Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Představení studijního programu
Tento program je určen studentům, kteří absolvovali bakalářské studium českého jazyka a literatury a kteří usilují o získání učitelské kvalifikace.
Cílem programu je všestranně připravit budoucí středoškolské učitele k výkonu povolání. Studijní program se skládá ze dvou neoddělitelných složek. První je složka oborová, která upevní a rozvine vaše znalosti a dovednosti v oblasti jazykovědné a literárněvědné bohemistiky. Druhá je složka pedagogicko-psychologická a oborově didaktická, která vám předá nezbytné teoretické základy a rozvine vaše pedagogické a didaktické dovednosti.
Studium vám zajistí odpovídající kvalifikační připravenost a potřebnou míru profesní adaptability na podmínky a požadavky praxe. Budete schopni vykonávat učitelská povolání, v nichž se uplatní nejen vaše odborná znalost českého jazyka a literatury, ale i schopnost vyučovat mateřský jazyk tvůrčím způsobem. Připravíme vás i na případné doktorské studium českého jazyka nebo české literatury.
Vedlejší studijní plán a hlavní studijní plán mají menší podíl odborných nedidaktických předmětů, oborově didaktických předmětů a praxe. V jednooborovém studijním plánu je naopak podíl odborných nedidaktických předmětů mírně navýšený a podstatně vyšší je i podíl oborově didaktických předmětů a praxe. Ve všech třech plánech je však zachována rovnováha mezi předměty společného pedagogicko-psychologického základu, oborově didaktickými a odbornými předměty. Budete se tedy moci profilovat nejen didakticky, ale také filologicky, nebo pokračovat v doktorském studiu.
Je studium programu pro vás?
- Rádi byste prohloubili své bohemistické jazykovědné i literárněvědné vzdělání?
- Směřují vaše preference a motivace k učitelskému studiu?
- Chcete v budoucnu učit na střední, vyšší odborné škole nebo zprostředkovávat cizincům češtinu?
- Máte vztah k učitelskému povolání a ke studentům?
- Vnímáte své budoucí studenty jako partnery, které můžete obohatit a kteří obohatí vás?
- Jste ochotni celoživotně pracovat na svém nejen odborném, ale i didaktickém a charakterovém růstu?
Pokud jste na tyto otázky odpověděli kladně, pak je studium programu Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy určeno právě vám.
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do navazujících magisterských programů - akad.rok 2025/2026 (zahájení: podzim 2025)Termín podání do půlnoci 30. 4. 2025
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu
Termín pro podání přihlášky: 1. leden – 30. duben
Komu je program určen: Program je určen absolventům bakalářského studia stejného programu, jehož náplň je velmi blízká oboru / programu Český jazyk a literatura na FF MU (příbuznost bude posouzena na základě podané přihlášky ke studiu, ke které bude přiložen výpis ze studijní evidence daného Bc programu). U uchazečů, jejichž mateřským jazykem není čeština a kteří nevykonali maturitní zkoušku z českého jazyka na střední škole v České republice a/nebo neabsolvovali bakalářský program českého jazyka a literatury na univerzitě v ČR, se předpokládá znalost českého jazyka na úrovni C1 společného evropského referenčního rámce pro jazyky (více viz níže).
Předmět oborové přijímací zkoušky: Dvoukolové přijímací řízení. Vyžadují se znalosti v rozsahu tematických okruhů k bakalářské zkoušce oboru / programu Český jazyk a literatura (viz webové stránky ÚČJ a ÚČLK FF MU). U nerodilých mluvčích, kteří nevykonali maturitní zkoušku z českého jazyka na střední škole v České republice a/nebo neabsolvovali bakalářský program českého jazyka a literatury na univerzitě v ČR, je součástí přijímacího řízení zkouška jejich jazykové úrovně (viz níže).
1. kolo: písemná oborová zkouška, ve které uchazeč prokáže znalosti odpovídající profilu absolventa studijního programu B-CJ_ Český jazyk a literatura na FF MU (max. hodnota POZ je 100 bodů). Délka písemné zkoušky je 60 min. (U nerodilých mluvčích, kteří nevykonali maturitní zkoušku z českého jazyka na střední škole v České republice a/nebo neabsolvovali bakalářský program českého jazyka a literatury na univerzitě v ČR, je součástí přijímacího řízení zkouška jejich jazykové úrovně. V rámci této zkoušky na úroveň C1 je podmínkou přijetí výsledná známka v hodnotě 1 nebo 2. Zkouška trvá několik hodin a ověřuje jazykové a pravopisné znalosti uchazeče, jeho písemný a ústní projev a porozumění mluvenému textu.)
