Představení studijního programu
Chcete umět pomáhat nebo být připraveni pro další studium v pedagogických vědách? Studijní program Sociální pedagogika a poradenství je jedinečný jednak pestrostí témat, ale také velkým důrazem kladeným na vlastní rozvoj a sebepoznání, které jsou pro výkon profese klíčové. Studijní program vás připraví k práci s lidmi a pro lidi. V průběhu studia budete rozvíjet své interpersonální dovednosti a získáte zkušenosti s procesem poznávání sebe sama i druhých prostřednictvím rozmanitých psychologických a terapeutických technik.Svůj studijní plán si do jisté míry vytvoříte sami sobě na míru. Kromě základních předmětů, jejichž splnění je povinné, si každý může vybrat z široké nabídky povinně volitelných předmětů, čímž postupně pracujete na svém profesním zaměření a utváříte si odbornou profilaci. V ní můžete inklinovat buď spíše k poradenství, k sociální pedagogice či k sociální práci. Chcete pokračovat v navazujícím magisterském studiu? V tom případě se vám bude hodit metodologická příprava, jejímž hlavním cílem je kultivovat vaše analytické a kritické myšlení.
V rámci studia budete mít možnost vyjet za studiem na naše partnerské univerzity v zahraničí nebo spolupracovat na výzkumných i rozvojových projektech členů Ústavu pedagogických věd.
Jako absolventi budete umět využívat principy poradenské práce v přímé pedagogické nebo sociální práci. Budete schopni spolupracovat s dalšími profesionály působícími v neziskovém sektoru i ve veřejné správě.
Studijní plány
Studium
- CíleCílem studijního programu Sociální pedagogika a poradenství je připravit absolventy k přímé sociálně-pedagogické, poradenské a sociální práci s klienty. Absolvent dokáže využívat pedagogické a poradenské postupy při práci s dětmi, dospívajícími, dospělými a seniory s různými sociálně-pedagogickými potřebami (např. klienti hendikepovaní, sociálně znevýhodnění, sociálně vyloučení, závislí, zanedbávaní svými blízkými, nezvládající péči o svého blízkého aj.).
Dosažení uvedeného cíle je podpořeno strukturou studijních plánů. V průběhu studia studenti získávají široký teoretický základ, tj. osvojují si vědomosti z oblasti pedagogiky, psychologie, sociologie, sociální politiky i sociální práce. Nedílnou součástí studia v jednooborovém a hlavním studijním plánu a částečně i ve vedlejším studijním plánu je metodologická příprava, jejímž cílem je seznámit studenty se základními metodologickými přístupy ke zkoumání sociální reality, jednotlivými procedurami a technikami výzkumu, kultivovat jejich analytické a kritické myšlení, naučit je prezentovat a využívat získané poznatky z vlastní výzkumné práce či z jiných výzkumných šetření. Soubor vědomostí a dovedností, který studenti získávají v rámci povinných předmětů, si mohou prohloubit nebo rozšířit výběrem z nabídky povinně volitelných předmětů. Široká nabídka povinně volitelných předmětů a dalších mechanismy (např. individuální plány praxe, volba tématu ročníkové a bakalářské diplomové práce podle preferencí studenta, možnost dílčí participace na projektech Ústavu pedagogických věd) vytváří podmínky pro postupnou odbornou profilaci dle individuálních preferencí studenta. Snahou je fungující propojení zkušenosti - teorie - výzkumu.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- popsat základní stav poznání v pedagogických vědách a příbuzných vědách;
- interpretovat vybrané teorie sociální pedagogiky, sociální práce a poradenské práce;
- podílet se na vedení výchovných, vzdělávacích a preventivních aktivit v různých typech institucí/sociálních prostředích a postupovat při tom v souladu s platnou legislativou;
- podílet se na socializačních a resocializačních aktivitách v různých typech institucí/sociálních prostředích a postupovat při tom v souladu s platnou legislativou;
- v přímé pedagogické i sociální práci respektovat věkové, individuální i jiné zvláštnosti klientů;
- v přímé pedagogické i sociální práci integrovat základní principy poradenské práce a reflektovat principy/zásady profesní etiky;
- organizovat aktivity i programy ve volném čase a vytvářet projekty individuálního rozvoje pro různé cílové skupiny;
- reflektovat svůj profesní rozvoj a limity své profesionality;
- navrhnout projekt výzkumu a argumentovat volbu metodologického postupu;
- zrealizovat navržené empirické šetření, zpracovat a analyzovat data;
- interpretovat získané poznatky a na jejich základě navrhnout doporučení pro praxi, sepsat, prezentovat a obhájit odborný text.
