělávání a sebereflexe
- realizovat empirický výzkum v designech adekvátních výzkumnému problému
- Uplatnění absolventaStudium umožní absolventům uplatnit se v institucích a organizacích zaměřených na poradenskou, pedagogickou i výzkumnou činnost. Uplatnění naleznou také v organizacích zaměřených na sociální práci a poskytování sociálních služeb. Studijní program připravuje na práci ve státní správě a samosprávě, v úřadech a organizacích působících ve státní i nestátní sféře zaměřených na edukační aktivity nebo sociální služby, v nichž jsou realizovány edukační a poradenské intervence v široce pojímané prevenci. Absolvování oboru umožňuje také uplatnění na pozicích poradců poskytujících poradenské intervence v oblasti kariérového a sociálního poradenství, např. v rámci sytému podpory zaměstnanosti, poradenství při řešení nepříznivých sociálních situacích.
Vzhledem k šíři studijního plánu jsou absolventi připraveni na práci mimo regulované profese.
Absolventi studijního programu minor mají omezenou kvalifikační působnost vzhledem k obsahu studijního plánu.
- Regulovaná povolání
- Bez profesního postavení
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- PraxeSoučástí studia je povinná praxe v rozsahu 200 hodin, která je zařazena do profilových oborových předmětů. Dále je ve studijním plánu zařazena praxe povinně volitelná s názvem Praxe (individuální plán) v rozsahu 70 hodin. Každou praxi studenti volí 1x za studium v libovolném semestru studia. Místo výkonu praxe si studenti volí podle svého zájmu a své budoucí odborné orientace. Praxe navazuje na předmět Sociální a poradenské služby a Práce s klientem.
- Cíle kvalifikačních pracíStudium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou, která se skládá ze dvou částí – obhajoby písemné magisterské diplomové práce a ústní části zkoušky.
V písemné práci studenti prokazují, že umí kriticky pracovat s odbornou literaturou, jsou schopni kriticky zpracovávat teorie a koncepty, konzistentně užívat odbornou terminologii a samostatně realizovat empirický výzkum nebo vytvořit projekt.
Diplomová práce je zpracována jako:
A) teoreticko-empirická práce obsahující výzkum. Výzkum musí obsahovat všechny náležitosti prokazující užitý metodologický postup, interpretaci dat a shrnutí výzkumného šetření.
nebo jako
B) teoreticko-aplikační práce, která obsahuje modelový projekt směřující k využití v pedagogické, sociální nebo poradenské praxi.
Podrobnější informace jsou uvedeny ve Standardu pro písemné práce k magisterské státní zkoušce na Ústavu pedagogických věd FF MU. Dostupné z: http://pedagogika.phil.muni.cz/studium/magisterska-prace
- Návaznost na další studijní programyAbsolvent magisterského studijního oboru může po splnění podmínek přijetí pokračovat v doktorském studiu Pedagogiky přímo na Filozofické fakultě nebo Pedagogické fakultě MU.