2. kolo: ústní oborová zkouška je povinná pro všechny uchazeče úspěšné v 1. kole přijímacího řízení. Její nutnou podmínkou je úspěch v 1. kole. V rámci ústní oborové zkoušky se neprověřují znalosti, nýbrž předpoklady uchazeče pro studium učitelství češtiny: odborné předpoklady, motivace ke studiu, čtenářské kompetence, zkušenost s pedagogickou/výchovnou praxí, kultura ústního projev. Uchazeč by měl před komisí krátce prezentovat svou BP (ideální by bylo předložit její exemplář přijímací komisi) a předložit seznam četby (max. hodnota ÚOZ je 100 bodů).
Prominutí písemné části: Písemná oborová zkouška bude prominuta uchazečům, kteří absolvovali bakalářský program B-CJ_ Český jazyk a literatura na FF MU s výslednou známkou v intervalu A-C anebo výsledným hodnocením „prospěl/-a výborně“ (absolventům vedlejšího plánu bude uznána státní závěrečná zkouška z českého jazyka a literatury v tomtéž intervalu A-C anebo „prospěl/-a výborně“). Od ukončení bakalářského studia nesmí uplynout víc než rok (dva semestry). Písemná přijímací zkouška bude prominuta také uchazečům, kteří v rámci studia programu B-CJ_ Český jazyk a literatura na FF MU získali alespoň 20 kreditů v rámci semestrálního zahraničního studijního pobytu (např. v programu Erasmus). Zkouška jazykové úrovně bude prominuta nerodilým mluvčím, kteří vykonali maturitní zkoušku z českého jazyka na střední škole v České republice a/nebo absolvovali bakalářský program českého jazyka a literatury na univerzitě v ČR.
O prominutí přijímací zkoušky do navazujícího magisterského studia je potřeba požádat prostřednictvím e-přihlášky. Podklady pro prominutí přijímací zkoušky je třeba vložit nejpozději v den konání příslušné přijímací zkoušky do e-přihlášky do rubriky „Žádost o prominutí přijímací zkoušky“. Uchazeči, kteří konají Státní závěrečnou zkoušku (SZZ) na FF MU ve stejný den jako se koná příslušná přijímací zkouška, mohou pro účely posouzení žádosti vložit do e-přihlášky čestné prohlášení o termínu vykonání SZZ a o jeho výsledku.
Doporučujeme zájemcům o magisterské studium, aby si osvojili znalosti v rozsahu požadavků k státní bakalářské zkoušce z českého jazyka a literatury na FF MU, neboť magisterské studium na ně navazuje. Případné rozdíly mezi bakalářským studijním programem Český jazyk a literatura na FF MU a podobnými studijními programy na jiných vysokých školách si posluchači sami doplní během magisterského studia (zájemcům bude umožněna účast ve výuce příslušných předmětů bakalářského studia včetně konzultací s vyučujícími).
Web Ústavu české literatury a knihovnictví.
Obecné informace k průběhu přijímacího řízení do navazujících magisterských programů na FF MU naleznete zde. Dokumenty k aktuálnímu přijímacímu řízení jsou vedeny v Materiálech pro uchazeče.
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní program
Hranice úspěšnosti u přijímací zkoušky: písemná část – min. 45 bodů (max. 100 bodů) k tomu, aby mohl uchazeč postoupit k ústní části; ústní část min. 65 bodů (max. 100 bodů), aby byl v přijímacím řízení úspěšný.