- Uplatnění absolventaKde můžete jako absolventi hledat zaměstnání?
Uplatnění můžete najít ve státní správě a samosprávě, na úřadech i v organizacích. Své znalosti můžete zúročit také v určitých oblastech na ministerstvech – na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, ministerstvu práce a sociálních věcí, případně na ministerstvu vnitra nebo ministerstvu spravedlnosti.
Pracovat můžete i v neziskovém sektoru. Konkrétně v organizacích, které v rámci nabídky sociálních služeb spojují pedagogickou, sociální i poradenskou práci podle potřeb cílových skupin klientů.
Jako úspěšní absolventi budete schopni se podílet na vedení výchovných, vzdělávacích, preventivních, socializačních a resocializačních aktivit v různých typech institucí. Dokážete pracovat v rozličných sociálních prostředích a s různě diverzifikovanou skupinou klientů. Uplatnění najdete v přímé pedagogické i sociální práci, budete schopni integrovat základní principy poradenské práce a reflektovat principy a zásady profesní etiky. Dále dokážete navrhnout a realizovat nebo organizovat malý výzkum – empirickou sondu či vytvářet a realizovat programy a projekty individuálního i skupinového rozvoje.
Naši absolventi například pracují jako vychovatelé ve školních družinách a ve výchovných ústavech, jako metodici prevence, sociální poradci v neziskových organizacích a občanských poradnách, sociální pracovníci ve veřejné správě, sociální pedagogové v nízkoprahových centrech, v nápravných zařízeních apod.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- PraxeNedílnou součástí studia jsou různé typy praxí. V průběhu studia absolvujete dvě praxe (Odborná praxe a supervize I. a II.). Navíc bude vaše praxe reflektována v supervizní skupině.
V každém zařízení, které si vyberete, strávíte 100 hodin. Seznámíte se zde s možnostmi praktického využití teoretických poznatků i s možnostmi svého dalšího profesního uplatnění.
- Cíle kvalifikačních pracíStandardní rozsah bakalářské diplomové práce je 70 000 až 120 000 znaků (včetně mezer). Bakalářská diplomová práce může mít charakter teoreticko-empirický (výzkumná sonda představující empirické šetření, které může mít kvantitativní či kvalitativní charakter, případně charakter historické výzkumné sondy), nebo teoreticko-aplikační (modelový projekt směřující k využití v pedagogické, sociální nebo poradenské praxi). Téma práce si student vybírá z nabídky témat vypsaných v IS, nebo navrhuje téma vlastní, které musí mít prokazatelný vztah ke studovanému oboru a akceptuje jej vedoucí práce. Pokyny k zadávání témat bakalářských diplomových prací, podrobnější požadavky na jednotlivé typy prací i kritéria hodnocení jsou uvedeny ve Standardu pro písemné práce k bakalářské státní zkoušce na Ústavu pedagogických věd FF MU viz http://pedagogika.phil.muni.cz/studium/bakalarska-prace.
Zpracováním bakalářské diplomové práce studenti prokazují, že umí k vybranému tématu vyhledat a citovat aktuální a relevantní tuzemské i zahraniční odborné zdroje, dokáží analyticko-kriticky pracovat s odbornou literaturou a konzistentně užívat odbornou terminologii. Dále studenti prokazují, že umí navrhnout projekt vlastního empirického šetření s využitím vhodné vědecké metodologie, realizovat a vyhodnotit výzkumnou sondu, interpretovat poznatky, formulovat závěry své práce a přitom dodržovat základní etická pravidla vědecké práce.
- Návaznost na další studijní programy
Studijní program pokračuje i v navazujícím magisterském studiu. Další možností je zvolit si některý z programů navazujícího magisterského studia na Ústavu pedagogických věd, konkrétně program Andragogika, Pedagogika, Učitelství pedagogiky, nebo příbuzné obory na Masarykově univerzitě i mimo ni.