Studium
- CíleProgram Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy je určen absolventům bakalářského studia českého jazyka a literatury a jeho cílem je připravit všestranně budoucí středoškolské učitele k výkonu jejich povolání. Studijní program se skládá ze dvou neoddělitelných složek: jednak ze složky oborové, která u posluchačů upevňuje a rozvíjí znalosti a dovednosti v oblasti jazykovědné a literárněvědné bohemistiky, jednak ze složky pedagogicko-psychologické a oborově didaktické, která studentům předává nezbytné teoretické základy a rozvíjí jejich pedagogické a didaktické dovednosti, jež jim umožňují efektivní působení v praxi středoškolského učitele. V rámci studijního programu se nabízejí tři studijní plány: jednooborový, hlavní a vedlejší.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- působit jako učitel českého jazyka a literatury na středních školách, případně v dalších vzdělávacích zařízeních;
- orientovat se v základních tématech i současných trendech pedagogických a psychologických disciplín a kriticky zpracovávat poznatky pedagogického a psychologického základu;
- efektivně plánovat, realizovat a evaluovat vlastní výuku na standardní úrovni, kterou stanovují současné kurikulární dokumenty;
- při přípravě a realizaci výuky zohlednit individuální potřeby žáka v souvislosti s jeho učebním stylem, zralostí, osobností, schopnostmi, dovednostmi a vlohami (včetně porozumění principům inkluzivního vzdělávání);
- orientovat se v základech e-learningu a moderních technologií výuky a využít je v učitelské praxi;
- kriticky pracovat s učebnicovými texty;
- aplikovat základní principy didaktiky českého jazyka a literatury ve středoškolské praxi;
- rozumět jazykovědným a literárněvědným teoriím, konceptům a metodologiím práce s texty, které jsou relevantní pro praxi středoškolského učitele;
- ovládat kodifikaci spisovné češtiny;
- ovládat zásady tvorby a interpretace textu;
- znát proměny českého jazyka a literatury v historických, kulturních a nadnárodních souvislostech;
- rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků.
- Uplatnění absolventa
Posláním tohoto programu je udělat z vás vysokoškolsky kvalifikované odborníky, kteří budou schopni srozumitelně a přesvědčivě vyučovat český jazyk a literaturu na různých typech středních a vyšších odborných škol i v dalších vzdělávacích zařízeních. Zvládnete učit jak rodilé mluvčí, tak cizince. Kromě toho můžete vykonávat řadu povolání, v nichž je požadována schopnost tvůrčí práce s textem a kultivovaný jazykový projev, např. televizního a rozhlasového moderátora, nakladatelského redaktora a korektora, popř. žurnalisty.
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Program se zaměřuje na vaši praktickou průpravu pro budoucí uplatnění. Proto v průběhu dvou let budete absolvovat praxi v nejrůznějších formách – od přímé výuky přes doučování, tandemovou výuku až k nepřímé pedagogické činnosti. Obě bohemistická pracoviště disponují četnými kontakty na střední školy v Brně i blízkém okolí, podpoříme také absolvování praxe v místě vašeho bydliště.
Na kontakt s pedagogickou realitou navazují i nejrůznější workshopy, pořádané na fakultě a reagující na vaše aktuální potřeby jako budoucích učitelů. Budete si moci vybírat z témat jako například moderní technika ve výuce, prezentační a rétorické dovednosti, tvůrčí psaní, učební texty na českém trhu nebo nová podoba maturitní zkoušky a její vliv na vyučování.
Díky kvalitní praktické přípravě budete jako budoucí pedagogové vybaveni nejen potřebnými znalostmi a dovednostmi, ale rovněž přiměřeným učitelským sebevědomím.
- Cíle kvalifikačních pracíPožadavky na formální úpravu diplomových prací, jejich minimální rozsah a způsob odevzdání se řídí platnými směrnicemi FF MU. Diplomová práce je věnována dílčímu jazykovědnému nebo literárněvědnému problému nahlíženému z perspektivy učitelské praxe. Je založena na empirickém výzkumu, který vychází z inovativního přístupu studenta ke zpracovávanému tématu. V první části práce se předpokládá zaměření na teoretické profilování tématu, ve druhé části práce jeho aplikování na vyučovací praxi. Při zpracování práce studenti zúročí své vědomosti z teoreticky a prakticky zaměřených předmětů studijního programu učitelství a využijí poznatky z absolvovaných praxí.
- Návaznost na další studijní programy
Můžete pokračovat ve studiu doktorského programu filologického zaměření. Nejčastěji si studenti volí programy Český jazyk nebo Česká literatura.